Kan det med oppheving av dette forbudet, bli lov å ta med fisk som handbagasje igjen?

Fra http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10004782:

"Ny teknikk vil gjøre det mulig å skille flytende sprengstoff fra harmløse væsker, slik at reglene som ble innført på grunn av terrorfare i 2006 snart kan endres.

- Senest 29. april 2013 vil alle væsker bli tillatt i håndbagasjen igjen. Da vil de gjeldende restriksjonene bli avviklet, skriver EU i en pressemelding.

For reisende fra Oslo Lufthavn Gardermoen kan det bli endringer allerede fra sommeren av."

Vil det med dette åpne seg en mulighet for å kunne ta med seg akvariefisk på innenlandsreiser, når man farter imellom?

Håper det, da Norge pr i dag ikke har en "ordning" for sending av fisk mellom privatpersoner.
Inaktiv bruker
Har tenkt samme tanken
Blir ikke helt klok på hva det har å si for oss som ønsker å frakte fisk. Tror det til syvende og sist uansett er opptil flyselskapet du flyr med, slik det er i dag. Så om de nekter deg frakt av levende dyr i kabinen på bakgrunn av policy osv så kan du ikke overprøve dette.

Men er sannelig interessant å se hva de reagerer med Det ville jo blitt såååå mye enklere å handle fisk når du er ute og reiser (uansett ærend). For oss som bor steder i landet hvor utvalget av fisk er veldig standardisert og begrenset så hadde det åpnet en del dører hva angår spredning av visse arter. Er f.eks. nesten umulig å få tak i corydoras arter utenom aenus her hvor jeg bor - men hadde jeg kunne tatt med meg fra Oslo området så hadde jeg hatt et vell av arter å velge mellom.
NUB
(...) Men er sannelig interessant å se hva de reagerer med :) Det ville jo blitt såååå mye enklere å handle fisk når du er ute og reiser (uansett ærend). For oss som bor steder i landet hvor utvalget av fisk er veldig standardisert og begrenset så hadde det åpnet en del dører hva angår spredning av visse arter. Er f.eks. nesten umulig å få tak i corydoras arter utenom aenus her hvor jeg bor - men hadde jeg kunne tatt med meg fra Oslo området så hadde jeg hatt et vell av arter å velge mellom.

Ja, ikke sant!!

Er det jeg også tenker. Er noe å reiser i forbindelse med jobben, og er innom noen byer iløpet av året. Hadde jeg kunne tatt med fisk i den sammenhengen, så hadde det jo vært supert!!

Når væskeforbudet blir opphevet, så vil det vel stå på regelen med hvilke "kjæledyr" som er tillatt å ha med i kabinen. Men spørs om de der anser akvariefisk som kjæledyr eller en vare....
Jeg ser jo for meg at kanin, ilder etc er mer regnet som kjæledyr i den sammenhengen.

Har flere ganger i det siste lurt på hvorfor ikke postverket laget et produkt som muliggjør sending av akvariefisk pr post..
Dette vil uten tvil gjøre det like enkelt som før i tida. Det har aldri vært flyselskapene som har vært problemet.

Uansett- 3 år er enda bra lenge å vente..
Pål Laumann
Dette vil uten tvil gjøre det like enkelt som før i tida. Det har aldri vært flyselskapene som har vært problemet. Uansett- 3 år er enda bra lenge å vente..

Ja, men det er bedre utsikter fremover iallefall...
Det er luftfartsmyndighetene gjennom Avinor som har sikkerhetskontroller og stopper deg hvis du har noe du ikke kan ha med deg på fly.
Her er det bl a forbudet mot å bringer med deg mere enn 100 ml veske ol blir handhevet.

Om dette forbudet blir opphevet er det ikke lovt å ta med seg kjæledyr slik uten videre. Dette er det enkelte flyselskap som bestemmer og Avinor sine tolkning av dyrevelferdsloven.
Har flere ganger i det siste lurt på hvorfor ikke postverket laget et produkt som muliggjør sending av akvariefisk pr post..

Her bruker butikker og privatpersoner kurer når fisk skal sendes. Er enkelte som sender dem i posten siden det er en anelse billigere, men posten tillater ikke forsendelser av levende dyr, så det er ikke ideelt.

Kurer koster uansett kun 50-75 kr fra hvorsomhelst på østkysten til hit hvor jeg bor, så det er ikke mye å spare på å sende dem i posten, og med kurer blir de hvertfall behandlet litt mer varsomt.

Går det ikke an å bruke kurer i Norge da?
Mvjnz
Går det ikke an å bruke kurer i Norge da?

Norge er et så langstrakt land, at det vil ikke være noe god butikk (for kunder). Husk at fra øverst til nederst i Norge, er like langt som fra Oslo til Italia...
julnil

Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor Posten ikke har noen ordning når det gjelder sending av fisk. Det er nok mye snakk om hvem som skal ta ansvaret hvis fisken som blir sendt er død ved ankomst osv. Hvis det skulle vært en ordning mht til sending av fisk måtte man hatt noen regler for pakking, og kontroll av pakkingen. I tillegg måtte det ha vært opprettet et nytt produkt slik at man kunne sende fisk som spesialsending. På den måten ville fiskesendingene kommet utenom de vanlige pakkene. Det er nemlig ofte det blir sendt pakker som veier opp mot 30 kg, og du kan tenke deg hvis en slik pakke skulle falle over en eske med fisk. En annen ting er at det ikke finnes noen standardverdi for fisk. Pris varierer fra butikk til butikk og ikke minst privat. Hvordan skulle man anslått verdi på en død L046 f.eks? Dette er bare noen av mange problemstillinger som ville dukket opp hvis man skulle hatt en slik ordning.
Løses enkelt ved at Posten ikke påtar seg noe erstatningsansvar.
Da er det ikke noe problem å sende fisk per i dag ved å f.eks å benytte seg av Ekspress over natten pakke. Det er selvsagt ikke lov, men disse pakkene blir heller ikke sjekket, og man har heller ingen rettingheter hvis fisken skulle komme frem død.
Jeg tenker som så at posten kan nekte å ta imot pakkene om de hører det skvulper i dem?

Poenget er litt med behandlingen av pakke også da, at posteverket burde vite at det faktiske er fisk/reker som er i pakken, og dermed ha en litt annen håndteringsmetode. Samt at det gjøres lov å sende disse. Det er det jeg mener med at det lages et produkt.
julnil
[QUOTE=Mvjnz] [B]Går det ikke an å bruke kurer i Norge da[/B]?

Norge er et så langstrakt land, at det vil ikke være noe god butikk (for kunder). Husk at fra øverst til nederst i Norge, er like langt som fra Oslo til Italia...

Det er samme lengde herfra til Melbourne, men likevel brukes det kurer, og det koster ca 75 kr og leveres neste dag. Det samme gjelder Adelaide, som er enda lenger sør.

Til vestkysten av Australia tar det 3 timer med fly, og kurer dit koster 125 kr, og leveres på to dager. Så at Norge er langstrakt er ikke noe godt argument
Nei, men her i Norge så koster det kr 150,- å sende en pakke, omså det bare tar 1 timer å levere den.

Litt andre forhold, så jeg tror ikke kurer er helt businessen her i landet..
Folk sender de rareste ting, så så lenge man ikke sier at man sender fisk er det ikke noe problem. Det jo faktisk ikke lov å sende levende dyr som snegler f.eks, men folk gjør det allikevel. Så lenge posten ikke vet at du sender fisk/snegler el ligenende kan de ikke nekte deg å sende pakken. Men dersom du sier hva du sender vil de nekte deg. Vet om noen som har sagt at de sender snegler, og dermed har blitt nektet å sende dem.
Ja, er mye som sendes, men det jeg mener, er at det burde opprettes et produkt, slik at fisk KAN sendes lovlig.
Nå er det ikke et generelt forbud mot å sende levende organismer i posten. Men posten må forholde seg til gjeldene lover og dyrevelferdsloven. Dermed vil det neppe bli lovt å sende noen av de arter som dyreveldferdsloven gjelder for.
Jeg har hatt fisk i håndbaggasjen fra Gardermoen nå i mars. Gikk fint det. Ingen spørsmål. Var i en ryggsekk.
Er ikke noe problem å ta med fisk på flyet sånn reglene er nå i dag. Det at det svømmer en fisk i posen er bevis nok på at det ikke er sprengstoff.
Adeline og Skywalker: virkelig??

Jeg fikk vite at det ikke var lov uansett jeg. Først pga at det bare er lov å ha med seg 100 ml væske, så fordi det bare er hund og katt som er lov å ha i kabinen...hmmm..

Dette må jeg virkelig finne ut av FORT, da jeg snart har en flyreise hvor jeg får mulighet til å ta med fisk.

Hvor finner jeg et svar på dette? Securitas på Gardemoen?
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap