Hvorfor ikke rødemygglarver til delfinciklide?:)

Hei!
Hvorfor ikke rødemygglarver til Delfinciklider?

takker for alle svar
Jeg har ikke erfaring med røde mygglarver som fòr, men det er fordi jeg har valgt å ikke bruke det til malawiene.
Det jeg har LEST meg til er:
- at røde mygglarver (Blood worm) kan inneholde parasitter og bakterier som fiskene ikke tåler.

- at larvene kommer fra surt vann, noe som irriterer tarmsystemet til fiskene.

- og at de inneholder hemoglobin (proteiner som finnes i blod), og det er ikke naturlig kost for malawiene.

OM opplysningene er rett så vil alt dette være med på å øke faren for bukvannsot, som er en vanlig sykdom hos malawiene.
De spiser nok svarte mygglarver, små krepsdyr o.l. i naturen, men disse inneholder ikke de skadelige stoffene.

Jeg ser at på noen akvarie-fora blir de anbefalt, andre anbefaler å ikke bruke det som fòr til malawier.
Jeg tar ikke sjansen på å prøve, og har allikevel så mye annet bra fòr å velge mellom.

PS: For din egen del: Røde mygglarver er veldig allergifremkallende.

Jeg har heller ingen fasit, men har HØRT at røde mygglarver anbefales hovedsaklig til sør-amerikanske arter som lever i litt surere miljø.. Sikkert pga tilpasninger i tarmsystem osv
Ok!
Da får vel Norskflagg tetera få dem de er fra sør-amerika og elsker det, ser at malawiene holder seg litt unna dem, så svartemyglarver og reker kan jeg gi til malawiene.
takker for alle svar
At røde mygglarver er veldig allergifremkallende, vil jeg si er en overdrivelse, men at de som reagerer sterkt på mygg kan reagere på disse kan forekomme.

Selv er jeg en person som reagerer kraftigere enn normalt på mygg, faktisk så mye at jeg som barn måtte få adrenalin pga et myggstikk en gang eller to. Vel, nok om det...iallefall så forer jeg med røde mygglarver helt uten redsel. Vasker bare hendene etterpå (om jeg ikke glemmer det)...

Jeg forer mine fisk med blant annet røde myggiser. Det liker både de fra sør-amerika og afrika
Ja, jeg er enig med deg
jeg har aldri fåt noe alergi utslag av rødemyglarver
og har forsovet matet Asia,sør-amerika og Afrikanske fisker med rødemyglarver i 6år nå, og det har ikke skjed noe med fiskene mine på de åra

Nårjeg nevner Afrika er det mest malawi jeg snaker om, og jeg har matet delfinciklider i 1 år nå og det har ikke skjed noe, men jeg lurte fordi jeg har lest det mange steder
Da ville iallefall jeg bare fortsatt med det. Når du ikke har hatt noen negative opplevelser med mygglarver frem til nå, kommer ikke fisken din til å duppe med buken opp de første dagene.

Jeg fórer (og kommer til å fortsette å fóre) med røde mygglarver jeg.
Jeg er litt usiker!, men jeg skal mate dem med de rødemygglarvene jeg har igjen, så prøver jeg de svarte

jeg husker en gang da jeg kjøpte svartemygglarver og at det luktet forfærdelig vont, og lurte på om det var farlig for fiskene.
kan det være at mygglarvene var gammle eller luter de sån?
vet at de røde kan lukte, men de svarte var ille................
Å fore Malawi med svarte og/eller røde mygglarver kan føre til bukvannsott. Dette fordi mygglarver stort sett kommer fra vann med veldig lav Ph.

Har selv aldri opplevd noen allergisk reaksjon ved foring av Røde mygglarver, men har både hørt i akvarieklubben og lest tråder her inne om folk som får allergiske reaksjoner.
OK!

kan noen pleace sette opp en liste med for(ikke pellets) jeg kan gi til Malawiene mine
setter stor pris på det! og det gjør nok fiskene mine også
takker for alle svar jeg har fått, og synes dette er kjempe morsomt
Er veldig mye for man får kjøpt til Malawi. De fleste Malawi skal ha for med mye grønt.
Selv syns jeg Rekemiks man lager selv er det beste.
Den rekemixen! Er det rongna til reka eller er det selve halen uten skall man skal legge i en lav boks og fryse ned, eller begge deler?
(har jeg kansje misforståt helt)?
Oppskriften på rekemiksen jeg bruker til mine Tanganyikaciklider.
1 kg hele reker
1 kg frosne erter
10 ml spirulinapulver (Fåes kjøpt i helsekostbutikker)
100 gram gelatinpulver
10 dråper konsentrert multivitamin

Heller alt i i en mikser og lar det bli en fin deig. Heller deigen utover en plate og setter det i kjøleskapet 3-4 timer. Da er deigen blitt stiv og man kan dele den i passende biter som man kan fryse ned. Til Malawi kan man sikkert bruke mere erter og mindre reker.

Er sikkert andre oppskrifter man kan bruke også.
Ser at du ikke bor så langt unna. Send meg en mld om du får trøbbel med å lage eller få tak i for. Har mye forskjellig for til Malawi og Tanganyika.
ok takk jeg skal gjøre det, hvis jeg ikke får tak i for og ikke får det til
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap