Hvorfor ikke rødemygglarver til delfinciklide?:)
Postet 24.05.10 kl 17:46
Jeg har ikke erfaring med røde mygglarver som fòr, men det er fordi jeg har valgt å ikke bruke det til malawiene.
Det jeg har LEST meg til er:
- at røde mygglarver (Blood worm) kan inneholde parasitter og bakterier som fiskene ikke tåler.
- at larvene kommer fra surt vann, noe som irriterer tarmsystemet til fiskene.
- og at de inneholder hemoglobin (proteiner som finnes i blod), og det er ikke naturlig kost for malawiene.
OM opplysningene er rett så vil alt dette være med på å øke faren for bukvannsot, som er en vanlig sykdom hos malawiene.
De spiser nok svarte mygglarver, små krepsdyr o.l. i naturen, men disse inneholder ikke de skadelige stoffene.
Jeg ser at på noen akvarie-fora blir de anbefalt, andre anbefaler å ikke bruke det som fòr til malawier.
Jeg tar ikke sjansen på å prøve, og har allikevel så mye annet bra fòr å velge mellom.
PS: For din egen del: Røde mygglarver er veldig allergifremkallende.
Det jeg har LEST meg til er:
- at røde mygglarver (Blood worm) kan inneholde parasitter og bakterier som fiskene ikke tåler.
- at larvene kommer fra surt vann, noe som irriterer tarmsystemet til fiskene.
- og at de inneholder hemoglobin (proteiner som finnes i blod), og det er ikke naturlig kost for malawiene.
OM opplysningene er rett så vil alt dette være med på å øke faren for bukvannsot, som er en vanlig sykdom hos malawiene.
De spiser nok svarte mygglarver, små krepsdyr o.l. i naturen, men disse inneholder ikke de skadelige stoffene.
Jeg ser at på noen akvarie-fora blir de anbefalt, andre anbefaler å ikke bruke det som fòr til malawier.
Jeg tar ikke sjansen på å prøve, og har allikevel så mye annet bra fòr å velge mellom.
PS: For din egen del: Røde mygglarver er veldig allergifremkallende.
Postet 24.05.10 kl 20:05
Endret: 24.05.10 kl 20:08
Postet 24.05.10 kl 20:57
Postet 24.05.10 kl 23:03
At røde mygglarver er veldig allergifremkallende, vil jeg si er en overdrivelse, men at de som reagerer sterkt på mygg kan reagere på disse kan forekomme.
Selv er jeg en person som reagerer kraftigere enn normalt på mygg, faktisk så mye at jeg som barn måtte få adrenalin pga et myggstikk en gang eller to. Vel, nok om det...iallefall så forer jeg med røde mygglarver helt uten redsel. Vasker bare hendene etterpå (om jeg ikke glemmer det)...
Jeg forer mine fisk med blant annet røde myggiser. Det liker både de fra sør-amerika og afrika
Selv er jeg en person som reagerer kraftigere enn normalt på mygg, faktisk så mye at jeg som barn måtte få adrenalin pga et myggstikk en gang eller to. Vel, nok om det...iallefall så forer jeg med røde mygglarver helt uten redsel. Vasker bare hendene etterpå (om jeg ikke glemmer det)...
Jeg forer mine fisk med blant annet røde myggiser. Det liker både de fra sør-amerika og afrika
Postet 25.05.10 kl 01:33
Ja, jeg er enig med deg
jeg har aldri fåt noe alergi utslag av rødemyglarver
og har forsovet matet Asia,sør-amerika og Afrikanske fisker med rødemyglarver i 6år nå, og det har ikke skjed noe med fiskene mine på de åra
Nårjeg nevner Afrika er det mest malawi jeg snaker om, og jeg har matet delfinciklider i 1 år nå og det har ikke skjed noe, men jeg lurte fordi jeg har lest det mange steder
jeg har aldri fåt noe alergi utslag av rødemyglarver
og har forsovet matet Asia,sør-amerika og Afrikanske fisker med rødemyglarver i 6år nå, og det har ikke skjed noe med fiskene mine på de åra
Nårjeg nevner Afrika er det mest malawi jeg snaker om, og jeg har matet delfinciklider i 1 år nå og det har ikke skjed noe, men jeg lurte fordi jeg har lest det mange steder
Postet 25.05.10 kl 14:17
Postet 25.05.10 kl 14:23
Jeg er litt usiker!, men jeg skal mate dem med de rødemygglarvene jeg har igjen, så prøver jeg de svarte
jeg husker en gang da jeg kjøpte svartemygglarver og at det luktet forfærdelig vont, og lurte på om det var farlig for fiskene.
kan det være at mygglarvene var gammle eller luter de sån?
vet at de røde kan lukte, men de svarte var ille................
jeg husker en gang da jeg kjøpte svartemygglarver og at det luktet forfærdelig vont, og lurte på om det var farlig for fiskene.
kan det være at mygglarvene var gammle eller luter de sån?
vet at de røde kan lukte, men de svarte var ille................
Postet 25.05.10 kl 16:26
Å fore Malawi med svarte og/eller røde mygglarver kan føre til bukvannsott. Dette fordi mygglarver stort sett kommer fra vann med veldig lav Ph.
Har selv aldri opplevd noen allergisk reaksjon ved foring av Røde mygglarver, men har både hørt i akvarieklubben og lest tråder her inne om folk som får allergiske reaksjoner.
Har selv aldri opplevd noen allergisk reaksjon ved foring av Røde mygglarver, men har både hørt i akvarieklubben og lest tråder her inne om folk som får allergiske reaksjoner.
Postet 25.05.10 kl 16:52
Postet 25.05.10 kl 16:58
Postet 26.05.10 kl 02:24
Postet 26.05.10 kl 11:15
Oppskriften på rekemiksen jeg bruker til mine Tanganyikaciklider.
1 kg hele reker
1 kg frosne erter
10 ml spirulinapulver (Fåes kjøpt i helsekostbutikker)
100 gram gelatinpulver
10 dråper konsentrert multivitamin
Heller alt i i en mikser og lar det bli en fin deig. Heller deigen utover en plate og setter det i kjøleskapet 3-4 timer. Da er deigen blitt stiv og man kan dele den i passende biter som man kan fryse ned. Til Malawi kan man sikkert bruke mere erter og mindre reker.
Er sikkert andre oppskrifter man kan bruke også.
1 kg hele reker
1 kg frosne erter
10 ml spirulinapulver (Fåes kjøpt i helsekostbutikker)
100 gram gelatinpulver
10 dråper konsentrert multivitamin
Heller alt i i en mikser og lar det bli en fin deig. Heller deigen utover en plate og setter det i kjøleskapet 3-4 timer. Da er deigen blitt stiv og man kan dele den i passende biter som man kan fryse ned. Til Malawi kan man sikkert bruke mere erter og mindre reker.
Er sikkert andre oppskrifter man kan bruke også.
Postet 26.05.10 kl 15:06
Postet 26.05.10 kl 15:10
Postet 26.05.10 kl 15:24
Postet 26.05.10 kl 16:32