2delt spm: silikon og slamsuging!

Hvor lang tid må det gå før jeg kan ta ting jeg har limt sammen med akvariumsgodkjent silikon? Holder det at det er overflatetørt eller skal det være gjennomherdet?

Og jeg har etter råd på dette forumet byttet til finkornet biltema sand. Men slamsuging her gjør jo at all sanden havner i bøtta! Er tanken liksom at jeg skal helle sanden tilbake i karret igjen etter jeg er ferdig eller har jeg gått glipp av en eller annen fin teknikk?
Hold slamsugeren 1cm over sanden så blir det ikke så mye sand i bøtta
Hvor lenge silikonen må tørke skal stå på tuben.

Man slamsuger ikke sand på samme måte som med grus. Når man har sand bruker man bare en slange, og holder den 1-2cm over sanden. All dritt blir uansett liggende oppå sanden, så det er ingen grunn til å endevende den. Selv har jeg en del mose og planter som lett følger med inn i slangen, så jeg bruker en bit blåfiltersvamp på enden av slangen for å unngå det.

I noen akvarier trenger man heller ikke å gjøre noe med bunnen ved vannbytte. Å tømme ut vann og fylle på nytt er ofte nok, siden all møkka som oftest blir virvlet opp av fiskene og forsvinner inn i filtret
Silikonen må få stå urørt i minimum 24 timer i romtemperatur før du fyller på med vann, og sjekker at det er tett. Helst enda litt lenger.
Ok, da prøver vi det i stedet!

Når det kommer til silikonen er den helt tørr nå, og elastisk. Det står at den er tørr etter 1 time men totalherdet etter 2 uker. Derfor lurer jeg på hvilket tidspunkt jeg kan ta den oppi akvariet, nå som den er tørr eller når den er totalherdet? Vil det skade fisken å ha det i nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap