Hurra, nytt akvarie !!

Har endelig fått meg et hjørnekar... på ca 200 liter.
Har sand (ikke grus) i bånn, lavasten og en stor mangrove rot.
Har ikke bestem meg for hva jeg skal ha i det .... er det noen som har noen morsomme forslag ?;oP (evt. hva som passer bra sammen)

Roten ligger å flyter men den synker vel etterhvert. Vannet er sgså veldig gromsete enda .... Tar vel litt tid når det er sand i bånn. ;oD

Det bør stå et par uker før du hiver fisk i det.

Nei, hva vil du ha oppi der? :p
Stimfisk, artsakvarium, brakkvann, saltvann eller ferskvann, artsakvarium for bunnfisk, piraya, osv?
hei, hvis du bytter til sand som bundsubtrat har du hvertfall mange mange flere fisker å velge imellom jeg vet ikke om jeg har misforstått deg men, du brude legge roten i vann i rundt 1 døgn eller kanjse mer, og bytte vann, av og til for ellers får du veldig grumsete eller gult vann

men fisk

RØDMUNNTETRA!
tanganyika ciklider

verdens fineste og morsomste fisker
Kan ta lang tid før roten synker.tok nesten 1mnd her før den sank til buns.
Å i verste fall kan du "plages" med farging av vannet i flere mnd.
Takk for svar
Så det kan ta opp til en mnd å få roten til å synke??

Vannet er mye klarere i dag og fått i noen planter....
Har nå 8 planter i karet ... tenker å skaffe noen til.... men en som jobber med fisk mente jeg måtte ha 30 planter i et kar på ca 200 liter !!
Er det nødvendig ?? er ikke det for mange ???
Har sett på et slikt kar jeg og, og det er 120 -130 liter.
Nye røtter inneholder mye garvesyre som gjør vannet gult. For å få rota til å synke raskest mulig må du koke den, varmen vil tvinge det meste av oksygen som er inni roten ut.

NB: IKKE PUTT EN ROT FRA KJELEN I KARET FØR DEN HAR KJØLT SEG NED!
Inaktiv bruker
Jeg la i vann mine mangrove røtter i varmt saltet vann (urafffinert havsalt) i en uke med vannbytter, samt kokte dem, og det hjalp litt på avfargingen. Hvis man ikke gjør noe så vil vannet bli farget skikkelig mørkegult etter noen dager/en uke og det vil ikke gi seg.

En annen ting er at mangroverøtter senker pH verdien i vannet, så dersom man skal ha fisk som trenger høy pH verdi bør man kanskje ikke bruke mangroverøtter. Jeg måtte ta ut mine av karret da jeg fikk pH verdien fra 8 til 6 på et døgn. Jeg liker å ha vannet så klart og rent som mulig, så jeg vil ikke prøve igjen
Du kan enkelt bare legge en tung sten over en del av roten til å begynne med for å få den til å holde seg på bunnen

Av planter så trenger du absolutt ikke 30stk...! Dette spørs jo på hvilken plante du kjøper, om du ønsker å ha en plantekar og hvilke fisk du skal ha.. Du trenger ingen planter. Mange ciklider lever på stenbunner og i elver uten planter, men du må da sørge for god oksygentilførsel på andre måter.

Men planter er jo pent å se på, så valget er ditt ang. antall og størrelse!

Du kan også søke på andre med kar på 150-200 liter og se hvilke fisker og planter de har i sine kar [URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?orderby=id&size_to=200&size_from=150&path=&thumbs=1&aquariumtype_id=1001&]her[/URL] så kanskje du får inspirasjon
Hei
Takk for mange forslag.. Roten er ikke ny den er bare ikke brukt på en stund. Har ikke merket noe missfarging av vannet av den. Men har lagt en sten på den og dermed løst problemet. :o))

Rødmunntetra er fine ja og de er flinke stimere. Kan hende det blir noen av de. :o)
Deretter har jeg lyst på 4 fisker med litt str i midt/topp siktet. Så noen bunn fisk.
Indisk glassmalle er også noen morsomme fisker...
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap