Regler ved kjøp av varer privat

Hei.
Jeg har kjøpt et armatur til 1000 kr her på akvaforum. Det ble sagt at det var helt nytt og ubrukt. Det ble sendt til meg i originalesken, men det var åpenlyst vært ute av pakken.

Lyset blinker og durer og virker ikke slik det skal. Hva er mine rettigheter?
Har jeg rett på å pengene tilbake mot tilbakesending av vare?
uten kjøps kontrakt har ud desverre ingen rettigheter, me du ka jo ta kontakt og se om du klarer å få noe igjenn =)

synd det der med armaturen, selv nye ting i butikk er ikke alltid helt som det skal, kjøpte selv en FLUVAL fx5 som manglet motor XD
Inaktiv bruker
hvis du bare orker å lese det jeg har til deg her så er du langt på vei. noe viktig på bunnen der også kort fortalt har du krav på å heve kjøpet og få pengene dine igjen så sant du kan bevise at varen ikke kom til deg slik den var i annonsen. Åpnet du den på postkontoret eller post i butikk slik at en
av dem som jobber der fikk sett det samme som deg, eller blir det ord mot
ord? tenker da på at selger kan si at du selv har ødelagt det, siden transportskade ikke kan bevises hvis du ikke åpnet den med en person som
vitne i skranken.

dette under gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner. det følger kjøpsloven, mens handel med firma kalles forbrukerkjøpsloven.

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Kjøperen kan kreve å få hevet kjøpet, det vil si å få pengene tilbake, eller å få byttet varen, hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd,

Ved mangel på varen bør en først rette kravet mot selgeren, men man har også en ganske vid adgang til å rette kravet mot tidligere salgsledd, f eks produsent eller importør.

Hovedprinsippet er at man har samme rett mot det tidligere salgsleddet som din selger ville hatt. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt. Da kan det tenkes at man har rettigheter mot nybilforretningen.

Selger vil ofte, for å avverge andre krav fra en kjøper, tilby seg å reparere gjenstanden eller bytte den. Dette må kjøperen finne seg i hvis det skjer i løpet av kort tid etter at varen er levert og kjøperen ikke blir påført urimelig kostnad eller ulempe.

Varen skal betales kontant hvis ikke annet er avtalt. Kjøperen behøver ikke å betale før han har fått varen, forutsatt at det ikke er gjort avtale om forskuddsbetaling. Slik avtale bør unngås.

Er ingen pris avtalt, skal kjøperen betale det som var gjengs pris for denne type vare på avtaletidspunktet. Mottar kjøperen en regning fra selgeren, må han si fra innen rimelig tid dersom han ikke vil godta den kjøpesummen som er fastsatt der.

Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål.

Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav eller andre forskrifter fastsatt av offentlig myndighet er mangelfulle.

OBS! Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk.

"Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter.

Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente
Sikker på at det ikke er lysrøret eller tenneren som er gåen?
Halvorsen
Hva er mine rettigheter? Har jeg rett på å pengene tilbake mot tilbakesending av vare?

Rett og rett, fru Blom. Dette blir ord mot ord. Privatsalg skjer gjerne under gjensidig tillitt, men man står litt svakt dersom noe er galt.
Det er ingen rettskraftige regler her. Du må bare satse på at selger er en samvittighetsfull person og lar deg returnere det.

Men du kan ikke tvinge vedkommende til å gi deg pengene tilbake for armaturet. Han eller hun kan påstå at det virket helt fint da det ble sendt derfra. Og hvem vet? Kanskje det stemmer.
Det er vanskelig å si hvems feil det er, og kanskje det er postverkets?

Prøv å skifte tenner på lysarmaturet. Det skal vel ikke være nødvendig hvis armaturet er nytt slik selger sier, men det er verdt et forsøk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap