Juwel rio 180l vs 240l - hva bør jeg kjøpe?

Jeg har lyst på et av disse to, men er usikker i forhold til hva man får for pengene osv.

Ser at 240 kun er 21 cm lengre enn 180, så tenker da at dersom de er mye billgere kunne jeg kanskje heller gått for 180. Ser også at det innebygde filteret til 180 tar 600l/h mens 240 tar 1000l/h.

Hva anbefaler du?

Hva kjøpte du ditt kar av den ene eller andre typen for i pris?
"Arvet" mitt 180l og skulle gjerne hatt hakket større.. Siden jeg egentlig ikke vet hva prisforskjellen er så er vel det ikke så mye tips, men flere fisk kan gå i større akvarier
Jeg sto overfor samme valg og endte på en 240. Betalte 4000. Angrer ikke et sekund.
Har selv 180 literen og tatt ut filteret. Satt inn utvendig Eheim filter.
Ser nå etter større kar å bytte ut 180 literen med.
Så jeg ville gått for størst mulig i forhold til plass og pris.

Lykke til med valget ditt.

Espen
:)
Takk for gode tips. Da heller de fleste mot 240l.

Hva med å kjøpe brukt? Har hørt om noen i distriktet der jeg bor som skal selge et Juwel Rio 240l som er ca 3 år. Fisker må taes på kjøpet og alt utstyr følger med. Noen som ikke skal drive med akvarier lenger.

Hva bør jeg tenke på med å kjøpe brukt. Hvis det står oppgående når man ser det, så kan det ikke være lekk.

Hva med garanti? Hvor lang garanti har Juwelkar som man kjøper nye på en butikk?
Alt mann kjøper i Norge har vel 2 års garanti.
Har selv kjøpt brukt og er fornøyd med det.
Silikonen skal holde i mange år, men ser du at den har begynt å slippe må det resilikonering til. Dette kan sikkert noen som har gjort dette før svare deg bedre på.

Det dumme med ferdig oppsett med fisk er at du ikke får velge deg dine egne fisker. Er jo ikke verre enn at du selger de du ikke vil ha.

Lykke til.
Ser den...
Ja, det var det jeg også tenkte med fiskene. Vet ikke hvor mange det dreier seg om, men det med å bygge opp akvariet selv fra bunnen er mer spennende.

Ser bare at jeg har forandret smak på hva jeg vil ha i akvariet det halvåret jeg har vært interessert. Har nå en kampfisk og en bitteliten otto og noen jegesnegler i et lite akvarium. Det har vært spennende å se utviklingen hele veien.

Tenker på ancistrus, corydoras, kuhliål, platy og litt forskjellig greit å ha god plass da
Kanskje gå for sør-amerikansk oppsett?
Det er mine kar blitt nå.
Corydoras, apistogramma, tetraer, endlers guppy, ancistrus, ottoer, eplesnegler mm.
:)
Jeg har tenkt litt søramerikansk preg, men da ødelegger kuhliålene litt siden de kommer fra Asia. Synes de er stilige skapninger!

Tenker på å ha speil på veggen bak akvariet slik at det ser større ut! Så det på Akvariet i Bergen, så det så veldig stilig ut!

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap