418 l - 60 l - 26 l.

nå sitter jeg å funderer og grubler. Har fått meg to nye akvarier til hobbysamlinga mi! da er spørsmålet først:

418 l - hvor mange koi og gullfisk kan jeg ha oppi her? koiene skal kun overvintre i akvariet , da de skal i hagedam neste sommer.
60 l - er guppy mulig her? hvilkene fisk kan da gå sammen med guppy?
26 l - går det ann å ha en betta her uten at den mistrives? minimal størrelse på akvariet er jo 60 l, men ser mange betta'er som trives godt i mindre akvarier pga labyrintorganet? men det er vel kanskje en dårlig unnskyldning? jeg vet ikke jeg altså
Mia Heum
nå sitter jeg å funderer og grubler. Har fått meg to nye akvarier til hobbysamlinga mi! da er spørsmålet først: 418 l - hvor mange koi og gullfisk kan jeg ha oppi her? koiene skal kun overvintre i akvariet , da de skal i hagedam neste sommer. 60 l - er guppy mulig her? hvilkene fisk kan da gå sammen med guppy? 26 l - går det ann å ha en betta her uten at den mistrives? minimal størrelse på akvariet er jo 60 l, men ser mange betta'er som trives godt i mindre akvarier pga labyrintorganet? men det er vel kanskje en dårlig unnskyldning? jeg vet ikke jeg altså :)

418: Størrelsen på fisken har en viss betydning. Er Koiene 10 eller 50 cm?

60: Ja, det er en fin størrelse på guppyakvarium, og det er en drøss fisk som kan gå sammen med guppy. Det er mye lettere å komme med forslag om du kan fortelle litt om hva du ønsker? Vil du ha mange små fisk, få store? Vil du ha stimfisk, vil du ha fisk i forskjellige vannlag, vil du ha fisk som kan få yngel i akvariet eller er ikke det nøye? Jo mer du kan fortelle om hva du liker og hva du ønsker av akvarieholdet - jo lettere er det å komme med forslag.

26: Funker fint til kampfisk, men mange andre fisk blir vanskelig å ha. Viktig med flyteplanter og dekkglass. Hvordan ser du forresten at det er labyrintorganet som gjør at andre bettaer trives i mindre kar?
Joakim
[QUOTE=Mia Heum]nå sitter jeg å funderer og grubler. Har fått meg to nye akvarier til hobbysamlinga mi! da er spørsmålet først: 418 l - hvor mange koi og gullfisk kan jeg ha oppi her? koiene skal kun overvintre i akvariet , da de skal i hagedam neste sommer. 60 l - er guppy mulig her? hvilkene fisk kan da gå sammen med guppy? 26 l - går det ann å ha en betta her uten at den mistrives? minimal størrelse på akvariet er jo 60 l, men ser mange betta'er som trives godt i mindre akvarier pga labyrintorganet? men det er vel kanskje en dårlig unnskyldning? jeg vet ikke jeg altså :)

418: Størrelsen på fisken har en viss betydning. Er Koiene 10 eller 50 cm?

60: Ja, det er en fin størrelse på guppyakvarium, og det er en drøss fisk som kan gå sammen med guppy. Det er mye lettere å komme med forslag om du kan fortelle litt om hva du ønsker? Vil du ha mange små fisk, få store? Vil du ha stimfisk, vil du ha fisk i forskjellige vannlag, vil du ha fisk som kan få yngel i akvariet eller er ikke det nøye? Jo mer du kan fortelle om hva du liker og hva du ønsker av akvarieholdet - jo lettere er det å komme med forslag.

26: Funker fint til kampfisk, men mange andre fisk blir vanskelig å ha. Viktig med flyteplanter og dekkglass. Hvordan ser du forresten at det er labyrintorganet som gjør at andre bettaer trives i mindre kar?

Det med labyrint organet var jeg usikker på! derfor spørsmålstegnet bak
finner ut av dette.. har vært å kikka på koi, de var 10 cm.
blir nok reint guppy akvarie i 60 literen
Inaktiv bruker
Jeg synes kanskje at 26 liter er litt vel lite til en kampfisk. Min går i 43 liter og stortrives. Den svømmer veldig mye gjennom planter, mose og mangrovegreinene jeg har i karret, så dermed har den mistet mye av sin "fjærprakt" rett og slett. Men, den trives. Det er så mye spennende å titte på i karret at den har ikke hatt tanker om å lage noe skumrede ennå Har hatt den i et par måneder.

I 26 liter ville jeg anbefale reker. Reker er mye mer underholdende enn hva jeg trodde. Jeg hadde slett ikke lyst på reker, og nå har jeg tre ulike sorter, og kommer helt klart til å skaffe meg flere etterhvert. De formerer seg også lett, og så gjør de jo en veldig god jobb i akvariet da de rydder opp i avfallsstoffer etter andre fisker. Jeg synes feks at blårekene er mer underholdende enn de andre fordi de svømmer veldig mye rundt og sitter ikke bare stille.

Min kampfisk lar rekene være i fred, det har gått helt bra i 8 uker nå - og han rører ikke engang de små søte babyene Men, jeg tror det kommer av at han har nok plass, nok annet å beskjeftige seg med samt at han smakte på en reke og fant ut at den ikke var bryet verdt å jakte på igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl
Reklame for plussmedlemskap