Diverse spørsmål. kan noen hjelpe?

jeg og sambisen var ute å gikk tur istad. Fant en stor haug men noe hvit sand. Syntes den var ille fin, så tok med litt hjem. Noen som vet hva det er? Evt hvordan jeg kan finne ut hva det er? Og om det går og bruke i akvarie? Er det mye kalk siden den er hvit? Ser ut som vanlig strand sand,bare helt hvit. Føles ut som det oxo. Fant oxo et par fine røtter. Går di ann å bruke? Å hva gjør jeg med di?? Den ene var knusktørr. Den andre plukka jeg opp fra elva. Og hvordan får jeg mose til å feste seg på røtter? Mvh camilla
Ha litt av sanden i en bøtte, Sammenlign pH i bøtta etter et par døgn med den pH du har i tappevannet ditt. Hvis den er uforandret, avgir den ikke kalk. Den bør skylles grundig og kanskje kokes? Det siste avhenger av hvor du fant den. Er det ved ferskvann, som det kan tyde på siden du fant en rot ved en elv, bør du absolutt koke den. Kan være parasitter i ferskvann som vil kunne leve i akvariet ditt. Ved saltvann du ikke, men for sikkerhets skyld ville jeg ha kokt den også.
Hvis den er skarpkornet, ville jeg ikke brukt den, i et hvert fall ikke til bunnlevende fisk.
Røtter funnet i naturen har det vært mange spørsmål om her på AF. Hvis du ikke vet hva slags tre de kommer fra, er det tyggest å la være. Mange norske treslag egner seg dårlig for akvariebruk, noen fordi de råtner for fort, andre fordi de aggir harpiks (kvae).

Mose fester du med fiskesene. Leter du, finner du dette beskrevet på AF.
fant det med å feste mosa ja måtte bare lete litt litt tungvindt via mobilen. Den i elva har jeg lagt i ei bøtte vann sålenge får se hva jeg gjør med den. Den jeg fant i skogen er knusktørr. Synd om jeg ikke får brukt den. For den var ille fin.men Kan det komme harpiks da når den er så tørr? Sanda er helt fin,fin. Minner om helt fin strand sand. Helt melkehvit. Var langs en lysløype langs elva jeg fant rota i.
bilde av sanda får jeg ikke lagt inn av en eller annen rar grunn.
Hvis sanda er veldig fin i betydningen veldig finkornet, bør du være forsiktig. Jeg fant noe svært finkornet sand på stranda i sommer, og hadde noe av den i en isboks og fylte på med vann. Den pakket seg veldig tett, men lot seg også hvirvle opp hvis jeg rotet i vannet rett ovenfor sanda. Det kan være at den er så finkornet at plantene ikke vil trives i den og at noe av den vil følge med inn i filteret ditt og ødelegge impelleren (propellen) som pumper vannet.
så sjipt da den er veldig fin ja. Sånn syden sand strand. Æsj oxo. Jeg som syntes den var så lekker. Får putte den i ei bøtte som du sier. Å se hva som hender når jeg roter rundt oppi der.
den rota jeg fant i vannet tror jeg kanskje er rotten. Virker iaffal litt sånn morken. Kan plukke av biter som er helt myke.....
Sand som kan brukes, vil også virvles opp litt når man fører hånden frem og tilbake over den.

Har inntrykk av at de fleste planter har det fint i sand. Men med veldig fin sand vil det bli mindre utveksling av næringsstoffer fra vannet til røttene i sanden.
har hatt sanda i ei bøtte. Vannet ble helt melkehvitt. Men etter endel skylling ble vannet blankt. Virker litt tettpakka. Men virvler ikke opp SÅ mye da gjenstår bare å finne ut hva denne sanda består av. Men om det er mye kalk, går det å bruke det som bunnlag for snegler? Tenkte siden di trenger kalk til skallet. Eller blir det i overkant mye?
Det høres veldig ut som det er kalksand/skjellsand du har. Grunne til at den lå i en haug er nok at den brukes til å spres utover for å øke PH i jordsmonnet.

De fleste snegler har behov for kalk til skallet sitt, men det er ikke sikkert at de liker så høy PH alikevell. Du må nesten sjekke for hver enkelt snegletype.

Kalksand vil gi en PH på i overkant av 8 og høyere KH.
Tror du må bruke mye energi om du skal motvirke dette for å få en PH som passer de fleste selskapsfisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap