Temperert vann til vannbytte?

Vet at man ikke skal bruke vann fra varmtvannsbereder, men siden jeg har liten mulighet for mellomlagring av vann, lurer jeg på om det går bra å blande i kokt vann? Eller skjer det noe med vannet da som kan være skadelig?

Vannkoker er en praktisk ting, men kanskje ikke til dette? Vil jo ikke gjøre noe som kan skade fiskene...
Mellomlagring er godt for å temperere vannet, og for å lufte ut eventuell klor. Hvis du ikke har nevneverdig klor i vannet, er vannkoker en grei løsning.

Men - jo varmere vannet er, jo mindre oksygen inneholder det, og kokt vann er dødt vann. Det samme er vannet som har oppholdt seg i varmtvannstanken i lengre tid.

Husk å bruke termometer og blande det varme og kalde vannet godt før du heller det oppi til fiskene dine.
Selv bruker jeg kaldt vann rett fra springen. Har enda ikke merket noen negativ effekt av dette. Temperatur bruker og gå fra 24-25 til 20-21 når jeg bytter. Bytter 30-40% hver uke.
Yngel kan være vare for temperaturforandring, så hvis jeg har yngel bytter jeg heller mindre og oftere.

Det og koke vann skal ikke være skadelig. Hvis det hadde blitt dannet noen farlige stoffer ved koking i vannkoker eller kasserolle, så hadde nok Norge satt en stopper for import/laging av matrialene for koking av vann. Vi er et av de strengeste landene på dette.
Tusen takk for hjelpen!

Tenkte ikke at det skjedde noe galt under koking, men om det skjedde noe når man blander varm og kaldt, som kan være skadelig for fisken. Tenker boblesyke eller hva det heter...

Eller er jeg helt på viddene nå? Har lest så mye rart i det siste, at jeg er helt forvirret...
Såsant du ikke har helt nye rør eller varmtvannsbereder fra 60-70 tallet og tidligere, skal det ikke være noe problem å bruke temperert vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap