Ikke gjør som meg....

Hei.

Jeg våknet opp idag tidlig til en merkelig lyd. Et slags bråk. Jeg kikket bort på mitt 60 liters akvarie på soverommet og ser til min forskrekkelse at det bare er 10-20 cm med vann igjen opp fra bunnen. Filteret stod over vann og renset luft, og lagde et utrolig bråk.
Kvelden før hadde jeg koblet av mitt hjemmelagde Co2-gjær system. Men jeg hadde gjort en kraftig feil. Jeg hadde latt slangen som fører karbondioksid gassen inn til akvariet være igjen inne i akvariet- nede i vannet. Det var altså en slange med en ende som gikk fra akvariet(i vannet) og den andre enden liggende på gulvet. Hva tror du skjedde? Jo, akkurat. Hevert effekten gikk igang- mens jeg lå og sov.
Det hadde piplet og rent ut ca 50 liter vann utover parkettgulvet på rommet mitt i løpet av morgenen. Jeg tørket opp så mye som mulig, men mesteparten hadde rent under parketten. Great.

Konsekvensene: Fant ut at jeg blir nødt til å rive opp gulvet på rommet mitt, tørke, og legge nytt gulv. Denne prosessen kommer til å koste mellom 10000-20000 kr og ta rundt 6 uker. Jeg er 16 år gammel- akkurat begynt på videregående skole, og masse skolearbeid som venter fremover. Rommet mitt var det eneste rolige stedet i det forsåvidt lille huset jeg bor i. I tillegg er foreldrene mine sinte på meg, og som følger får jeg ikke noen gaver til bursdagen min som er om to dager.

Trodde hevert effekten bare ville fungere hvis det var vann i en slange fra før, eller hvis man sugde på enden av den. Men jeg tok visst feil. Så: Ikke ha ubrukte slanger ligge å slenge i akvarievannet deres. Jeg har en del utfordringer fremover nå pga. en tullete feil jeg gjorde.

P.S: Bare følte for å skrive dette innlegget.

Mvh Stian
Huff da. Du har blitt et offer for kapillareffekten. Fint at du vil advare andre. Får håpe foreldrene dine mildner etter hvert. De skjønner vel forhåpentligvis at det ikke var med vilje.
Se der ja.
Takk for medfølelsen og infoen.

Stian
Ikke at det hjelper deg noe men jeg må bare få gi min medfølelse jeg også....synes utrolig synd om deg og håper at foreldrene dine roer seg fort

Veldig trist at du får ødelagt bursdagen din, for dette var jo klart noe du ikke gjorde med vilje
Men de trenger nok noe tid for det er jo et sjokk for dem også med en slik kostbar affære det blir å pusse opp rommet ditt

Uff da, dette var trist. Håper ting retter seg fort for dere, lykke til fremover med skole og alt
Tusen takk! Setter pris på det.
Huff da Stian, har vært gjennom det samme selv med en 90 liter som sprakk i bunnen når jeg var i Bergen, kom hjem til en hus som luktet av dø fisk.
Si ifra hvis du vil han noe kirsebærreker eller sverddrager unger til bursadgen, kan ikke ha en bursadg uten presanger

Rich
Det der var jo leit . Det samme skjedde meg med en 720 liter siom revna i skjøten. Hele laminaten i stua så ut som bølgeblikk. Dette var heldigvis på det varmeste på sommeren og tror du jaggu ikke laminaten rettet seg ut igjen bare den fikk tørket skikkelig. Mulig det er anderledes med parkett, da.
Takk folkens! Ikke noe greit dette.

Richkean: mener du det?!
Huff.... Ikke gøy når dette skjer.

Bare til info til foreldrene dine vist de ikke allerede har sjekket det opp,
ring forsikringsselskapet og hør om det dekkes på innbo.

Det gjør det hos meg. Jeg har superinnbo. Der dekkes vannskade fra akvarium, selv om det er min egen feil at skaden oppsto.
Dette har jeg sjekket grundig opp i siden jeg har 3 egt under meg med nesten 700L over seg hos meg, i lavblokk :p

Det hadde vært utrolig hyggelig om jeg kunne få noen kirsebærreker av deg!

Sender deg en pm.
åååååå, så UTROLIG kjipt!!! jeg føer så med deg.. gosh...
har eplesnegler og kjempeeplesnegler som akkurat har blitt klekket, så om du har lyst på noen så gi beskjed, så skal du få noen i bursdagsgave av meg. men de må bli litt større først, så om noen uker tenker jeg .

håper det ordner seg, -det pleier somregel det

hehe tusen takk Vil veldig gjerne ha noen eplesnegler av deg Bare si ifra når de ser store nok D

Geiren: Har ikke superinnbo, men det er ikke sikkert vi får noe forsikring i det hele tatt..

Stian
Jeg fikk igjen på forsikring gjennom fagforeningen der jeg jobber en gang etter en litt vel fuktig fest . Mulig foreldrene dine har en slik forsikring uten at de helt vet om det?
Sympati herfra også! Jeg er helt nybegynner, så jeg skal ta med meg ditt uhell videre, så jeg ikke gjør samme tabbe selv. Husk at alt går over og det kunne alltids vært verre! Gratulerer med dagen på forskudd
Synes det var latterlig strengt av dine foreldre. Det er menneskelig å gjøre feil. .Og du har tydelig ikke bare lært av det, men deler også med andre så ikke de skal gjøre samme feilen..

Synes foreldrene dine skal skamme seg, og skaffe seg en forsikring som dekker sånt..

Trist sak dette her. Men jeg får tårer i øyekroken av hvordan du takler det.
I stede for å grine og surve, så advarer du andre.

Håper det ordner seg for deg!

Edit: Må dele min skrekk historie jeg også. Mild i forrhold til det du opplevde, men kan kanskje hjelpe andre fra å gjøre samme feilen.

Jeg kjøpte et 35 liters kar. Hadde det godt i gang, FULT av snegler av 4 slag..

Så en kveld sprengte de ut ny E6 vei ved huset her jeg bor. Og den natten våknet jeg av rennende vann..

Var bare 35 liter, og jeg våknet ganske kjapt. Så fikk det over i bøtter og spann.. Og tømte ut før gulvet gikk adundas..

Jeg slapp "billig unna" med å kjøpe nytt kar, ny pumpe, nytt armatur, og kolbe. (Fikk ikke tak i så lite kar, måtte kjøpe 45 liter, så alt jeg hadde var for lite brått.)

Så ble vel 2500 kr uforutsett, så har nå gått en måned uten en krone, da jeg lever på stønad fra NAV etter flere ulykker og operasjoner. (Er i kvalifiserings program.)

(Karet mitt sprakk i skjøten i ene hjørnet, og det var en latterlig tynn stripe silikon der.)

Så moralen jeg lærte var. I stede for å kjøpe ett billig 35 liters kar til 300 kr, og spare 200 kr. Så kjøp skikkelig for 500 kr med en gang!

Eller som far min alltid har sagt. "Kjøpt dyrt en gang i stede for billig resten av livet."

Men ulykker skjer jo.. Selv om det er p.g.a. at en ikke viste om problemet. Så igjen helt SUPERT at du laget denne tråden og advarer folk!
Sjur Gabriel
Sympati herfra også! Jeg er helt nybegynner, så jeg skal ta med meg ditt uhell videre, så jeg ikke gjør samme tabbe selv. Husk at alt går over og det kunne alltids vært verre! Gratulerer med dagen på forskudd :-)

Fint at andre kan lære av mine feil Takk skal du ha!
Gomp
Synes det var latterlig strengt av dine foreldre. Det er menneskelig å gjøre feil. .Og du har tydelig ikke bare lært av det, men deler også med andre så ikke de skal gjøre samme feilen.. Synes foreldrene dine skal skamme seg, og skaffe seg en forsikring som dekker sånt.. :( Trist sak dette her. Men jeg får tårer i øyekroken av hvordan du takler det. I stede for å grine og surve, så advarer du andre. [B] Håper det ordner seg for deg! :D [/B] Edit: Må dele min skrekk historie jeg også. Mild i forrhold til det du opplevde, men kan kanskje hjelpe andre fra å gjøre samme feilen. Jeg kjøpte et 35 liters kar. Hadde det godt i gang, FULT av snegler av 4 slag.. Så en kveld sprengte de ut ny E6 vei ved huset her jeg bor. Og den natten våknet jeg av rennende vann.. Var bare 35 liter, og jeg våknet ganske kjapt. Så fikk det over i bøtter og spann.. Og tømte ut før gulvet gikk adundas.. Jeg slapp "billig unna" med å kjøpe nytt kar, ny pumpe, nytt armatur, og kolbe. (Fikk ikke tak i så lite kar, måtte kjøpe 45 liter, så alt jeg hadde var for lite brått.) Så ble vel 2500 kr uforutsett, så har nå gått en måned uten en krone, da jeg lever på stønad fra NAV etter flere ulykker og operasjoner. (Er i kvalifiserings program.) (Karet mitt sprakk i skjøten i ene hjørnet, og det var en latterlig tynn stripe silikon der.) Så moralen jeg lærte var. I stede for å kjøpe ett billig 35 liters kar til 300 kr, og spare 200 kr. Så kjøp skikkelig for 500 kr med en gang! Eller som far min alltid har sagt. "Kjøpt dyrt en gang i stede for billig resten av livet." Men ulykker skjer jo.. Selv om det er p.g.a. at en ikke viste om problemet. Så igjen helt SUPERT at du laget denne tråden og advarer folk!

Takk for hyggelige ord!

Stian
Huffda, men det med hevertprinsippet i en tom slange advarte jeg mot for to uker siden, våknet nemlig å opp med en good del liter vann i stua.. Det er ikke kult!

Håper det ordner seg, og kansje det vanker en oppgradering i forsikring framover ??
Hei Stian,
jeg holder på å legge nytt gulv etter en tilsvarende vannlekkasje, i antall liter. Lekkasje i rør fra filter tilbake til karet.

Skaden ble taksert til kr 47000 og tre dager etter at takstmannen hadde vært her, var pengene på kontoen min.

Har vanlig hus- og innboforsikring. Er ganske sikker på at forsikringsselskapet ditt dekker skaden, fordi det er en skade som følge av plutselig oppstått vannlekkasje. Det er noe annet dersom det f.eks. blir råteskader etter litt pipling av vann over lang tid, gjerne år. Denne type skade dekkes ikke av hjemforsikringen.

Ta kontakt med forsikringsselskapet så ordner det seg nok.
Lykke til.
530
Hei Stian, jeg holder på å legge nytt gulv etter en tilsvarende vannlekkasje, i antall liter. Lekkasje i rør fra filter tilbake til karet. Skaden ble taksert til kr 47000 og tre dager etter at takstmannen hadde vært her, var pengene på kontoen min. Har vanlig hus- og innboforsikring. Er ganske sikker på at forsikringsselskapet ditt dekker skaden, fordi det er en skade som følge av plutselig oppstått vannlekkasje. Det er noe annet dersom det f.eks. blir råteskader etter litt pipling av vann over lang tid, gjerne år. Denne type skade dekkes ikke av hjemforsikringen. Ta kontakt med forsikringsselskapet så ordner det seg nok. Lykke til.

Får beskjed på mandag om forsikringsselskapet dekker utgiftene.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap