Akvariebordet knaker

Ja som tittelen sier. Benken jeg bruker som akvariebord, som opprinnelig er et tv-møbel, knaker en gang i blant. Hører det ofte om kvelden når jeg sitter konsentrert på pcn osv, så hører jeg et lite knak. Benken har tålt dette akvariet i godt over et år nå, så jeg tviler ikke på at det egentlig holder en stund, men jeg tenker om det holder i legden? Det er av treverk, såpass kan jeg beskrive den.
http://bilder.vgb.no/21164/4col/img_482b5aa50b216.jpg Forestill dere noe slikt bare et tv-møbel. Burde jeg bekymre meg eller er det normalt?
husk på at Treverk er et "levende Materiale" det utvider seg og trekker seg sammen, ved temperatursvingninger ol..
så da knaker det litt,.
når det da i tilleg står et tungt akvarium på det vil det nok knake litt ekstra,. men vær oBS,. tv måbler er ikke beregnet til akvarium, og er nødvendigvis ikke så sterkt som et akvariebord som er laget for nettop dette bruket, så det kan tenkes at det med tiden kan gi etter her og der, og det er ikke hygglig,. så vær litt oppmerksom på det-.

Det er 110 liter, så da tenker jeg rundt 100kg? Vet ikke.
Jeg har lenge tenkt på å bytte, problemet er penger. Er ikke rik for tiden. Skulle det derimot skje noe med akvariet er det derimot litt billigere å invistere noen tusener på et nytt bord...
Jeg hadde ikke vært trygg, nei. Enn om du setter opp noen støtter inntil videre?
Helt fra gulvet og opp, og få til støtte under midten av karet. Du kan bruke material og hobbyplate (på høykant).
Ok nå får jeg panikk, haha.
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe et akvariemøbel??
I og med at jeg og samboern uansett skal låne en bil i morgen lurer jeg på om jeg bare er nødt til å kjøpe et nytt bord, en gang for alle.
Noe å anbefale?
Et porsastativ koster ikke mange hundrelappene.
En 110-liter med grus og sand og røtter og vann veier nok ikke 100 kilo, men nærmere 150?
Jeg kjøpte et skap på bruktbutikk, og så satte jeg inn usynlige forsterkninger (se bilder i profilen: Oppvekstkaret). Fikk plass til filter og diverse rot, og det ble mindre lyd fra filteret når det står i skapet.
Tomat-Maria
Det er 110 liter, så da tenker jeg rundt 100kg? Vet ikke. Jeg har lenge tenkt på å bytte, problemet er penger. Er ikke rik for tiden. Skulle det derimot skje noe med akvariet er det derimot litt billigere å invistere noen tusener på et nytt bord...

hehe en liter veier 1 kilo så de veier 110 kilo med bare vann son serka og med lit ting opp i så tipper jeg 112 kilo
Vann 110 kg.
Akvarie 25 kg?
Grus 15 kg?
Div.innredning 5 kg?

Totalt 155 kg.
elwaro
Vann 110 kg. Akvarie 25 kg? Grus 15 kg? Div.innredning 5 kg? Totalt 155 kg.

Men, de 15kg grus/sand tar fort opp endel plass også, så det er sjeldent 110l vann i et 110l kar Min gjettning er at det er rundt 120-130kg tungt, siden stein er såpass mye tyngre enn vann. Uansett er det adskillig mye mer enn en tv, så et mer solid bord er nok ingen dårlig idé.
Er det et slikt møbel du har? Står karet da på en av de hyllene inni?
Da skjønner jeg nesten ikke hvordan det har holdt så lenge jeg da
De hyllene er vel bare skrudd inn i sidene, er de ikke?
Da har de bare holdet til skruene og det holder da en stund det siden det er en jevn tyngde og ikke det lees og rugges på hele tiden

Jeg hadde fått meg et nytt møbel så snart som mulig, et som var beregnet på å tåle den vekten et akvarie har, fordelt på hele akvarielengden

Om du ikke har råd til noe nytt så finnes fantastisk mange flotte møbler på loppis, både i farger vi liker og med muligheter få å bli malt
Dersom det ikke er en vegg i midten, høres det skummelt ut. Er det en slik delevegg i midten, vil jeg tatt det litt mere med ro.
Er ikke noen delevegg i midten på bildet som er lagt ut...kjempeskummelt spør du meg :S
Men det går jo å få satt inn en støtte under midten da, inntil vedkommende har fått seg et nytt og egnet møbel. Finne noen egnet, vedbit/trekloss oa som kan skjæres til riktig høyde (del av en hylle f.eks.)

Knakinga vedkommende har hørt kan være skruene som "skjærer" i treverket på hylla
Da har jeg prøvd å tegne benken! Som dere kanskje ser vil jeg tro at tyngepunktet ligger ved skuffen der, det er jo en plate som nesten er midt på (mer på siden enn midt på) som støtter litt, er nok derfor den har klart seg hittil.
Det er solid treverk. Tror jeg. Og de 'avishyllene' som bare er to plater som står opp med plass til bøker/aviser/whatever inne i støtter også en del vil jeg tro.
Samboern min har foreslått å sette opp noen vedkuber under... for å gi ekstra støtte.
Er det en god ide?

FORRESTEN hvis dere ikke skjønner bildet så tar jeg et bilde med kameraet!!
Jeg bare gadd ikke akkurat nå.
Jeg trur du fleiper med oss nå
For den konstruksjonen der kan jo klappe sammen akkurat når som helst
Tenker du på det jeg tegna, eller det bildet av den hylla som mange tror er det jeg har akvariet mitt i? Jeg har aldri sagt at jeg har et 110 liters akvarie i en bokhylle, bare så det er sagt, jeg sa bare det er samme tretype.

Men hvorfor mener du at den kan klappe sammen når som helst?
Den har jo holdt i godt over et år nå, til og med klart 2 flyttinger.
Så den er jo ikke så ræva, det er bare snakk om hvorvidt den tåler det mye mer.
Det er jo du selv som hevder at den trolig holder en stund men kanskje ikke i lengden? Ihvertfall stiller du det spørsmålet. Hadde det ikke vært greitt å byttet før denne "stunden" inntreffer?
Forsterke benk
Husk at treverk er et "levende" materiale: Under press over tid så vil det gi etter.
Hvis karet ikke har bra nok støtte så vil topp-platen få "hengekøyeform" som forplanter seg videre nedover via skilleveggen. Hadde det vært en kommode så hadde du kjent at skuffene blir trege etter hvert.
Det som er skummelt da er at bunnglasset blir stående i spenn inntil det gir seg plutselig med et brak.

Om karet ditt står med alle fire hjørner rett over sideveggene så hviler karet på veggene og beina, og det er bra. Presset forplanter seg helt ned til gulvet.
Om karet ikke går helt ut til sideveggene så mangler du støtte her. Det kan ordnes med ny "skillevegg" som settes rett under sidene på akvariet. F. eks hobbyplate på høykant.

Du mangler i hvertfall støtte midt under karet. Skilleveggen du har allerede mangler støtte ned mot gulvet, og du skulle hatt en solid skillevegg til.

Du kan nok ordne benken så du får sove godt om natten
Jeg vil anbefale å ta av akvariet, pass på at nye skillevegger gir god støtte (kan hende du må presse opp litt midt under), og at støtten går helt ned til gulvet.
I tillegg kan du sage til og legge en hobbyplate oppå topp-platen. Den fordeler trykket og beskytter benkplaten mot skjemmende fuktskader o.l.

Det skapet jeg kjøpte så også solid ut, med 3 cm tykke plater, men da jeg kikket inni så ble jeg overrasket. "Platene" var bare trerammer med 0,5 cm kryssfiner-plater på, så derfor måtte jeg forsterke det.
Lykke til

Da har jeg kjøpt et ekte akvariebord!
Av typen Juwel Rekord 800 til 110 Liter. Akkurat det bordet som tilhører mitt akvarie.
Samboern min sier derimot at han mener det gamle bordet er mer stabilt!
Han sier at han syntes det nye bordet ser ustabilt ut og at 'det er jo bare billig ikea-materiale'.... Og veninna mi sier det og! Så nå er jeg mildt sagt FORVIRRET!
Men de har jo ikke peiling tenker jeg da, så derfor spør jeg dere:
Dette bordet kommer til å holde; ikke sant?
Det er jo det det ble bygget for!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap