Reol etter spesialmål, trenger tips og innspill

Hei!

I ganske lang tid har jeg tenkt på å skaffe meg en reol med spesialmål. Antakeligvis vil jeg få mulighet til å gjøre denne drømmen til virkelighet når vi skal flytte på nyåret.

Planen er akvarier etter spesialmål på 50x50x35cm. Vil dybden by på noen problemer? Hvis det lar seg gjøre vil jeg ha tilgang til akvariene fra siden også, siden de blir såpass dype. Siden lysrørene vil lyse ut på sidene dersom det er helt åpent, må det være noen form for luke jeg kan åpne og lukke. Tips?

Ønsker også å ha seks akvarier i denne reolen, tre i høyden og to i bredden. Den vil altså bli ganske "snerten" og ikke ta store plassen i bredden. Dette er det viktigste for meg. Hvor høyt burde det være fra gulvet til første kar, og hvor høyt mellom karene? På reolen jeg har i dag er det kun, tja, rundt 15cm over karene. Dette synes jeg er veldig trangt. Hva pleier man å ha?

I tillegg lurer jeg på om jeg skal ha en sort Porsareol, eller om jeg skal finne et hyllesystem og bare skaffe akvariene etter spesialmål. Hva vil dere anbefale? Hvor kan man få tak i solide reoler til dette?
Om dybden byr på problem avhenger av størrelse på rommet du har reol i. Med en høyde på 50 cm og 3 kar i høyden så har du allerede brukt opp 150 cm. For å få plass til å jobbe i mellom karene så trenger du et mellomrom på ca. 20 cm. Tre ganger 20 cm blir 60 cm. Tilsammen har du brukt opp 210 cm. Standard takhøyden er 240. Da har du 30 cm igjen fra gulv til første akvarie og til størrelse på stativet som akvariene hvile på.

Har du tenkt å kjøpe brukt eller bestille nytt? Hva slags fisk skal du ha i slike kar, Discus? Skal du ha sump eller separate filter til hvert kar?
Ser at jeg skrev det litt uklart. Karene vil være på; lengde 50cm, bredde 50cm, høyde 35cm. Altså rundt 85L (87,5L med vann til kanten). Vurderer å kanskje ha høyde på 30cm i stede, ender da opp på 70-75L. Karene skal være til Corydoras og noe Apistogramma, derfor ønsker jeg stor grunnflate og har ikke behov for noe særlig høyde.

Filtrering vil være utvendige filtre på de nederste karene og store hang-on-filtre til de øverste da det antakeligvis blir for høy løftehøyde for filtre beregnet for denne størrelsen.
Har tenkt litt mer på mål nå, men synes det er veldig vanskelig å se for seg. I dag har jeg en reol som er ca 150cm høy. Det er passe høyde for å arbeide med de øverste karene (to i høyden). Jeg er 178cm høy, og med akvarium oppå denne reolen ville jeg sett rett inn i det. Måtte da stått på noe for å drive med det høyeste akvariet, noe som forsåvidt ikke er noe problem. Men ville det blitt noe fint? Kunne godt kjørt hang-on-filtre i alle kar, og droppet utvendige filtre under reolen. Kunne godt hatt første akvarium 30cm fra gulvet, men da måtte man jo ligget på gulvet for å se inn i det.

Ville det vært smartere med tre kar i bredden og to i høyden? Reolen ville da blitt i overkant av 1,5m lang, noe som heller ikke er særlig mye. Reolen jeg har nå har 50cm fra gulvet til første kar, jeg kunne gjerne økt dette til 60-70 cm. Ville da også fått god plass under reolen, samt mulighet til å bruke utvendige filtre til alle kar. Kunne også hatt større høyde mellom akvariene, noe jeg setter høyt på lista.

Trenger alt av innspill her, er klin umulig å bestemme seg. Er bare i planleggingsfasen, men ville vært veldig fint å få sjekket litt priser og begynt å spare
Hvis du skal ha karene på stue eller du skal se mye til fiskene da bør du ha to i høyden. Men dette krever jo plass. Fordeler er at det er god plass å jobbe med. Prismessige er det lite forskjell. Du kan få nøyaktig mål du vil ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap