Har lagt merke til at mange, meg selv inkludert, opplever dårlig og ofte manglende kunnskaper rundt fisk i de forskjellige dyre/akvarie butikkene.
Jeg har lest at folk f.eks. går innom en butikk og noterer seg litt navn osv. drar hjem og leser på akvaforum, før de deretter drar og handler. Mange satser også på at det går bra, og kommer hjem og føler seg lurt osv.
Jeg har også lagt merke til at en del klager på manglende merking av "akvarie innhold" rundt om, samt lite informasjon å hente uten å evt spørre betjeningen.
Selv liker jeg også å se, lese og tenke over mulige fiskekjøp, før jeg spør om hjelp og "personlige" råd og informasjon fra butikkansatte.
Så til saken.
Kunne det vært en ide at noen med bedre peiling enn meg, kunne laget en offline versjon av "Fiskedatabasen" til bruk på kassepc'er og lignende?
Kunne aktive akvarister oppmuntret butikker til å opparbeide seg kartotek med f.eks
laminerte "info kort" om de forskjellige fiskene de hadde inne?
Regner med at flere har vært inne på tanken før meg, det har sikkert vært nevt tidligere på af også(uten at jeg kan huske å ha sett det), og for alt jeg vet er det sikkert noen butikker som har nettopp slike løsninger.
Dog synes jeg det hadde vært interessant å høre andres tanker og ideer rundt dette.
Det er selvfølgelig også en forutsettning at evt. rettighetshavere til fiskebasen godkjenner evt bruk.