Sand og dybde

Hepp!

Jeg har gått til innkjøp av et rammeakvarie på 270 liter for å kunne ha litt annen type fisk og fauna enn i mitt 150 liters femkantede.

I den forbindelse tar jeg gjerne mot råd i forhold til dybde på sand. Den er svært fin (omtrent som på en strand) og jeg har tenkt å ha en stim Corydoras til å kose seg i den. Jeg mener å ha lest at om man har grus skal det minimum være 5cm. Gjelder dette også sand? Greit å ha rett mengde bunn i akvariet før man har fisk der så har man minimert ekstraarbeid.

På forhånd takk med ønske om en strålende helg til alle!
Dybde kan eg ikkje sei noe om men skal ikkje det vere ca 1kg sand pr 10 liter vann?
Er den eg har fulgt.
Inaktiv bruker
intresant spørsmål hvis du tenker på evt gass lummer eller noe lignende.

Personlig har jeg i ca så mye sand at de litt større plantene i tanken ikke løsner og annser det som et minimum
Inaktiv bruker
Max 5 cm
Har hatt for mye sand (opptil 8 cm) i stuekaret mitt på 100 liter altfor lenge, og må jevnlig "lufte sanden" for gasslommer. Det vises tydelig ved at sanden mot glasset ser grønn ut. Det er biltema grov sand jeg har, den koster ca. 60 kr for 16 kg.
Har sandsnegler, men de går ikke lenger ned enn ca. 2 cm. Så jeg har holdt sandnivået mye lavere i mine andre kar. Vil derfor ikke anbefale tykkere lag enn 5 cm.
Takker
For alle gode tips. Har vært og kjøpt meg noe mer men har nok ikke mer enn 5cm i snitt. Mindre foran og muligens litt mer bak.
Når du har sand vil du kunne få problemer med at sanden forsvinner fra det området der utblåset treffer. Da kan det danne seg et bakteriebelegg på glasset som ikke er bra for corybarter. Jeg har lagt runde steiner oppå sanden der utblås treffer for å unngå dette problemet, det har ihvertfall fungert bra hittil.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap