Koi stjålet fra fiskedam hos gartneriet på nordtvet gartneri, oslo
Se artikkel i Groruddalen.no den 12.11.2010
Syns personlig at det er virkelig trist at noen har tatt seg inn her og stjålet disse flotte fiskene som alle vi kunder og naboer i nærområdet har så mye glede av. Vær på vakt, om du ser noen mistenkelige annonser, skulle bli tilbudt noe mistenkelig etc. så ta kontakt med politiet!
Syns personlig at det er virkelig trist at noen har tatt seg inn her og stjålet disse flotte fiskene som alle vi kunder og naboer i nærområdet har så mye glede av. Vær på vakt, om du ser noen mistenkelige annonser, skulle bli tilbudt noe mistenkelig etc. så ta kontakt med politiet!
Postet 14.11.10 kl 21:38
Endret: 15.11.10 kl 23:49
Postet 15.11.10 kl 09:05
Postet 15.11.10 kl 10:17
Spre ordet!
Hei igjen, så enig så enig. Jeg skal ta og tipse gartneren på Nordtvet om muligheten til å anskaffe "billig-koi" - som du sier så fungerer nok det helt fint for ungene og andre som er bortom for å se på også.
Jeg ble ganske overrasket over at noen faktisk skaffer seg fiskene sine ved å stjele dem. Var ikke helt klar over at det var så høy verdi på enkelte fisk samt at det dermed også er et tyvmarked for slikt. Hm.
Anbefaler folk å spre ordet om dette tyveriet, kanskje poste meldingen i andre fora og gjøre den veldig synlig på alle måter så kommer kanskje de som i utgangspunktet ville ha kjøpt fisk fra tjuvraddene til å vegre seg litt mot akkurat det...
Jeg ble ganske overrasket over at noen faktisk skaffer seg fiskene sine ved å stjele dem. Var ikke helt klar over at det var så høy verdi på enkelte fisk samt at det dermed også er et tyvmarked for slikt. Hm.
Anbefaler folk å spre ordet om dette tyveriet, kanskje poste meldingen i andre fora og gjøre den veldig synlig på alle måter så kommer kanskje de som i utgangspunktet ville ha kjøpt fisk fra tjuvraddene til å vegre seg litt mot akkurat det...
Postet 15.11.10 kl 12:32
Om det er fiskene på bildet i artikkelen, og hva som opplyses om ang. størrelse i forhold til alder, så er dette bare sprøyt. Fiskene er kansje verdt noen hundre lapper.
Dette er det andre tilfellet av slikt tyveri i år, og begge ganger har pressen skrevet om priser som ikke er realistiske overhodet.
Om dette var skikkelig HQ Koi fra Japan, ville de ved 10 års alder vært minst dobbelt så store, og hvertfall hatt helt andre farger.
Når pressen blåser opp slike priser som ikke er realistiske overhodet, så vil de nok kunne klare å lage et bestillingsmarked for Koi tyveri.
De få i landet som har så dyr fisk, har oftest sikret dammene med videokamera osv.
Dette er det andre tilfellet av slikt tyveri i år, og begge ganger har pressen skrevet om priser som ikke er realistiske overhodet.
Om dette var skikkelig HQ Koi fra Japan, ville de ved 10 års alder vært minst dobbelt så store, og hvertfall hatt helt andre farger.
Når pressen blåser opp slike priser som ikke er realistiske overhodet, så vil de nok kunne klare å lage et bestillingsmarked for Koi tyveri.
De få i landet som har så dyr fisk, har oftest sikret dammene med videokamera osv.
Postet 15.11.10 kl 13:01
Endret: 15.11.10 kl 13:02
Jeg ser nå at det står under bildet: "Illustrasjonsfoto: Stan Shebs". Så da er det nok ikke de samme fiskene som på bildet.
Men du har helt rett i at de stjålne fiskene slett ikke trenger å være dyre bare fordi avisen skriver at de er det. «Journalistikk» har for meg blitt et ord som frembringer mer nostalgi enn tiltro, for å si det sånn.
Men du har helt rett i at de stjålne fiskene slett ikke trenger å være dyre bare fordi avisen skriver at de er det. «Journalistikk» har for meg blitt et ord som frembringer mer nostalgi enn tiltro, for å si det sånn.
Postet 15.11.10 kl 13:11
Ikke de samme fiskene som på bildene - fordi det er et illustrasjonsfoto!
Vidar-AlexanderOm det er fiskene på bildet i artikkelen, og hva som opplyses om ang. størrelse i forhold til alder, så er dette bare sprøyt. Fiskene er kansje verdt noen hundre lapper. Dette er det andre tilfellet av slikt tyveri i år, og begge ganger har pressen skrevet om priser som ikke er realistiske overhodet. Om dette var skikkelig HQ Koi fra Japan, ville de ved 10 års alder vært minst dobbelt så store, og hvertfall hatt helt andre farger. Når pressen blåser opp slike priser som ikke er realistiske overhodet, så vil de nok kunne klare å lage et bestillingsmarked for Koi tyveri. De få i landet som har så dyr fisk, har oftest sikret dammene med videokamera osv.
Hei Vidar-Alexander. Nei, det er nok ikke de samme fiskene som er stjålet som de som er på bildet i artikkelen. Det står tydelig under bildet at det bare er et illustrasjonsfoto. Første gang jeg selv så fiskene i den fiskedammen det er snakk om var for ca 4 år siden. Fiskene var svært store allerede den gang, så det er ingen grunn til å tro at størrelsen det er opplyst om i artikkelen er feil. Hvorvidt de faktisk er så verdifulle som det er opplyst om i artikkelen vet jeg derimot ingenting om.
Postet 15.11.10 kl 13:14
Vidar-AlexanderOm det er fiskene på bildet i artikkelen,...
Nei, det står at det er et illustrasjonsfoto.
35 cm høres ikke mye ut på 10 år.
Koi grow quite quickly. Of course their growth greatly depends upon the size of its environment. An average length of one-year-old koi is 10 to 20 cm, that of two-year-old koi is 20 to 30 cm, that of three-year-old koi is 30 to 45 cm, that of five-year-old is 50 to 60cm, and that of 10-year-old koi is 70 to 80 cm. There is a record of a 153 cm long koi.
Bortsett fra det så er det utrolig hva folk gjør seg til kjeltringer for.
Postet 15.11.10 kl 13:15
Ja, har fått med meg at det ikke var fiskene på bildet.
Uansett, når en 10 år gammel koi ikke er mer enn 35-40 cm, så er det noe galt. Da har fisken praktisk talt ingen salgsverdi. Jeg fikk en kasse Tosai koi (ett åringer) fra Japan i mai. De fleste der er passert 30-35 cm nå. Men ingen av disse er nok verdt 10 000,- pr. stk.
Selv min eldste koi på over 70 cm, er ikke verdt 10 000,- i salgsverdi, selv om den er verdt 100 000,- for meg......
Liker ikke måten pressen slår opp dette på. Bra at det blir tatt opp, og at man får oppklart det, men ikke på denne måten.
Folk som ikke har peiling, men trenger penger, kan fort finne ut at de skal hente seg litt Koi her og der, om de TROR de får 10 000,- pr stk.
Uansett, når en 10 år gammel koi ikke er mer enn 35-40 cm, så er det noe galt. Da har fisken praktisk talt ingen salgsverdi. Jeg fikk en kasse Tosai koi (ett åringer) fra Japan i mai. De fleste der er passert 30-35 cm nå. Men ingen av disse er nok verdt 10 000,- pr. stk.
Selv min eldste koi på over 70 cm, er ikke verdt 10 000,- i salgsverdi, selv om den er verdt 100 000,- for meg......
Liker ikke måten pressen slår opp dette på. Bra at det blir tatt opp, og at man får oppklart det, men ikke på denne måten.
Folk som ikke har peiling, men trenger penger, kan fort finne ut at de skal hente seg litt Koi her og der, om de TROR de får 10 000,- pr stk.
Postet 15.11.10 kl 13:27
Jeg har ikke peiling på koi i det heletatt. Men så på national geografic channel her en natt. Da utførte de blæreoperasjon på en 8 år gammel koi på 42 cm. Operasjonen kostet 2500 dollar, og fisken var verd 30000 dollar. Men skal ikke tro på alt man ser på tv, virket ganske troverdig det jeg så.
Hvorfor denne koien var så verdifull vet ikke jeg.
Hvorfor denne koien var så verdifull vet ikke jeg.
Postet 15.11.10 kl 13:27
Takker for innspillene på tråden så langt - har vært veldig interessant for meg som ikke visste spesielt mye om koi i det hele tatt, spesielt dette med at fiskene kan bli så store på så kort tid samt diskusjonen rundt markedsverdien. Er enig i at fokuset kanskje ikke burde ligge på verdi, kan tiltrekke seg fokuset til folk av litt feil kaliber. For meg var det rett og slett for galt at noen kunne stikke av med andres fisk - uansett hva markedsverdien er! Håper at tjuvraddene ikke tjener en krone på fiskene til slutt, samt at fiskedammen igjen yrer av liv i løpet av kort tid - til glede for både eiere og publikum!
PS: Skulle gjerne endret tittel på tråden fra "Verdifulle koi stjålet..." til "Koi stjålet...", men det ser ikke ut til at jeg har muligheten til å endre på trådnavnet...
PS: Skulle gjerne endret tittel på tråden fra "Verdifulle koi stjålet..." til "Koi stjålet...", men det ser ikke ut til at jeg har muligheten til å endre på trådnavnet...
Postet 15.11.10 kl 23:37
Postet 16.11.10 kl 00:09
Endret: 16.11.10 kl 00:13
Ps: Litt missvisende med "arkivbilder".
Nederst på siden her, hvor det byttes om på noen artikler, når denne saken kommer opp, er det faktisk bilde av mine koi i min dam....
Den store røde og hvite (kohaku) er en hun på 70 + cm. Og over 10 år gammel. Hun er jo verdt noen kroner da, men ikke 10 000,- den heller...
Nederst på siden her, hvor det byttes om på noen artikler, når denne saken kommer opp, er det faktisk bilde av mine koi i min dam....
Den store røde og hvite (kohaku) er en hun på 70 + cm. Og over 10 år gammel. Hun er jo verdt noen kroner da, men ikke 10 000,- den heller...
Postet 16.11.10 kl 00:13