Strategisk utfordring.

Hallo
Jeg trenger et løsningsforslag til en lite utfordrig her.

Jeg har en 180liter med fisk og innredning, en 260liter med fisk og innredning også er planen å kjøpe et 325l til helgen.

180 literen skal selges og byttes ut med 260literen, altså innredning og fisk som er i 180 literen skal over i 260 literen som også skal flyttes dit 180literen står nå og det som er i 260literen skal over i det nye 325liters tanken som skal stå der 260literen står i dag.

Hvordan skal jeg klare å få til dette uten å måtte starte på nytt i noen av dem og hvordan skal jeg gjøre flyttingen?Er ikke lett å flytte på akvariene med masse vann heller=)

Kan nevne at jeg har et 225liter som kan brukes i flyttingen som mellomlagring også vis jeg absolutt må det.
Jeg har 2stk eheim 2028 og 1stk 2036 som er godt innkjørt så det tror jeg ikke er noe problem. Det er også eventuel med en 2076 med det nye karet.

Hvis det er noen smarte strateger her som kunne kommet med et godt forslag så hadde jeg satt stor pris på det=)

Mvh
Jonas
Du bør absolutt ikke prøve å løfte på noen akvarium, uten at de er mer eller mindre tomme. Selv litt grus og stein i bunn kan fort føre til at bunnglasset sprekker. Ellers er det vel bare å sørge for at pumpene ikke står stille for lenge...
Hvis det er en "geita og havresekken over elva"-løsning du er ute etter, så har jeg ikke noen gode forslag. Du ser vel best hva som bør, og hvordan ting bør, gjøres?
Hvorfor plaserer du ikke bare 325 l der den skal stå også putter du alt vannet, dekorasjon og fiskene oppi, så deretter etterfylle med rent vann. Eller skal den stå på samme plass som 260l? Da bare putter du grus, dekorasjon, vann, planter og fisker i bøtter, flytter akvariet også plassere 325 l der, for så å putte i grusen, planter, vannet, dekorasjonen og fiskene i det nye karret Var noe sånt jeg gjorde. Du får kjøpt 25 liters bøtter (gjeringsbøtter) og 30 liters kanner på europris hvis du trenger dette. Pumpa i mitt nye karr var ikke innkjørt i det hele tatt, det gikk helt fint uten utslag av noe nitritt
Du er inne på noe der ja, 325 skal stå der 260l er i dag ja.
Også må jeg bare gjøre det i 2 etapper altså samme med 180literen.
Takk for tipset, jeg tror jag har så jeg klarer meg, har 2 60liters baljer jeg kan bruke til formålet, kan kanskje putte fisk og noen gjemmesteder i den ene balja og grusen og resten i den andre, da har jeg også tatt vare på ca 100liter gammelt vann, og det burde vel holde...?
fjelling
Du er inne på noe der ja, 325 skal stå der 260l er i dag ja. Også må jeg bare gjøre det i 2 etapper altså samme med 180literen. Takk for tipset, jeg tror jag har så jeg klarer meg, har 2 60liters baljer jeg kan bruke til formålet, kan kanskje putte fisk og noen gjemmesteder i den ene balja og grusen og resten i den andre, da har jeg også tatt vare på ca 100liter gammelt vann, og det burde vel holde...?

Det med baljene høres ut som en fornuftig plan. Men når det gjelder vannet ville jeg ikke stolt på at det er nok, da de gode filterbakteriene bor i filteret og ikke i vannet. Jeg regner med at du har ny pumpe til akvariet også? Hva med å flytte pumpen til 260literen over i 180literen, la de to pumpene surre og gå mens du flytter 260literen via baljene over i 325literen. Så fyller du innmaten med en del bakterier og slam fra 180literen over i den nye pumpen (sammen med nytt materiale så du får fylt den opp), kobler den til det 325literen og flytter pumpen til 260literen midlertidig over i 325literen. Så flytter du 180literen via baljer over i 250literen og flytter tilslutt pumpen over i 250literen igjen. Skal du derimot ikke bytte pumpene, er det jo bare å korte ned oppskriften til å mellomlagre pumpene i det karet som er oppe og går mens du jobber med det andre. Dette er det nærmeste jeg kommer "geita og havresekken over elva". Håper jeg klarte å holde tungen rett i munnen...:-P
Det hørtes ut som en tungvind jobb. Jeg hadde vel sikkert bare flaks ang nitritt tenker jeg. Er viktig med innkjørt pumpe. Men ja, trenger ikke mer enn 100 liter vann selv om det kan se lite ut i karret, men da er det bare å etterfylle med rent vann, ikke alt på en gang (100 l i starten). Du kan fint bruke 1 døgn på å fylle opp tanken
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap