Kjøp av brukt akvarie - hva skal man se etter/gjøre?

Er på jakt etter akvarie, og har kommet over et brukt et. Hva bør jeg se etter når jeg skal titte på det? Er det noen "må-se-etter-feil" som pleier å gå igjen?

Når jeg eventuelt handler et brukt akvarie, hva bør jeg gjøre..? Regner egentlig med at svaret blir en grundig rengjøring av det meste, og at jeg bør unngå såper og slikt, men jeg spør alikevel..
Er det komplett med utstyr eller bare akvariet?
Det er fort gjort å overse riper i glasset. Du bør sjekke at i det minste fronten er fri for riper. Småskader i glasset, typisk i hjørnene, er ikke så bra. Spesielt hjørnene nede, om det er et helglassakvarium. Sjekk silikon sammenføyningene, at silikonet ikke er opprevet, at det er jevnt og ensfarget. Er det et rammeakvarium, sjekk at rammen ikke er for mye korrodert og at den ser ut til å være solid i hjørnene.

Selv er jeg ikke redd for å bruke såpe, det er bare å skylle godt etterpå.
Det er komplett.. Kar, bord, filter, kolbe og sand/grus...

Tenkte jeg tar med meg go' lykta, og ser etter riper og slikt..

Noe spesielt jeg må sjekke ift filter..? Vanskelig å sjekke koblen, men det kan jeg jo sjekke når jeg kommer hjem, og får vann i karet.. (ikke den dyreste delen å skifte ut heller har jeg sett..)
Vær nøye med å sjekke glasset.

Når det gjelder pumpa er dette skikkelig viktig. Er det utvendig eller innvendig pumpe. ???? Dersom det er utvendig pumpe, ville jeg lånt to bøtter. Ha inntak oi et og uttak i den andre. Sjekk for lekasjer i hovedhudhuset. Jeg kjøpte brukt akvarie for 1,5 uker siden,. Fikk beskjed om at pumpa var tett. Satte det i drift og 50 liter vann kom på gulvet, før jeg fikk stoppetr pumpa. Det viste set at det manglet et lite feste under.

Putt varmekoløben i ei bøtte når du kommer hjem. STill den inn på feks25 grader. Dersom den holder dette over et døgn, er pumpa ok. Hvis ikke er det bare å kjøpe ny.

Sjekk også lystoppen og hør når tennerne og lysrør ble byttet sist. Lysrør bør byttes minst en gang i året. Greit å bytte tennere samtidig
Ok.. Mye å sjekke mao, men jeg noterer og håper på en positiv overraskelse i morgen..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap