Salmiakk ved innkjøring av intervallfilter

Er det mulig å kjøre inn et 2227 Eheim intervallfilter i en 10 liters bøtte med salmiakkmetoden, om det er mulig hvor stor mengde lilleborg salmiakk bør det tilføres av gangen?
Filteret skal brukes som et ekstra filter i tillegg til det eksisterende innterne i Juwel 180 karet..

Takker på forhånd for alle svar og/eller tilbakemeldinger
Du kan jo sette det rett i karet, slik at det etterhvert får sin andel av de bakteriene som karet produserer næringstoffer nok til å underholde.

Alternativt som du spør om, bruke en bøtte. Jeg kjenner ikke filteret så om det går an å kjøre det i en bøtte uten masse søl, vet jeg ikke. Om det ikke er noe problem, kan du selvsagt prøve salmiakkmetoden. Med en så liten vannmengde som 10 liter, har du selvsagt også et tilsvarende lite antall bakterier i vannet (disse bakteriene er tilstede i alt vann, også drikkevann) og det kan ta tid å bygge opp en nyttbar kultur.

Du må dosere svært forsiktig. Ved innkjøring av mitt 530 liters kar, brukte jeg fra 4 til 5 milliliter Salmi. Det betyr at du må ned på en femtidel av dette, dvs 0,1 milliliter.
Det får du best til ved å sette 1 milliliter i en 10 liters bøtte og så bruke en desiliter av dette vannet daglig, eller når du ser at NH4 og etterhvert også NO2 synker.

Etterhvert som du ser at filteret klarer å bryte ned salmiakken du tilsetter, kan du øke dosen noe. Et filter innkjørt på så lite som 0,1 ml, vil ikke kunne ta hånd om noen stor bioligisk belastning, for å si det forsiktig.

Pass på pH verdien, synker den under 6, vil prosessen stanse opp og ved 5 stoppe helt.
Takker for svar 530, ønsker hovedsakelig å bruke de naturlige bakteriene som fremkommer i vanlig vann og ikke bakteriekulturkapsler men om det går greit å la det gå sin gang direkte i karet med den samme effekten er det jo selvsagt en fordel hvor lang innkjøringstid kan en regne med i et 180 liters kar
Jeg har ingen erfaring med tiden det tar å kjøre inn et filter i et akvarium med et allerede innkjørt filter, men regn ca 4 uker som er "normaltiden" for innkjøring av nytt filter. Dersom du skal ha det til å gå sammen med originalfilteret i Juwelen, betyr det jo ikke noe om det tar to eller fire uker. Skal du ta vekk orignalfilteret, ville jeg nok bruke minst 4 uker for å være sikker.

Pass på at om du skal erstatte det ene med det andre, så kan du regne med at du fjerner halvparten av de bakteriene du har i filterne for å få den biologiske filtreringen du trenger med det antall fisk du har. (Du har også bakterier i bunnlaget, på røtter og steiner.) Årsaken er at mengden bakterier avhenger av næringstilgangen,dvs. avfallsstoffer fra fisk og råtnende planter og de vil fordele seg på de to filterne. Pass derfor på å måle ammoniakk og nitritt de første par ukene hvis du fjerner et filter. Skal du ha begge samtidig, er dette ikke noe problem.
Takker for den raske responsen
Du leste tankene mine litt der, kommer nok til å kjøre de paralellt men på litt sikt vil jeg nok vurdere å fjerne det interne dersom det eksterne filteret klarer å ta seg av de fine partiklene også, på den andre siden er det greit med 2 filtre som avlaster hverandre ved rengjøring av 1 filter av gangen.
Regner med jeg får filteret i posten i løpet av dagen i morgen og vil da trolig gå for tipset ditt med å kjøre det paralellt med det eksisterende på direkten
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap