Praktbotia, innrede kar med fisk, hvordan?
Inaktiv bruker
Hei !
Har lyst på 2 praktbotiar, for jeg har litt problemer med sånne dyr som tygger på plantene å har hørt de fjerner sånne snegler å de diverse greier.
Har en 120 liter, er på utkikk etter en 200-250 liter med lys(lokk) og stativ/bord.
Finner ingen,men får bare se mere.
I min 120 liter har jeg 5 mikkemusplaty,5 guppy og 6 black molly.
Vill også ha noen sånne haimalle som er fine å renser litt for alger osv.
Har tenkt å kvitte meg med guppiene for de dør jo nesten med en gang å tåler nesten ingen ting. sliter med grått vann,men om dette blir borte så skal jeg skaffe meg et større akvarie.
jeg har også en 60 l men denne skal jeg selge eller kaste for den er alt for liten. skal ettervært få ha alle småfiskene i det store akvariet som jeg drømmer om å ha, og sette 4-6 gullfisk og et scalare par i 120 litern. eller har noen forslag på hvordan dem vil innrede eller sette fisk i akvarium ??
Vill gjerne få litt tilbakemeldinger eller om jeg er helt på bærtur med fiskevalget osv.
Har lyst på 2 praktbotiar, for jeg har litt problemer med sånne dyr som tygger på plantene å har hørt de fjerner sånne snegler å de diverse greier.
Har en 120 liter, er på utkikk etter en 200-250 liter med lys(lokk) og stativ/bord.
Finner ingen,men får bare se mere.
I min 120 liter har jeg 5 mikkemusplaty,5 guppy og 6 black molly.
Vill også ha noen sånne haimalle som er fine å renser litt for alger osv.
Har tenkt å kvitte meg med guppiene for de dør jo nesten med en gang å tåler nesten ingen ting. sliter med grått vann,men om dette blir borte så skal jeg skaffe meg et større akvarie.
jeg har også en 60 l men denne skal jeg selge eller kaste for den er alt for liten. skal ettervært få ha alle småfiskene i det store akvariet som jeg drømmer om å ha, og sette 4-6 gullfisk og et scalare par i 120 litern. eller har noen forslag på hvordan dem vil innrede eller sette fisk i akvarium ??
Vill gjerne få litt tilbakemeldinger eller om jeg er helt på bærtur med fiskevalget osv.
Postet 06.12.10 kl 21:24
Postet 06.12.10 kl 21:32
Inaktiv bruker
Velg en annen botia
Praktbotia kan bli 25-35 cm og leve i over 20 år. Hvis du ikke har et akvarium på over 500L å tilby bør du velge en annen. Hva med pakistanbotia eller skunkbotia.
Postet 06.12.10 kl 21:33
Inaktiv bruker
takk for svar.
Skal se på andre botiar,men det var bare at disse var så innmari fine å det er kun praktboria de har på de nesrmeste dyrebutikkene,men de er jo så innmari dyre for prisen er jo 99 kr stk å de er ca 4 cm lange bare, men vill ikke de vokse etter karet så hvis du har et stort kar så vill de bli stora samme med gull fisk og slørhale i 60 litere. De vil vel ikke bli for store for karet??
Skal se på andre botiar,men det var bare at disse var så innmari fine å det er kun praktboria de har på de nesrmeste dyrebutikkene,men de er jo så innmari dyre for prisen er jo 99 kr stk å de er ca 4 cm lange bare, men vill ikke de vokse etter karet så hvis du har et stort kar så vill de bli stora samme med gull fisk og slørhale i 60 litere. De vil vel ikke bli for store for karet??
Postet 06.12.10 kl 23:15
Kristian KildeVill gjerne få litt tilbakemeldinger eller om jeg er helt på bærtur med fiskevalget osv.
Du er litt på bærtur, er jeg redd. Praktbotia krever langt større plass enn du har. I tillegg er 2 stk altfor lite. Dette er en stim/gruppe fisk. Praktbotia kan også noen ganger være skikkelige bøller mot planter (ikke alltid, men allikevel...). Skunkbotia bør du absolutt styre unna. Forsåvidt Pakistanbotia også. Disse er hissige Botiaarter og trenger stor utfoldelsesplass. Dvergbotia eller Histrionica kan passe i karet ditt. Men ihvertfall 5 stk (minimum) om du vil at de skal trives. Kombinasjonen Scalare og Botia er heller ikke den beste. Botia trives best i sterk strøm. Scalare vil helst ha litt roligere vann. Men om du innretter karet slik at det finnes både strømsterke og rolige plasser kan det forsåvidt gå.
Postet 06.12.10 kl 23:16
Dette med veksten på fisken er en myte er jeg redd. Det er sant at fisken slutter og vokse utvendig, men den slutter ikke og vokse inni.
Tenk deg at du selv er baby og vokser da fort og ikke får lov og bytte til større klær. Altså at du resten av livet må leve med sparkebuksa du fikk på deg når du var liten. du vil da kveles til slutt.
Tenk deg at du selv er baby og vokser da fort og ikke får lov og bytte til større klær. Altså at du resten av livet må leve med sparkebuksa du fikk på deg når du var liten. du vil da kveles til slutt.
Postet 06.12.10 kl 23:26
Endret: 06.12.10 kl 23:36
Inaktiv bruker
fint forklart det med de klærne!
jeg skjønner ikke mye av hva jeg skal velge slags botia,men får se litt som sagt. hadde ikke tenkt å ha scalare og botia i samme kar,men platy,black molly og botia+noen haimalle, men om ikke det går så?
jeg skjønner ikke mye av hva jeg skal velge slags botia,men får se litt som sagt. hadde ikke tenkt å ha scalare og botia i samme kar,men platy,black molly og botia+noen haimalle, men om ikke det går så?
Postet 06.12.10 kl 23:51
Postet 07.12.10 kl 00:00
Postet 07.12.10 kl 00:03
Postet 07.12.10 kl 00:17
Inaktiv bruker
Takk for svar. må se litt.
Postet 07.12.10 kl 12:30
Inaktiv bruker
Hei igjen
Platy og black molly, som du nevnte, går fint sammen. Hvorfor ikke velge flere fra samme område. Så blir det et slags mellom-amerika akvarium
Postet 07.12.10 kl 20:56
Inaktiv bruker
kunne godt tenklt meg et nytt akvarium for at da skal jeg ha andre fisk der for jeg har veldig lyst på scalare, men takk for alternativet.
Postet 08.12.10 kl 12:07