Fjernet bunnrammen i juwelkar...dumt?

Jeg har et juwel 160-liters med tilhørende sort møbel under. Valgte å ikke bruke møbelet, siden det ikke passet med innredningen i huset ellers, så det havnet på loftet.

Under karet satt det en bred, løs ramme med et stag på midten og spor på innsiden som passet med topp-platen på møbelet.
Denne tok jeg vekk siden karet skulle stå på en bred kommode med liggeunderlag og silikonbelegg under, tenkte da at trykket ble litt feil med rammen på og at det var bedre med en hel flate i kontakt med underlaget.
(Bunnglass og langsider er 1cm tykke, sidene 8 mm med sorte silikonskjøter.)

Det har stått fint i over en mnd. nå, men det var en innom her som mente at den rammen var der for å støtte glasset og holde det på plass...?
Jeg forsto det sånn at rammen kun var ment for å holde karet på plass på møbelet under....

Altså, spørsmål: Bør jeg tømme karet og sette på rammen igjen? Er denne virkelig nødvendig?

Når en bruker penger og krefter til å lage bunnrammen så har den nok en funksjon. Det er ikke så farlig å fjerne den. Alle mine er ødelagte. Men bedre å ha den på fordi:
* Den beskytte hjørnene og kantene på akvariet
* Den fungerer som en demping mot underlag (bordet)
* Den holder glassene på plass (stabilt)? (tja, litt)
* Den fungerer som en merkering.
Rammen har en kant som stikker ut på undersiden som igjen skal passe ned i sporene på det møbelet jeg ikke skal bruke. På en rett flate blir da bunnglasset stående ca en cm over flaten uten annen støtte enn langs sidene, hvis ikke jeg bygger opp med isopor eller noe innenfor rammen da. Burde jeg gjøre det kanskje, eller holder bunnglasset uten støtte under?
Det trenger du ikke. Bunnglass skal klare normal belastning, med mindre du legger tunge stein opp i akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap