540l ute av vater
Måtte flytte 540l (akvastabil rammekar) min nå og når jeg skulle sjekke om det sto i vater så er det akkurat så bobla er utenfor streken, så det vil bli en helling ut mot langsiden. Det er underlaget som er skjeivt og det er ingen vridning i selve karet. Er egentlig bare det stedet det står nå som jeg kan ha det på så jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre?
Karet står på en hjemmelaget benk så går ikke ann å justere noe her, men er det trygt å legge noe under ene langsiden for å prøve å heve det litt eller vil det bli feil belastning på resten?
Håper på innspill her for har ikke lyst til å kvitte meg med karet
Karet står på en hjemmelaget benk så går ikke ann å justere noe her, men er det trygt å legge noe under ene langsiden for å prøve å heve det litt eller vil det bli feil belastning på resten?
Håper på innspill her for har ikke lyst til å kvitte meg med karet
Postet 12.01.11 kl 22:35
Hvis det ikke er noen vridning i karet, eller rettere i benken det står på, er det ikke farlig. Slik jeg forstår det, er det i vater langsetter, men heller fremover, altså lavere i forkant enn i bakkant. Hvis det er like mye lavere på begge sider, og på midten, gjør det ikke noe.
At et kar ikke er i vater, skaper problemer først når det oppstår vridning, altså at ett eller to motstående hjørner er lavere enn de øvrige. Det gir skjevbelastning med fare for sprekkdannelse.
At et kar ikke er i vater, skaper problemer først når det oppstår vridning, altså at ett eller to motstående hjørner er lavere enn de øvrige. Det gir skjevbelastning med fare for sprekkdannelse.
Postet 12.01.11 kl 22:50
Postet 13.01.11 kl 12:54
Postet 13.01.11 kl 14:31
Postet 13.01.11 kl 16:58
du burde prøve å få benken din i vater.
nå vet jeg ikke hvordan benken din ser ut, men den bør gi vertikal støtte til alle 4 hjørnene av akvariet. benken trenger ikke å ha kontakt med gulvet hele veien rundt. du kan bygge opp med klosser i hjørnene.
det liggeunderlaget du nevner, vil ikke gjøre akvariet mer i vater. det er til for å utjevne uregelmessigheter i platen akvariet står på, og du bør bruke dette i tillegg til at du vatrer selve benken.
nå vet jeg ikke hvordan benken din ser ut, men den bør gi vertikal støtte til alle 4 hjørnene av akvariet. benken trenger ikke å ha kontakt med gulvet hele veien rundt. du kan bygge opp med klosser i hjørnene.
det liggeunderlaget du nevner, vil ikke gjøre akvariet mer i vater. det er til for å utjevne uregelmessigheter i platen akvariet står på, og du bør bruke dette i tillegg til at du vatrer selve benken.
Postet 13.01.11 kl 17:55
Postet 13.01.11 kl 22:09