540l ute av vater

Måtte flytte 540l (akvastabil rammekar) min nå og når jeg skulle sjekke om det sto i vater så er det akkurat så bobla er utenfor streken, så det vil bli en helling ut mot langsiden. Det er underlaget som er skjeivt og det er ingen vridning i selve karet. Er egentlig bare det stedet det står nå som jeg kan ha det på så jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre?

Karet står på en hjemmelaget benk så går ikke ann å justere noe her, men er det trygt å legge noe under ene langsiden for å prøve å heve det litt eller vil det bli feil belastning på resten?

Håper på innspill her for har ikke lyst til å kvitte meg med karet
Hvis det ikke er noen vridning i karet, eller rettere i benken det står på, er det ikke farlig. Slik jeg forstår det, er det i vater langsetter, men heller fremover, altså lavere i forkant enn i bakkant. Hvis det er like mye lavere på begge sider, og på midten, gjør det ikke noe.

At et kar ikke er i vater, skaper problemer først når det oppstår vridning, altså at ett eller to motstående hjørner er lavere enn de øvrige. Det gir skjevbelastning med fare for sprekkdannelse.
Det heller også ned mot venstre side faktisk, så da er det visst helling framover og mot venstre. Men det er likt i vateret både på begge kortsidene og på langsidene så det er vell fortsatt ikke vridning? Men vil det ikke bli mye belastning på det ene hjørnet?

Takker for svar

Med helling mer enn en retning tør jeg ikke gi noe bastant svar.
Jeg ville selv forsøkt å fore opp selve benken ved å legge trykkfast materiale mellom gulvet og benken. Ikke bruk noe som lar seg presse sammen, da har du ikke kontroll på hva som skjer.
så sånn aqua liggeunderlag er ikke noe vits i å legge under? jeg kan alltids se om jeg finner noe metall plate å prøve det under der men da vil det jo bli noen steder på benken som ikke har kontakt med gulvet men det gjør kanskje ingenting?
du burde prøve å få benken din i vater.

nå vet jeg ikke hvordan benken din ser ut, men den bør gi vertikal støtte til alle 4 hjørnene av akvariet. benken trenger ikke å ha kontakt med gulvet hele veien rundt. du kan bygge opp med klosser i hjørnene.

det liggeunderlaget du nevner, vil ikke gjøre akvariet mer i vater. det er til for å utjevne uregelmessigheter i platen akvariet står på, og du bør bruke dette i tillegg til at du vatrer selve benken.
Kan jo se om jeg kan finne noe alu plater eller lignende og legge under ene siden på benken
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap