Når er et 240liter juwel for tungt for gulvet?
Postet 19.01.11 kl 12:44
Ett 240Liters akvarie er ikkje all verden, tenker sjølv når dei seie store akvarium at det er meint 500Liter og oppover då begynner det og bli vekt i det, ikkje det at det er vekt i ett 240L.
Tror nok ett sånt kar skal gå greit og ha der, men for sikerhetsskyld kan du få noen til og sjå på gulvet/bjelkene om du er i tvil.
Men du seier dei har sånt kar i ei blokk. då må du nok tenke på det at ei blokk har en heilt anna konstruksjon en ett hus, da blokka er bygd for å tåle den berande vekta til alle etagane, ett hus er konstruert på en heilt anna måte, Huset er mindre og har dermed mindre vekt og bere, då blir jo det ikkje brukt samme dimensjonane i materialet.
ett eksempel ei blokk har stålbjelka i gulvet men ett hus har trebjelker.
Tror nok ett sånt kar skal gå greit og ha der, men for sikerhetsskyld kan du få noen til og sjå på gulvet/bjelkene om du er i tvil.
Men du seier dei har sånt kar i ei blokk. då må du nok tenke på det at ei blokk har en heilt anna konstruksjon en ett hus, da blokka er bygd for å tåle den berande vekta til alle etagane, ett hus er konstruert på en heilt anna måte, Huset er mindre og har dermed mindre vekt og bere, då blir jo det ikkje brukt samme dimensjonane i materialet.
ett eksempel ei blokk har stålbjelka i gulvet men ett hus har trebjelker.
Postet 19.01.11 kl 13:00
Ok
Jeg har ikke så greie på bygningskonstruksjoner, men vet at den etasjen vår og der jeg har lyst til å ha det står på stålbjelker
Det er også veldig mye mur innvendig i huset mellom de to etasjene.
Det er også veldig mye mur innvendig i huset mellom de to etasjene.
Postet 19.01.11 kl 13:04
Postet 19.01.11 kl 13:12
En sofa der det sitter tre voksne mennesker av normal størrelse, veier 240 kg eller mer. Det ville tatt seg ut om vanlige gulv ikke tålte såpass.
Det eneste du bør ta hensyn til, er om gulvet svaier under vekten. Da kan karet komme ut av vater/bli vridd når du fyller det opp. Da må du tappe ned igjen, og justere bordet/stativet/underlaget før du fyller det opp igjen.
Med et godt akvariebord burde heller ikke dette være noe å tenke på, uansett hvor pinglete gulvet skulle være. (Med mindre du bor i en hytte på en grein oppe i et tre).
Det eneste du bør ta hensyn til, er om gulvet svaier under vekten. Da kan karet komme ut av vater/bli vridd når du fyller det opp. Da må du tappe ned igjen, og justere bordet/stativet/underlaget før du fyller det opp igjen.
Med et godt akvariebord burde heller ikke dette være noe å tenke på, uansett hvor pinglete gulvet skulle være. (Med mindre du bor i en hytte på en grein oppe i et tre).
Postet 19.01.11 kl 13:42
Postet 19.01.11 kl 13:45
har en 160 liter stående oppå noe som egentlig bare er en solid treplate, så tror nok at du skal ha null bekymringer over 240liter på et gulv. Bekymringer over om gulvet holder kommer egentlig bare på de største karene da man må være nøye på å få de over bærebjelker osv.
Men ja, vær veldig nøye på at akvariet står helt i vater, hadde en 60 liter en gang der hele frontruta sprakk -det sto bittelittegranne foroverlent tror jeg. Bare akvariet lener noen milimeter så blir det straks masse vekt på glasset istedetfor rammene/bunnen
Men ja, vær veldig nøye på at akvariet står helt i vater, hadde en 60 liter en gang der hele frontruta sprakk -det sto bittelittegranne foroverlent tror jeg. Bare akvariet lener noen milimeter så blir det straks masse vekt på glasset istedetfor rammene/bunnen
Postet 19.01.11 kl 16:49
Inaktiv bruker
hei.
jeg tenkte på det samme når jeg kjøpte min 300 liter rio juwel svart, men fikk beskjed om at det ikke var noen problem å får å være helt trygg kunne jeg sette det inntill en utvegg å ikke intil en delvegg for da kan det bli for tungt mitt på bjelkene i golvet.
jeg tenkte på det samme når jeg kjøpte min 300 liter rio juwel svart, men fikk beskjed om at det ikke var noen problem å får å være helt trygg kunne jeg sette det inntill en utvegg å ikke intil en delvegg for da kan det bli for tungt mitt på bjelkene i golvet.
Postet 19.01.11 kl 16:58
Vist man tenker på 500 liters akvarium, høres mye ut, er jo 0.5 tonn.
Men tenk om du har en hjørnesofa som er gjerne 6-7 seter.
Der sitter det 7 "godt voksne" mannfolk på 100-150 kilo.
Pluss vekten av sofaen. Da er ikke et 500 liters akvarium så tungt lengre.
Ser for meg at det blir litt trangt i den sofaen, men hvem har ikke vært på fest før?
Da er det gjerne 10-12 folk i den sofaen...
Men gammle trehus er ikke idelle for store akvarium før du er sikker på at ikke konstuksjonen gir seg, og akvariumet blir vridd og sprekker.
Men tenk om du har en hjørnesofa som er gjerne 6-7 seter.
Der sitter det 7 "godt voksne" mannfolk på 100-150 kilo.
Pluss vekten av sofaen. Da er ikke et 500 liters akvarium så tungt lengre.
Ser for meg at det blir litt trangt i den sofaen, men hvem har ikke vært på fest før?
Da er det gjerne 10-12 folk i den sofaen...
Men gammle trehus er ikke idelle for store akvarium før du er sikker på at ikke konstuksjonen gir seg, og akvariumet blir vridd og sprekker.
Postet 19.01.11 kl 18:15
Inaktiv bruker
Kristian Kildehei. jeg tenkte på det samme når jeg kjøpte min 300 liter rio juwel svart, men fikk beskjed om at det ikke var noen problem å får å være helt trygg kunne jeg sette det inntill en utvegg å ikke intil en delvegg for da kan det bli for tungt mitt på bjelkene i golvet.
En annen ting å tenke på er selve gulvet. Hva består det av og hvordan er beina på akvariet. F.eks hjemme hos meg er det spon i gulvet og på porsabord er det små knotter, da får du mye vekt på små punkter og må stole på sponplata. På juwel bordet er det riktignok større bein men man må stole på at sponplata tåler trykkpunktene.
Et altenativ er å legge et lite laminatgulv akkurat der akvariet skal stå, da blir det solid. Og bjelkelaget tåler nok mer enn vi tror.
Postet 19.01.11 kl 18:44
Kjell-REn annen ting å tenke på er selve gulvet. Hva består det av og hvordan er beina på akvariet. F.eks hjemme hos meg er det spon i gulvet og på porsabord er det små knotter, da får du mye vekt på små punkter og må stole på sponplata. På juwel bordet er det riktignok større bein men man må stole på at sponplata tåler trykkpunktene. Et altenativ er å legge et lite laminatgulv akkurat der akvariet skal stå, da blir det solid. Og bjelkelaget tåler nok mer enn vi tror.
Hos oss er det eikeparkett fra 1974, som nettopp har vært slipt og akvariet er tenkt til å stå inntil en yttervegg! Kan jo nesten ikke tro at det skulle bli merker i gulvet da...
Postet 20.01.11 kl 09:10
Endret: 20.01.11 kl 09:10