Hvordan bli kvitt penselalger?

Vi har et akvarium som har blitt befengt med penselalger. SAE var ikke interesserte i jobben......
Alle fiskene har ventet tålmodig på et nytt kar som endelig ble erklært innflytningsklart. Alle fiskene er altså overført til et nytt større hjem.
Alle planter er fjernet.

Spørsmålet er bare hva gjør vi nå?
Penselalgene er OVERALT - på grusen, på glassflaten, på den innvendige pumpen, på varmekolben, på luftslanger +,+ +. Må alt kastes, eller er det muligheter for at vi klarer å redde dette ?

Alle trerøtter (som jeg gjerne vil beholde) og annet stæsj som vår 5 og 7 åring synes tilhører et akvarium (Slott, kiste og skjell av 100 % plast) er tørket, pakket i plast og satt ut i vinterkulda. Vi tenkte kulda ville ta knekken på algene. Er dette rett tankegang?

jeg slet med det samme problemet for llitt siden. hele 200literen var proppa med pensel alger. dro til dahls dyreriket i moss i romjula og kjøpte L137. den elsker pensel alger. tro meg. nå har 200 literen vært fri for pensler i over 1 uke. men det vi gjorde før vi kjøpte "penselkua" så fjernet vi det meste for hånd. alt av div utstyr i karet blei tatt ut, satt i kummen med VARMT vann, brukte en helt rein svamp med ru side og skrubbet for harde livet. mulig det går an å fryse dem i stykker, men dette har aldri jeg prøvd.

lykke til med bekjempelsen
Salt mot penselalger.
Jeg også sliter med penselalger, men synes jeg har dem under kontroll.
Alt som er løst blir gnidd inn med vanlig bord-salt en gang iblant. Tar ut stein osv, legger det i ei bøtte eller i en vask, strør på salt og gnir det inn mens steinen enda er våt. Så får det ligge sånn mens jeg tar et vannbytte (10 - 20 minutter). Skyller av saltet med varmvann og legger steinen tilbake i akvariet igjen. Skrubber ikke. Ancistrus og SAE gnager gjerne av de døde algene. Lettvint

Er ellers nøye med ukentlige vannbytter (30 - 50%), ikke overfòring og ikke for lenge lys (maks 10 timer). Alger på glass skraper jeg av med algeskrape mens jeg skifter vann. Holder hageslangen i hånden samtidig som algeskrapen for å få det ut av akvariet.
Fjern algene så ofte og så tidlig som mulig så unngår du at de formerer seg. De er i karet, men ikke mer enn at det går an å leve med dem. Når det blir bare litt alger i karet så vil SAE kunne fjerne det som er igjen.

Ellers er klorin-vann brukt for å ta knekken på algene. Etter mye skylling så bør det som er kloret ligge til tørk en stund. Klorinrester fordamper da.
Takk for tips. Siden karet er brakk kjører vi på med den "lettvinte" måten - KLOR.

Vi må få dette karet rent og pent, og vil helst ikke ha penselalger de andre karene våre. Målet er jo at småttingene ( tetraene ) skal få flytte over i dette karet som er større enn det lille de bor i nå.

L 137 var et godt tips - må være på utkikk etter en slik en
vi betalte 220kr for våres og det var godt brukte penger. virkelig gomser i eg de stygge penslene
Inaktiv bruker
Jeg hadde en del penselalger ( eller trådalger) i et akvarium som jeg hadde mye lys i samt sikkert overforet fiskene og rekene i det, men merkelig nok så har de plutselig bare forsvunnet nå. Rekene tok ikke penselalgene, jeg hadde b.l.a amanoreker, og jeg hadde ulike maller også. Og jeg har foret like mye som før. Men algene er altså spørløst forsvunnet! Jeg tror de forsvant etter at jeg kjøpte en mopanorot som jeg la i karret. Det er ihvertfall ikke noe annet jeg har bedrevet som kan ha ført til dette.

Mopanorota farget vannet kraftig brungult i starten og fikk et ekkelt belegg av mugg, og muligens senket den ph verdien i karret også. Men uansett har jeg lest at mopanorot skal virke litt "antiseptisk" eller noe i den dur. Noen andre her som har erfaring med denne rota og alger?
jeg har også penselalger, som jeg prøver å holde i sjakk med luking og vannbytter. jeg har 2 store røtter med javamose og anubias på. disse er det veldig vanskelig å rengjøre med skrubbing.

fikk lyst til å prøve saltmetoden til shiramor, som et siste forsøk på å berge anubiasen. men jeg er redd for at jeg ikke klarer å skylle bort saltet etterpå, og skade fisken med saltvann.

hva tror dere? kan jeg vaske røttene i salt, skylle godt, og sette dem tilbake i karet?
Jeg hadde masse alger, penselalger og annet, i et av akvariene mine en periode. Prøvde å skifte lysrør, sette inn mer planter og skifte gjødsel uten at noe endret seg. Var veldig pussig siden karet overhode ikke hadde hatt problemer de første årene.

Så gikk bestanden av fisk ned der (gamlingene begynte å falle fra) og jeg fjernet det ekstra innvendige filteret jeg hadde hatt stående der en stund for sikkerhets skyld siden belastningen egentlig var litt i meste laget. Da gikk det bare et par uker før planteveksten skjøt i været og algene forsvant.

Min teori er altså at den ekstra sirkulasjonen luftet ut så mye co2 at plantene stagnerte og dermed økte næringsmengden for algene. Jeg har siden også lest at spesielt penselalger trives med mye sirkulasjon. Nå vet jeg ikke om det er mye vannbevegelse i karene dine, men det hjalp ihvertfall å roe ned overflatesirkulasjonen her hos meg
Inaktiv bruker
Mystisk :0) Dette med sirkulasjon og om det innvirker på penselalger, nå vet ikke jeg om jeg hadde trådalger eller penselalger, men det var ihvertfall noe mørkebrunt/svart trådlignende fra alle anubiasplantene mine tidligere.

Men, jeg hadde dem først i et karr med veldig god sirkulasjon og mye belysning, som sagt, men jeg glemte å si at jeg så flyttet jeg dem i et karr med lite sirkulasjon og lite lys. Merket ingen forskjell der på de 3 månedene. Som sagt så forsvant dem plutselig, men kanskje det altså tok hele 3 mnd i et karr med lite lys og lite sirkulasjon? Jeg begynte å tenke over dette nå, og muligens er det svaret.

De forsvant da jeg hadde hatt i mopanirøtter, eller det var ihvertfall da først jeg oppdaget at de var borte, så derfor trakk jeg den slutningen at det måtte jo være noe med dem. Men, det kan jo ha vært så mangt. Kanskje også det at jeg solgte noen fisker og hadde mindre fisk i karret (men jeg hadde jo mer enn nok filterpumpe/kapasitet da jeg hadde 10 ganger så bra filter utvendig enn hva jeg trengte til de fiskene)

Det er rett og slett mystisk dette med alger, hva det kommer av og hvorfor de forsvinner Nå har jeg altså ingen alger overhodet, og jeg har ikke reker lenger, jeg hadde masse reker før.. kanskje det var noe med dem?:0)
Man kan virkelig lure! For jeg har ingen nye fisker som kan ha spist algene og ingen andre dyr/vesner i akvariet som på mystisk vis skulle begynne å spise alger. Men, borte er dem. Og godt er det.

Nå har jeg imidlertid flyttet plantene og røttene tilbake til det forrige karret med god belysning og god sirkulasjon igjen, så får vi se om de kommer tilbake....

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap