Akvarium og hund på besøk

Vi skal passe på en hund i helgen, en Saluki (persisk mynde), og har tenkt litt på hvordan dette skal gå til med akvariet? Pleier hunder å ha interesse for våre våte venner? Tenkte at hvis han skulle bjeffe mot akvariet eller noe blir jeg bare nødt til å dekke det til med et laken :S
Vi har endel ledninger og stæsj som ligger rundt omkring som vi da burde fjerne, og sko og sånne ting, men noen andre ting man burde være obs på? Vi skal restriktere oss til å ha han i to rom, kjøkkenet og stua. Vet han har blitt knabba i å stjele mat fra kjøkkenbenken før så mat skal vi ikke ha fremme

Noen tips? Mange år siden jeg har hatt hund, var en god del år yngre der!
Tviler på at han kommer til å ense akvariet.

Hvis dere har en stor fisk som vifter mye med finnene foran glasset, vil han kanskje gå og snuse på glasset, og deretter miste interessen når han ikke lukter eller hører noe, gjetter jeg på.

Bruk heller tiden på å bekymre deg for hvordan han skal få løpt nok. Salukier er nydelige hunder, men de som jeg har vært borti, har hatt et stort behov for å bevege seg ... i overlydshastighet.
Haha, tenker å ta han med på litt lengre turer enn jeg ville giddi å gå alene selv, men tror ikke egentlig det blir noe problem med løping... Eieren er ikke sååå aktiv selv, de bor midt i sentrum av byen og går som oftest tur på gatene osv. Her har vi en hage så tenker å ta han med til litt natur så setter han nok pris på det Tror rett og slett ikke de pleier å løpe så mye, men jeg driver og jobber/løper på tredemølle på treninga, så kanskje jeg skal prøve det i praksis Han kan være litt rampete av seg så det har han helt sikkert godt av.
Nå er alle hunder individer og reagerer forskjellig, men jeg har en venninne med salukier som av og til har vært på besøk med en eller flere av sine tre hunder, og etter en liten runde for å undersøke akvariene så har de mistet interessen. Katter jeg har hatt på besøk derimot kan bli veldig ivrige

Må bare si at salukiene er fantastiske hunder og faktisk ganske rolige av seg, men jeg har sett at de kan være rampete også og å stjele lett tilgjengelig mat er det vel ingen hunder som kan motstå. Lykke til!
Kan ikke på noen måte se for meg at dette blir noe problem om det er snakk om en voksen hund. Er det en valp bør du være påpasselig med ledninger. Hunden min kan finne på å dutte snuta borti akvariet om det er fisk eller store snegler som suger seg fast i glasset eller svømmer tett innpå glasset, men det er bare en forsiktig, myk snute som såvidt er borti glasset. Og bare når jeg også sitter forran akvariet og ser på. Hehe nesten som om han peker på dem :P Og min er av en betydelig mer aktiv og oppfinnsom rase enn salukiene. Som forøvrig oftest er veldig rolige skapninger innendørs selv om det går jævlig fort når de får løpe løs på store åpne områder! Pene skaninger. Jeg har aldri opplevd noe problem med akvarie og hund. Katter er derimot litt værre, selv om det ikke akkurat er noe problem det heller.
Katter har jeg erfaring med fra da jeg bodde hos min mor, stort sett ikke noe problem de heller. Det var èn katt som gjerne forsynte seg av fiskemat-tablettene jeg hadde, noe som var til stor irritasjon for meg og jeg måtte gjemme dem for akkurat den katten, men ellers var akvariet stor underholdning for alle kattene. De satt på bordet (som den gangen var større enn akvariet selv, plass nok til en liten katt å sitte der) og kikket opp på fiskene, fulgte med på bevegelsene, noen ganger dytta de med poten der hvor fiskene var, forsiktig grefset, men ikke med klør, bare med myke kattepoter Det var nydelig å se på, akvariene var tildekket så det var aldri en bekymring med de kattene.

Grunnen til at jeg bekymret meg for salukien er rett og slett fordi det er en stor klumsete hund, kanskje han begynner å bjeffe, kanskje han blir for ivrig. Men hvis hunder stort sett er rolige rundt akvariene så går det helt sikkert bra med kjære Tesla også Det blir hyggelig med en hund i huset, vi får ikke lov til å ha pelsdyr ellers, men vi har tillatelse til å passe hund. Så dette blir arig
Han gjorde faktisk som jeg trodde, hopper opp med forlabbene og skal kikke på akvariet. Er redd han skal gjøre en sånn grave-manøver på selve akvariet, han viste tegn på å ville gjøre det men jeg stoppet han. Tok et dynetrekk over av mangel på laken, og håper virkelig ikke at han a) river av trekket, b) fortsatt skal grave på trekket.

Noen tips? Vil helst ikke ha han på soverommet i natt, er ganske trangt der også -.-
Det er normalt for hunder å ville undersøke ting. La han få sjekke akvariene (men stopp han om han prøver å hoppe opp med labbene, ikke noe store greier, still deg foran, eller før han ned ved å ta i halsbåndet). Ganskje kjapt går det seg til, og han vil ikke bry seg om dem. Jo mer dill du gjør rundt akvariene, jo mer interessert vil han bli.

Om du er redd for hva hunden vil gjøre om natten, så kan du lage til en fin krok til han, og sette han i bånd. Husk at han må ha vann og slikt tilgjengelig. Det beste er jo selvsagt om han får gå løs, men jeg forstår at du ikke vil risikere riper og slikt på akvariene.
Sett ein krakk framfor så han kjem opp i rette sjå høgde..

Det funker her i huset)
Eller man kan bare la hunden få se så mye den vil, og si nei med en gang den løfter en labb mot karet. Hunder lærer fort (de er mye enkere å trene til sånt enn katter). Men om du lager mye styr rundt karet vil nok hunden bli nygjerrig på hva som er så spesielt med det og prøve hardere å undersøke. Ikke lag noen stor sak ut av det, men vært konsekvent på hva som er lov og ikke. Bare se, men ikke røre.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap