Hva slags snegler er dette?

Disse sneglene har vi hatt i vårt akvarie i noen måneder.
hvorfor er de der? Ikke noe vi har hatt i med vilje.
Må de fjernes?
Hei jeg er ikke ekspert på snegler men det ser ut som Vanlig damsnegle
Fart66
Hei jeg er ikke ekspert på snegler men det ser ut som [URLBLOCK1]

Hvordan kan de ha kommet dit?
selges de i butikker?
Janne Pettersen
[QUOTE=Fart66]Hei jeg er ikke ekspert på snegler men det ser ut som [URLBLOCK1]

selges de i butikker?

ofte så følger det med egg og sånt med plantene du kjøper. så når man kjøper planter skal man vaske plantene og da vasker du bort egg og eventuelle snegler.

disse formerer seg no så inni H. disse blir kalt pestsnegler fordi de ofte kommer inn i akvariet med planter og fomerer seg veldig. så om ikke lenge har du fullt av disse i akvariet. så hvis du ikke vil ha dem kan du fjerne dem.
fiskeren
[QUOTE=Janne Pettersen][QUOTE=Fart66]Hei jeg er ikke ekspert på snegler men det ser ut som [URLBLOCK1]

selges de i butikker?

ofte så følger det med egg og sånt med plantene du kjøper. så når man kjøper planter skal man vaske plantene og da vasker du bort egg og eventuelle snegler.

disse formerer seg no så inni H. disse blir kalt pestsnegler fordi de ofte kommer inn i akvariet med planter og fomerer seg veldig. så om ikke lenge har du fullt av disse i akvariet. så hvis du ikke vil ha dem kan du fjerne dem.

Jeg fjerner endel hver gang jeg skifter vann. har ganske mange nå.
gjør det noe om det er noen der? det er jo ganske vanskelig å plukke ut alle........
Fins det noen fisk som spiser dem?
Alt av botia spiser snegler. Bare pass på at du velger en type som passer størrelsen på karet ditt.
B. Andresen
Alt av botia spiser snegler. Bare pass på at du velger en type som passer størrelsen på karet ditt.

Etter det jeg kan se så kan jeg ikke ha noen botia da vårt akvarie er på 60l og de skal ha store akvarier.
Denne karen kan dere ha i deres 60l

Dwarf Chain Loach (Yasuhikotakia sidthimunki)

Min. Tank Size
56.7 l

Size
6.35 cm 5.1-6.4cm

pH
6.5 - 8.0

Water Hardness
6-20 GH
B. Andresen
Denne karen kan dere ha i deres 60l Dwarf Chain Loach (Yasuhikotakia sidthimunki) Min. Tank Size 56.7 l Size 6.35 cm 5.1-6.4cm pH 6.5 - 8.0 Water Hardness 6-20 GH

Hmmm snodig at du fant disse tallene. I fiskebasen her inne står det min. 100l på den fisken. ig med tanke på at det er mange fisk fra før kan vi nesten ikke ha mer enn ett par stykker og disse skal jo være i gruppe.
De kommer ikke til å ta over, med mindre du overforer noe sinnsykt. De stabiliserer seg på et lite nivå.

Om man får eksplosjon av pestsnegler i akvariet, så er det enten fordi man har et akvarium under innkjøring (ustabilt), eller fordi man forer for mye. Altså for mye overskuddsnæring i vannet.

Om man absolutt ikke vil ha slike snegler, så anbefaler jeg jegersnegler for å minske bestanden. Dette er nydelige, dekorative snegler, som ikke formerer seg i samme tempo. Får man for mange, så selges de lett unna.
Jeg bruker ikke fiskebasen her inne til annet en sammenligning.
Og ja dem burde være i en liten gruppe. jeg selv har 7stk i min 270l + en del andre.

Det fin jo en snegle som spiser såkalte pestsnegler.
Husker ikke navnet på den i farten.
hea
De kommer ikke til å ta over, med mindre du overforer noe sinnsykt. De stabiliserer seg på et lite nivå. Om man får eksplosjon av pestsnegler i akvariet, så er det enten fordi man har et akvarium under innkjøring (ustabilt), eller fordi man forer for mye. Altså for mye overskuddsnæring i vannet. Om man absolutt ikke vil ha slike snegler, så anbefaler jeg jegersnegler for å minske bestanden. Dette er nydelige, dekorative snegler, som ikke formerer seg i samme tempo. Får man for mange, så selges de lett unna.

Her fores det en gang i døgnet og som regel blir all mat spist opp.

Vi har nok ca 50 i karet nå. Noen bitte små og endel med litt størrelse på.
Hadde vært kjekt med endel færre da jeg ikke syns de er særlig dekorative å ha overalt.
Liker jegersneglen at det er grus i bunnen?

Tror ikke sneglene bryr seg så veldig om bunnlaget, har i alle fall aldri lest noe om det. Tror du helt fint kan holde dem på grus.

Husk at disse sneglene bidrar til å bedre miljøet i karet ditt. De spiser døde planterester, matrester, osv. Er egentlgi bare positivt at de er der :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap