Unngå bruk av gummistrikk om den ikke bør ryke

...det er den erfaringen jeg har gjort meg i helgen. Jeg har svamp på innsuget av pumpen for å holde reker og små fisk ute av pumpen, og nederst på dette røret av svamp hadde jeg en gummistrikk. Det var mannen i butikken som hadde festet den på for meg og jeg har lest at mange anbefaler det her inne også. Jeg viste jo at den ville råtne med tiden, men tenkte ikke så mye over det.

Og like før helgen skjedde det altså, strikken røk og store mengder reker var forsvunnet. Da var det bare å sette i gang kaoset med å tømme pumpen for reker. En liten fisk og noen reker hadde satt seg fast mellom svampen og innsuget og var døde. Mesteparten av rekene var heldigvis i live og svømte rundt nede i pumpen. Det var heller ikke lite jobb å få rekene ut fra alle lagene av filtermasse uten å miste for mye filterslam, det er ganske mange steder å gjemme seg nedi en filterpumpe og rekene er ikke akkurat lett å fange.

Så om du bruker gummistrikk i akvariet, tenk gjennom på forhånd hva konsekvensene blir om den skulle ryke. Jeg personlig har nå lukket svamperøret mitt med en hyssingstump.
Strips burde også fungere bra
Fisk spiser også restene av strikk.Kan ikke være heldig for fordøyelsen
Hadde en sverddrager som spiste litt,og fikk den hverken opp eller ned.Det gikk bra heldigvis,fikk ut strikken.
Ingjerd
...har nå lukket svamperøret mitt med en hyssingstump.

Hyssing råtner og ryker fort som fy, så der har du en kommende reprise. Strips er finfint, eller fiskesnøre (som uansett er kjekt å ha til å knyte fast planter/mose på røtter til de får festet røttene sine selv)
siande
[QUOTE=Ingjerd]...har nå lukket svamperøret mitt med en hyssingstump.

Hyssing råtner og ryker fort som fy, så der har du en kommende reprise. Strips er finfint, eller fiskesnøre (som uansett er kjekt å ha til å knyte fast planter/mose på røtter til de får festet røttene sine selv)
Jeg har brukt skikkelig hyssing, av den typen som brukes til matlaging. Jeg festet planter til røtter med den samtidig som strikken kom oppi, og plantene sitter fast fremdeles ihvertfall. Men over lengre tid vil nok den råtne og ja. Men strips, vil ikke det ruste? Eller er det en spesiell type strips vi snakker om? Fiskesnøre er jeg litt skeptisk til da jeg har lest at den kan skjære i og skade en litt nysgjerrig fisk om man er uheldig. Men om jeg knyter veldig stramt er kanskje det likevel det beste alternativet rundt myk svamp, men på røtter tør jeg ikke å bruke det, siden det lett blir mellomrom mellom roten og snøret. Men det gjør jo heller ikke noe om det som fester planter til røtter råtner og plantene flyter opp. Men å fiske reker ut av filteret vil jeg helst unngå gjentagelse av, stakkars rekene! Selv om det nok var mer traumatisk for meg enn for rekene, de har nok glemt hele greia allerede:-P

Tenke tenke... Andres tanker rundt tema taes imot med takk
Tror nok det tenkes på platstips... Ikke sånn til lukking av plastposer, men sånne der du drar ene enden gjennom, strammer til og da sitter den der. Fryktelig dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener?
sissimor
Tror nok det tenkes på platstips... Ikke sånn til lukking av plastposer, men sånne der du drar ene enden gjennom, strammer til og da sitter den der. Fryktelig dårlig forklart, men håper du skjønner hva jeg mener?

Åja, sånne ja. Det var mye mer praktisk, kanskje jeg skal gå til innkjøp av noen slike.
Ingjerd
Jeg har brukt skikkelig hyssing, av den typen som brukes til matlaging. Jeg festet planter til røtter med den samtidig som strikken kom oppi, og plantene sitter fast fremdeles ihvertfall. Men over lengre tid vil nok den råtne og ja.

Samme som jeg har brukt, og det var snakk om en uke så røk den og tustene var svarte av et eller annet, jeg mistenker en variant av mugg.
Plastrips var det jeg tenkte på, eller buntebånd som det heter på clas ohlson (hvor du forøvrig får nok strips for et halvt liv for en femtilapp eller så)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap