Strømbrudd, filter, leie av aggregat, hjelp!

Fikk beskjed av min huseier at strømmen blir borte mange timer i morgen pga utbedringsarbeid.

Jeg har 4 akvarier, derav 2 med utvendig filter og 2 med hjørnefiltermatte.

1. Noen som vet hvor jeg kan leie et lite aggregat for å holde filterne gående?
Bor i Nannestad, ikke langt fra Gardemoen og Jessheim.

2. Hvis jeg ikke får tak i aggregat, så skal jeg la vann renne igjennom tønnefilterne hver time for å prøve å berge filterbakteriene. Bør jeg skylle filtermediene først, eller satse på å beholde mest mulig grums. Kan øse vann over filtermatttene også.

Noe annet jeg må tenke på?
Jeg ville rengjort alle filterne før strømmen ble borte, og så satt dem tilbake i drift og ventet på strømbruddet. Et rent filter klarer seg bedre under strømstans enn et som er fullt av slam, pga slammet og skitten "kveler" og tar oksygen fra filterbakteriene.
Hei

nå jobber jeg akkurat med dette, jeg styrer montørene til elverket, og planlegger deres hverdag.

Var jeg deg, ville jeg ringt el-verket på det nr som sto oppgitt der strømstansen ble varslet, forklart saken og og hva du er redd konsekvensen er... pør så om det er mulig at de stiller et aggregat til deg, som du kan koble deg på.

Til slikt så hadde jeg da bedt montørene sette opp et passende aggregat på vedkommende adresse. det er ikke noe uvanlig at slike forespørsler kommer ved strømstanser, og det kan være til så mangt, feks pc (folk som jobber), varmelamper til dyr, rugemaskiner, akvarier etc.

Vi har ordre fra vårt nettselskap om å være rause med slikt, og de vil for en hver pris ungå å få noe negativt i media, som følger av slike utkoblinger.
Nå begynner det også å komme ganske rimelige og gode UPCer på markedet.
Til 2lapper kan du få en som holder pumpene i gang ganske lenge.
Jeg veit det var et tema før om at sinuskurven ikke var helt bra på sånne, slik at motorer ikke klarte seg så bra, men så langt burde teknologien ha kommet i dag at dette ikke er noe problem.
Jeg har ikke prøvd dette sjøl før på pumpemotorer til akvarie, men det er det kanskje andre her som har gjort?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap