Om å handle syk / handikapet fisk privat.

De fleste av fiskene jeg har i akvariet, har jeg handlet privat via annonse på avarieforum.
Fiskene ble kjøpt for: 3, 7 og 10 måneder siden.
Det dreier seg om malawi og ancistrus.
Alle trives og har fått barn.

Men på fredag kjøpte jeg,- også via en privat annonse to kinesiske algespissere fra en og samme person.

Jeg fikk ikke se fisken i akvariet der de bodde i før.
Selger ville fange fiskene før jeg kom.
Så jeg fikk dem i en pose.

Men vi hadde også en lengre prat i selgers hjem...

Da jeg skulle slippe de nyinnkjøpte kinesiske algespiserene ut i mitt kar, var den ene raskt ute av posen fatret livlig rundt.
Den andre virket slapp og den hadde et handikap som jeg så med en gang.
Ryggfinnen var det bare en pigg igjen av. Se bilde.
Det så ut som en gammel skade og jeg syntes fisken så gammel ut.

Dette bemerket jeg med en gang i en sms. Selger benektet ikke skaden, men bedyret ved flere anledninger at fiskene var meget raske og flinke til å komme seg unna truende fisk.
Min umiddelbare tanke var: Jeg håper den skadede fisken isårsfall kan få det fint her på sine gamle dager.

Vi så den ryggfinneløse fisken flere ganger de påfølgende to dager.
Den holdt seg litt i skjul, unna annen fisk. Var ikke rundt å svømte,- som den andre kinesiske algespiseren.
Den holdt seg på bunn eller på glassveggene da vi så den beveget seg med små bevegelser i akvariet.

Søndag kveld to døgn etter at de den kom hit. Så det ut som den hadde falt til ro. Den befant seg en lengre stund synlig rundt på bunn. Det så ut som den sugde på sanden.

Men plutselig snudde den andre algespiseren den skadede fisken på siden. Det så ut til at den sugde seg fast på undersiden av den skadete fisken. Jeg tok stakkaren med en gang ut fra situasjonen og satte den i et munnrugerenett som jeg har for malawi.

Jeg kontaktet selger og ville selger skulle ta tilbake fisken ettersom selger gjentatte ganger mente denne fisken hadde det så godt i selgers kar.

Men etter dette forslaget,- og spørsmål om hvorfor det ikke ble underrettet om fiskens handikap, har jeg ikke fått svar.

Jeg har tatt foto av fisken i dag.

Det er tydelig å se manglene på ryggfinnen.
Og fisken er radmager. Tviler på at denne avmagringen har skjedd siden fredag, altså for tre dager siden.
Er det noen som har synspunkter? Så motas det med takk.

Mvh. Ikke utlært entusiast Hege.
Er den brune en kinesisk algespiser? trodde de kun var gule?

Er alltid lurt å ta en god titt på fisk når man handler for å unngå slike situasjoner. Men å selge fisk med sår/skader/sykdom/skavanker o.l. er veldig dårlig gjort !
Jeg lærte for noen uker siden en bitter lekse som det i ettertid virker rart at jeg ikke har lært før.

Aldri kjøp "brukt" fisk usett!

Selv byttet jeg til meg et par skalarer mot noen planter. Det virket som en god deal i annonsen, da skalarene var oppgitt til å være av typen "red back", og et lekende par.

Selgeren ønsket å møte meg på halvveien. Jeg tenkte ikke på at det kunne ha å gjøre med at jeg ikke "burde" se fiskene før jeg tok dem. Og i posen så de OK ut. Kanskje fordi det var dobbelt lag med matt/ugjennomsiktig pose ...

Det jeg fikk var noe helt annet enn et lekende par av renrasede skalarer. Den ene hadde bare 1/3 igjen av venstre brystfinne, resten var råtnet bort. En av dem hadde noe i den ene gjellen (parasitter?). Begge hadde sterkt redusert allmenntilstand. Hvis disse hadde lekt sammen måtte det ha vært for flere måneder eller år siden.

Og ingen av dem var "red back".

Jeg hadde heldigvis satt dem i et karantenekar, så jeg satte i gang med salting og medisinering i noen uker, slik at jeg kunne gi dem vekk som friske fisk. Men nå fredag som var, måtte jeg bare innse at det gikk feil vei med fiskene. De ble ikke bedre, så jeg fant ut at det mest humane var å avlive dem først som sist.

Og nå må karantenekaret stå uten fisk i noen uker/måneder før det er trygt å ha fisk i dem igjen.

Selger var hyggelig nok han, men det hjelper liksom så lite når man blir ¤&%{*! lurt.
Plussmedlem
cara79
Er den brune en kinesisk algespiser? trodde de kun var gule?

Orignalfarge er brun.
Men den på bildet i første innlegg synes jeg ligner lite på en kinesisk algespiser.
Synes det ligner en Garra-art,vet ikke hvilken, men den er definitivt mager. Kinesisk algespiser blir veldig agressiv når de blir eldre (fra ca. 7cm) og kan godt drepe andre fisk ved å bølle og suge seg fast i siden på dem. Men det visste du kanskje da du kjøpte dem?

Takk for svar om kjøp av skadet fisk!
Hei.
Takk for svar.

Først vi jeg virkelig si at jeg føler med kampfisken fra Bergen. Huff for en historie!

Jeg er ingen ekspert på fiskearter. Skal følge sporet om Garra-art.
Syntes det kunne se ut som en kinesisk algespiser. De finnes både i gule å gråbrune.

Jeg har ingen mistanker og at det var parasitter eller noe annet smittsomt. De øvrige fiskene selger hadde så friske å fine ut. Det er også den gule algespiseren som ble kjøpt sammen med den grå.

Selger svarte forøvrig på sms at den skadede fisken fulgte med akvariet selger hadde kjøpt brukt.
Jeg husker ikke eksakt hvor lenge siden selger sa dette var, men et år eller mer mener jeg vedkommende sa.

Min teori er at fisken på grunn av skaden ikke har stått først i køen ved matbordet, muligens i flere år.

Det er helt klart ikke realt å handle på en slik måte som selger har gjort, hverken for meg eller fisken.

Ja. - jeg hadde lest at kinesiske algespissere kunne suge seg fast til annen fisk med store flater og drepe dem.
Rådførte meg med selger om dette før jeg kjøpte fiskene. Spurte om de kunne være farlige for malawi. (Har også ved fler anledninger lest at de går bra sammen.)
Må trekke på smilebåndet nå leser selgers svar: ”Ja det går greit. De tenker mest på discus og guramier”.
Nu vel. Jeg hadde kjøpt fiskene sammen. Fikk dem i samme pose.
Jeg hadde ingen mistanker om at den gule skulle finne på det den gjorde.
Hadde heller ikke sett hvor tynn den skadede fisken var..

Ja,- dette var en lærepenge. Håper det stopper med det.
Oskar har dratt til de evige jaktmarker.

Fra nå av vil jeg se fisken før jeg kjøper!

Mvh. Hege.
Har hatt kinesisk algespiser sammen med malawi før (da jeg var ung og vi ikke hadde hørt om vannkvalitet og å tilpasse akvariet til fisken). Den kinesiske algespiseren tok en stor jafs av siden til malawien min slik at man kunne se ribbeina stikke ut, og bak ribbeina så man innvollene. Så har lært at dette ikke er en fisk man tar for lett på. Håper selvfølgelig det ikke går slik med deg.
Passer kinesisk algaspiser og malawi sammen?
Takk for svar.
Dette hørtes ikke bra ut!

Forstår ikke helt hva du mener med vannkvalitet i denne sammenheng.
Har PH 7.5 og GH 10. Dette skal etter det jeg vet være bra for både malawi og kinesisk algespiser.

Men jeg lurer nå på om det er lurt å ha de fiskene sammen!

Det er ingen tegn til at algespiseren er en trussel. Men det var det heller ikke da algespiseren kastet seg over den grå!

Mvh. Hege.
Hege Ingjer
Takk for svar. Dette hørtes ikke bra ut! Forstår ikke helt hva du mener med vannkvalitet i denne sammenheng. Har PH 7.5 og GH 10. Dette skal etter det jeg vet være bra for både malawi og kinesisk algespiser. Men jeg lurer nå på om det er lurt å ha de fiskene sammen! Det er ingen tegn til at algespiseren er en trussel. Men det var det heller ikke da algespiseren kastet seg over den grå! Mvh. Hege.

Var bare en generell henvisning til hvor dum jeg var da jeg var liten, og ikke tenkte på vannverdier. Det som er størst problem i dette tilfelle er om den vil bli agressiv mot de andre fiskene dine. Den vil tiden vise. Ønsker deg lykke til, og krysser fingrene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap