Hvem har spist av guppy's halefinne?

Den eneste hann guppyen vi har for tiden har mistet en bit av halefinnen.
Vi har i tilegg:
2 gravide guppy damer
2 platy hanner
1 skjørtetetra
7-8 neon/ kardinaltetra
3 otto affinis
1 pansermalle

Intill for noen dager siden hadde vi to guppy hanner, den ene døde.
Hvem er synderen her?
Vet at finnen vokser ut igjen, men vil jo ikke at de andre skal bite han.

Skjørtetraer kan være noen riktige jævler til å nappe finner. Hvis du har bare èn skjørtetra så vil nok aggressivitetsfaktoren være mye høyere en hvis den hadde hatt en flokk. Dette er en stimfisk, akkurat som pansermallen din.
At du har så få av hver er ikke bra, her bør du nok enten gi bort de eksemplarene du har, eller kjøpe fler av de.

Er nok skjørtetraen din som har nappet...
Jeg vet at jeg skulle hatt fler av flere sorter her, men det dør mye fisk her og det er ingen fisk som holder særlig lenge. Det har dødd to skjørtetetra med kort mellomrom.
Vet at GH er noe høy siden vi har hatt kalksten nedi her som nylig ble fjernet. Ellers er det greie vannverdier.
Janne Pettersen
og det er ingen fisk som holder særlig lenge. [...] . Ellers er det greie vannverdier.

Her må jeg bare spørre, ikke tro at jeg prøver å være slem nå, men vil du kanskje oppgi vannverdiene dine? De kan umulig være "fine" eller "bra" når du sier at mye fisk dør... Det er to mot-sigende påstander.
Skjørtetetraen ble raskt fjernet, men fortsatt er det noen som napper/ sloss med hann guppyen.
Vi har for tiden Dvergbotia. Grunnet stor snegle bestand.......
I tilegg til alt det andre.

Vannverdiene er nå PH 6,5-7. Gh 7-8.( laveste gh jeg noen gang har målt), ikke nitrit. Temp24-26 grader.
Hvem kan det være nå da?
Botier kan også se på slør som snacks. Hørt om folk som har brent seg pent på kampfisk med botier i alle fall. Personlig hadde jeg foretrukket en noe høyere pH (altså mer alkalisk/mindre surt, høyere tall, blæh blir forvirret av høyt og lavt). Har du gode vannbytterutiner? Stort nok akvarie til de fiskene du har? Har du salt i vannet? Fisk skal ikke dø sånn uten videre, fint å finne ut hva som er årsaken. )
Amanthea
Botier kan også se på slør som snacks. :-) Hørt om folk som har brent seg pent på kampfisk med botier i alle fall. :-) Personlig hadde jeg foretrukket en noe høyere pH (altså mer alkalisk/mindre surt, høyere tall, blæh blir forvirret av høyt og lavt). Har du gode vannbytterutiner? Stort nok akvarie til de fiskene du har? Har du salt i vannet? Fisk skal ikke dø sånn uten videre, fint å finne ut hva som er årsaken. :-))

Det er ganske mange uker siden vi har hatt fiskedød i karet nå etter at gh kom nedover. Pleier å ha aquasafe, litt salt og plantenæring i vannet. og bytter 17-20 liter vann ca en gang i uken. Tidligere har ph ligget på 8-8,5 rett fra springen men nå har den gått ned til 6,5-7 helt av seg selv.
Har ikke lest noen steder at botia napper haler.........
Botiaene har kanskje litt lite kar, men dem er ganske små nå....ca 2 cm.

Nei botier kan fint nappe finner (google f.eks praktbotia+slør. Selv om du ikke har praktbotia, men poenget står :p). Og saltet kan godt være grunnen til at pansermallene har gått dunken da de ikke skal ha salt. Er som regel slike små hårfine forskjeller som utgjør ting i det store. Fisk skal dø av noe du vet hva er, da kommer man gjerne langt på vei med å forhindre flere dødsfall. ) Men klart.. følg nå med litt, se hva som napper. Finner nok fort synderen hvis du setter seg tilrette med popcornbøtta foran karet.
Amanthea
:-) Nei botier kan fint nappe finner (google f.eks praktbotia+slør. Selv om du ikke har praktbotia, men poenget står :p). Og saltet kan godt være grunnen til at pansermallene har gått dunken da de ikke skal ha salt. :-) Er som regel slike små hårfine forskjeller som utgjør ting i det store. Fisk skal dø av noe du vet hva er, da kommer man gjerne langt på vei med å forhindre flere dødsfall. :-)) Men klart.. følg nå med litt, se hva som napper. Finner nok fort synderen hvis du setter seg tilrette med popcornbøtta foran karet. :-)

Pansermallen har alltid vært alene den. Det er neontetra, guppy, platy og skjørtetetra som har dødd..... Og en otto.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap