Hvor mye vekt tåler akvariebordet/skjenken?????
Jeg kjøpte i fjor en skjenk fra Bohus som er i eik og virker veldig solid. Lengden på skjenken er 140,- og den står på solide stødige endevegger med bein. Toppplata er av eik ca 2cm og den er festet både i endeveggene på toppen samt veggskille inni.
Mitt akvarium er et akvastabil 225 liter rammeakvarium. Det er 110cm i lengde og ble plassert midt på skjenken. Jeg har nå oppdaget at det høyre hjørne på skjenken har sviktet et par millimeter. Ut ifra hva jeg kan forstå skal det mye til for at hele skjenken skal kunne gi etter. Da må isåfall topp-plata knekke...
Er det noen tekniske sjeler der ute som kan hjelpe meg. Jeg vurderer å skaffe en ny topp-plate som jeg kan legge oppe på skjenken slik at vekten kan fordeles på hele skjenken. Toppplata er skåret ut til hjørnestolpene hvis du skjønner, og jeg tror det er der svikten skjer. Men spørsmål er om det vil svikte mer eller om det har sviktet maksimalt....
Hvis jeg kjøper en ny topp-plate og legger kant i kant slik at vekten også blir fordelt over hjørnestolpene bør det vel holde vekta eller???
Please, håper noen kan utveksle sin erfaring
Mitt akvarium er et akvastabil 225 liter rammeakvarium. Det er 110cm i lengde og ble plassert midt på skjenken. Jeg har nå oppdaget at det høyre hjørne på skjenken har sviktet et par millimeter. Ut ifra hva jeg kan forstå skal det mye til for at hele skjenken skal kunne gi etter. Da må isåfall topp-plata knekke...
Er det noen tekniske sjeler der ute som kan hjelpe meg. Jeg vurderer å skaffe en ny topp-plate som jeg kan legge oppe på skjenken slik at vekten kan fordeles på hele skjenken. Toppplata er skåret ut til hjørnestolpene hvis du skjønner, og jeg tror det er der svikten skjer. Men spørsmål er om det vil svikte mer eller om det har sviktet maksimalt....
Hvis jeg kjøper en ny topp-plate og legger kant i kant slik at vekten også blir fordelt over hjørnestolpene bør det vel holde vekta eller???
Please, håper noen kan utveksle sin erfaring
Postet 11.04.11 kl 10:52
Det beste ville vært om du kunne postet et bilde av hjørnet med svikt i, og et av hele skjenken. Og kanskje ett av midtskilleren også.
Som en tommelfingerregel: Hvis tre voksne menn kan sitte på skjenken uten at den svikter (3x75 = 225) så kan akvariet det også.
Men hvis ett av hjørnene svikter noen millimeter er det et potensielt problem. Vridninger i bunnplata på akvariet er det du har minst lyst på.
Som en tommelfingerregel: Hvis tre voksne menn kan sitte på skjenken uten at den svikter (3x75 = 225) så kan akvariet det også.
Men hvis ett av hjørnene svikter noen millimeter er det et potensielt problem. Vridninger i bunnplata på akvariet er det du har minst lyst på.
Postet 11.04.11 kl 11:04
Postet 12.04.11 kl 16:32
Om du først er redd for at det skjer noe, så ville jeg rett og slett bare lagt ei plate over. Slik det er nå så hviler ikke vekten direkte på beina, og det gjør meg skeptisk. Regnestykket på hvor mange kilo hit og dit blir ikke veldig enkelt da, for å se det slik, så jeg vilel rett og slett safet med en god og solid plate øverst. Da er du i tillegg sikker på at du ikke får noen vridning.
Postet 12.04.11 kl 16:42
Enig, derre såg skummelt ut.
Toppplata ligger ikke oppå sidene slik det ser ut som på bildene..
Så her er vel stort sett plugger og skruerne som holder plata oppe ut på sidene.
Eller er det skåret ut hakk i hjørnene på plata.. slik at den går mellom hjørne-beina?
Ny benk, eller kjøp ei ny eike plate og legge oppå.
Legg du ei ny eike plate oppå og pusser og lakker/oljer denne i samme utførelse som selve benken så er det ingen soom ser at det er ettermontert toppplate heller
Toppplata ligger ikke oppå sidene slik det ser ut som på bildene..
Så her er vel stort sett plugger og skruerne som holder plata oppe ut på sidene.
Eller er det skåret ut hakk i hjørnene på plata.. slik at den går mellom hjørne-beina?
Ny benk, eller kjøp ei ny eike plate og legge oppå.
Legg du ei ny eike plate oppå og pusser og lakker/oljer denne i samme utførelse som selve benken så er det ingen soom ser at det er ettermontert toppplate heller
Postet 13.04.11 kl 08:02
Endret: 13.04.11 kl 08:05
Jeg tror nok løsningen blir en benkeplate på toppen som går kant i kant men skjenken. Hadde topp-plata gått helt ut i hjørnene tror jeg ikke det hadde vært noe problem. Men som jeg og samboeren min ressonerte skal det vel mye til for at plata gir etter. Da må den isåfall knekke i endene...
Har jo selvfølgelig sett på nytt møbelakvarium også, men problemet er et stua vår ikke er så stor, og jeg får ikke plass til både skjenken og et akvarium
Takk for innspill
Har jo selvfølgelig sett på nytt møbelakvarium også, men problemet er et stua vår ikke er så stor, og jeg får ikke plass til både skjenken og et akvarium
Takk for innspill
Postet 13.04.11 kl 08:20