Tips til å fange sae?
Postet 14.05.11 kl 11:06
Postet 14.05.11 kl 11:41
Postet 14.05.11 kl 19:17
Postet 14.05.11 kl 19:59
Postet 14.05.11 kl 20:19
Postet 15.05.11 kl 14:49
Annen variant av flasketriks: kutt ei brusflaske akkurat i knekken hvor den begynner å skrå opp til tuten. Snu, slik at tuten er inn, ned mot bunnen. Lim sammen med litt silikon eller annet du har som kan være i vannet. Når fisken er på plass er det bare å kneppe av toppen igjen, så får du lett tak i dem.
Postet 15.05.11 kl 18:37
Solveig G SJeg prøver nok flasketrikset seinere, så jeg får den også ut. Hvordan vet jeg at flaska er rein nok? Hva med limet etter etiketten?
Jeg har brukt en VOSS glassflaske som kom uten etikett. Det finnes jo mange typer vann som selges for en høy pris på butikkene i dag, mange av de har ikke etiketter så da trenger man ikke engste seg for det...
Postet 16.05.11 kl 05:50
Når jeg skal fange fisk bruker jeg en glassplate til å dele av karet, så går det lettere. Fungerer fint om det ikke er altfor mye planter eller annen innredning. Du kan sette den ned med en liten åpning mot ene akvarievegen, og fore på den siden av karet du vil ha fiskene til å gå. Så kan du lukke når du har de fiskene som skal ut der du vil ha dem.
Postet 17.05.11 kl 13:37
Bak bakveggen
Hus meg kom det 3 stk SAE bak bakveggen hvor det er egentlig for trangt å gå inn med håv. Em fisket jeg opp etter å ha prøvt daglig i 3 måneder! 2 stk igjen. Noen som har et forslag? En flaske passer ikke inn.
Postet 26.11.11 kl 21:37
Vi fikk fanget 2. Den siste går her fortsatt. De må ha en hukommelse som elefanter, disse SAE'ene. Mens jeg før hadde problemer med å holde dem unna slangen ved vannbytte, legger den seg nå under ei rot og blir der til jeg er ferdig. Ingen sjans til å fange den. Så da får den bare gå der. Det er iallfall mindre styr med bare en, men jeg vet jo at den er en stimfisk og burde ha flere sammen med seg.
Postet 26.11.11 kl 21:45
Fikk dem!
Det var for trangt med en flaske eller lignende bak bakveggen, men en plastpose gjorde samme nytte. Legg den den slik at en kanten bare litt under vannet, legg inn en pleco tab og vent. Fiskene forsøker å få tak i maten fra alle kanter og til slutt finner de veien inn. Da er det bare å trekke opp kanten på plastposen som ligger ned i vannet! Enkelt og elegant.
Postet 28.11.11 kl 22:43