Hevertprinsippet og slamsuger -hjelp?

Jeg skulle prøve å slamsuge idag (for første gang), men dette får jeg tydeligvis ikke til! Jeg har en TetraTec (ganske sikker på det) slamsuger, og jeg prøvde opp og ned med den i karet mange ganger uten det kom noe vann i slangen. Tilslutt valgte jeg å suge på slangen i andre enden for å få vannet til å renne...

Finnes det noen "tips og triks" for å få vannet til å komme av seg selv?
Finnes det noen bedre slamsugere enn den jeg har kanskje? Har hørt noe om en "klokke" på slange, men hva er dette? Kan noen forklare meg? (gjerne fra A-Å?)
Er det mulig å få til en slange som er såpass lang den kan ligge ut gjennom veranda-døren så vannet fra akvariet renner ut i hagen kanskje? Istedenfor å tømme bøtter hele tiden? Fra akvariet til verandadøren og ut blir det ca 6 meter tror jeg...

På forhånd tusen takk! Føler jeg begynner å få kontroll nå, men dette var jaggu ikke enkelt!
SiljeO
Jeg skulle prøve å slamsuge idag (for første gang), men dette får jeg tydeligvis ikke til! Jeg har en TetraTec (ganske sikker på det) slamsuger, og jeg prøvde opp og ned med den i karet mange ganger uten det kom noe vann i slangen. Tilslutt valgte jeg å suge på slangen i andre enden for å få vannet til å renne... Finnes det noen "tips og triks" for å få vannet til å komme av seg selv? Finnes det noen bedre slamsugere enn den jeg har kanskje? Har hørt noe om en "klokke" på slange, men hva er dette? Kan noen forklare meg? (gjerne fra A-Å?) Er det mulig å få til en slange som er såpass lang den kan ligge ut gjennom veranda-døren så vannet fra akvariet renner ut i hagen kanskje? Istedenfor å tømme bøtter hele tiden? Fra akvariet til verandadøren og ut blir det ca 6 meter tror jeg... På forhånd tusen takk! Føler jeg begynner å få kontroll nå, men dette var jaggu ikke enkelt!

jeg har en marina aqua vac, ekstremt simpelt opplegg, kobles på springen og så er det bare å slamsuge ivei. kjøpte min på tam alna, 15 meter slange til 900 kroner, har ikke angret ett sekund.
Plussmedlem
Jeg slet en del ganger med det samme før jeg fikk det til, ikke alltid enkelt. Men man må rett og slett holde på begge sider av slangen for å forhindre at vannet kommer seg ut, da vil den ikke suge. Og ja, selvfølgelig er det mulig å få laget til en slange der vannet kan renne ut i hagen i stedet Jeg gjør det slik, og det er veldig enkelt; du trenger en lang slange og et vindu/en dør der du kan legge ut slangen på bakken. Vannet vil renne ut på samme måte. Dette er mye enklere hvis man har mange akvarier, og jeg gjør dette selv for å minske styret med vannbytter. Og det vil minske styret MYE!

Håper dette var greit forklart og at du skjønte litt

Legger ved et bilde jeg fant på Pc'en bare. Slangen går fra et akvarium og ut vinduet.

ENDRET: nå la jeg selvfølgelig ut det uklare bildet jeg ikke skulle legge ut, men du ser det bra nok

TetraTec fungerer helt greit, men er litt treg å få startet opp. Dette skyldes at blir man for puslete når man beveger denne opp og ned i karret for å få den startet så er det for lite vann som kommer av gangen og slangen fylles ikke helt med vann. Vannet som kommer over kanten av karret fyller ikke hele slangen og man får ikke nok trekkkraft for å få den startet.

Er man litt mere brutal så klarer man dette. Jeg foretrekker å starte den med enten å suge i andre enden eller bare koble den på vannkranen og fylle slangen med vann og deretter stigge den i sluken.
Jeg vet heller ikke om det er noe jeg gjor feil på noen måte, men når jeg endelig hadde fått den i gang da, så klarte slangen å "hoppe av" heverten (så jeg stod kun med heverten i hånden) og slangen løp løpsk på stuegulvet med vann overalt! Den falt rett og slett av til tross for jeg sjekket og dobbelt-sjekket på forhånd at den satt godt på plass på heverten. Bør jeg silikonere den fast skikkelig så den ikke faller av? (eller kanskje bare anskaffe en ny?)

Jeg syns også det var dårlig "trykk" i slangen, dvs jeg holdt heverten nesten helt nedi sanden (og faktisk var jeg helt nedi sanden mange ganger også) uten jeg fikk opp dritt fra bunnen. Er det noe jeg kan gjøre med?
Har også en TetraTec. Dupper den bare rett nedi karet som står høyt også starter den, trenger ikke være brutal engang, men i stuekaret gjør jeg det som så:

- Dytter klokka nedi bunnen
- Suger i den andre enda til vannet er ganske nært
- Setter en finger foran innsuget
- Setter slangen nedi bøtta

Enkelt og greit!
Amanthea
Har også en TetraTec. Dupper den bare rett nedi karet som står høyt også starter den

Setter du den da rett ned med spissen/åpningen rett ned? Sidelengs så den tar inn vann? Opp ned? Hvilke/hvordan vei? Jeg har prøvd alle måter idag nemlig, får det ikke til... Den vil nemlig ikke uten at jeg suger på andre enden av slangen...
Helt vannrett nedi. Skal sies at det er et forholdsvis dypt/høyt akvarie som står ganske høyt oppe. Får det ikke til i stuekaret da det står lengre ned. Ellers kunne du kjøpt deg hevert med håndpumpe, synes det er enklere. Har begge deler da, Tetraen er ganske grei selv om man må suge! (hihi)
Akvariet er 58 cm høyt og bordet 73 cm høyt. Totalt 131 cm. Jeg sliter med å nå nedi siden jeg er lav (knappe 150 høy) så jeg selv står på Ikea-krakk for å nå oppi Så det skulle jo bli greit med fall på slangen sånn sett...
Eller bare ta en slange, sutt litt på enden, knip igjen i god tid før du får vann i munnen og stapp det i ei bøtte. Enkelt, greit og bekymringsløst.

Variant over samme: kveil opp slangen, stikk den under vann og snurr rundt noen ganger til den er full, hold tommeln for ene enden som du stikker over i bøtta: vips

Keep it simple stupid
Psst psst.. hevert med håndpumpe på evilbay:

http://cgi.ebay.com/Aquarium-Fish-Tank-Vacuum-Gravel-Cleaner-Siphon-Pump-/350464598313?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5199516129

Pris.. ehm.. i underkant av 16 kroner inkl porto. :lol: Håndpumpe er gjevt, da har du bare en liten pytt vann i bøtta også pumper du som en gal i noen sekunder. Har en slik. Klart, ikke kvalitetsplast akkurat, men den gjør jobben sin og har også fiskefilter
Hadde en hevert som hadde ligget kaldt en god stund, og da jeg skulle bruke den igjen så ble det ikke lyd inni "klokka" (hva det nå enn er som liksom skal trigge dette tyngdekraft fenomenet inni der) - koblet ikke to og to der jeg sto dødslenge og stampet og stampet neddi vannet for å få igang mekanismen. Helt kaputt!

Den ble med sinne kastet ut, og ny hevert ble kjøpt. Så for ikke lenge siden så fant jeg den gamle heverten, og da ville den plutselig lage lyd igjen når jeg ristet det. Tyyypisk!

Så kanskje det er dette du plages med? At det er noe som sitter i veien for hva det nå enn er inni der (jeg har ikke studert dette obviously haha)

Ellers legger jeg bare klokka neddi (lar den fylle seg med vann ut presse luft ut) - så ehh ja ...stamper jeg den opp og ned en stund mens jeg passer på at gummislangen ligger fint neddi bøtta, og flytter på den til vannet kommer pøsende.

Skal godt gjøres at jeg setter munnen rundt den slange altså, haha. Foresten fins det folk som gjør dette på youtube, hvis du vil ha det beskrevet visuelt. Heter vel siphon på engelsk, så da finner du sikkert tips!
Stapp klokka nedi grusen, sug mens klokka er nedi grusen og slipp like før vannet når kjeften, nedi ei bøtte. Er ingen magi. Dytter den ikke hardt eller noe som helst. Har også en slamsuger som kun er ei klokke og et rør, ingen "mekanisme" inni.. funker like godt! Ellers hadde jeg gått for en med håndpumpe hvis du ikke er så utrolig glad i smaken av akvarievann, men en lærer heldigvis kjapt.
Tilfeldig bekjentskap
© Victoria Johanne Berg
Reklame for plussmedlemskap