Hvordan lokke vettskremt ancistrus ut fra hulen sin?

For å gjøre en lang historien kort: Fjernet en diger penselalge-befengt rot fra det ene akvariet i går. Skal ikke bruke den mer. Som forventet regnet det ut noen reker, masse sandsnegler og noen andre fisker. Etter å ha spylt rota lett i dusjen, for å forsikre meg om at alle eventuelle beboere hadde flyttet ut, lot jeg rota dryppe fra seg over en stor vanntønne. Så kasta jeg rota ut i hagen, med planer om å gjøre "et eller annet" med den dagen etter.

Så fant jeg ut at jeg måtte sjekke rota etter Ancistrusen til sønnen min. Og der var han! Han lå fullstendig kilt fast inni en hule i rota. Ut fra størrelsen på fisken og hulen, gjetter jeg at det er der han bort - vi ser han nemlig svært sjelden. Han var i live etter mishandlingen, med er nok nesten skremt til døde.

I går kveld var gode råd dyre, så nå er den delen av rota der hulen med ancistrusen er senket ned i en bøtte vann der jeg midlertidig oppbevarer planter.

Det er uaktuelt å sette rota inn igjen i akvariet. Ergo må fisken ut. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få det til.

Tips, gode råd, oppmuntring?
Sett rota i ei annen stilling, så det ikke blir så behagelig for han å ligge i den. Eventuelt kan du slå av lys, og hive oppi ei reke eller noe annet godt til han.
Takk for tips!

Må få ham ut i kveld, om jeg så må ta saga til hjelp...
Rota opp ned - og i friluft - gjorde susen. Han slapp seg til slutt ned i vanntønna som sto klar for å ta imot.

En meget fornærmet herremann er nå tilbake i 180-literen etter et turbulent døgn. Satte inn en ny kokosnøtthule i tillegg til den nye rota, så nå håper jeg han snart finner seg et nytt hus.

Er utrolit takknemlig for hjelpen - var rimelig stressa i går!
Tilfeldig bekjentskap
© baard@minside.se
Reklame for plussmedlemskap