For lite akviarum for fisken jeg har, hva gjør jeg?

Jo, jeg har nå ikke hatt akvarium alt for lenge, men har fått mye bedre forståelse for det nå enn det jeg hadde da jeg kjøpte fiskene jeg har. Det vil altså si at jeg ikke hadde lest nok om fiskene før jeg kjøpte de, og gjorde akkurat som de i akariehandelen sa jeg kunne. Jeg kjøpte derfor flying fox til mitt 110 liters akvarium.

Det jeg forstår nå er jo at de skal ha et større akvarium når de blir større, har jeg hvertfall lest. Jeg bare lurer på hva jeg skal gjøre for at de skal få det best mulig? Bør de gis bort til noen med større akvarium, selges, eller går det an for dem og trives i et 110 liters akvarium?
Plussmedlem
Du bør nok prøve å gi de bort/selge dem, for eksempel legge ut en annonse på rubrikk her inne. Disse bør ha en god del større akvarium enn 110 liter, dessverre. De er aktive og kan bli ganske store, og bør derfor ha god plass.

ENDRET: Jeg glemte å skrive at de også kan bli litt agressive.
Vi har tvillingsøsteren til flying fox i vår 240 liter, og selv den begynner nå å bli litt "trang". Har hatt fiskene i ett år, og den største er nå ca 10 cm, og tiltider veldig agressiv mot de andre av samme art, men også i perioder mot de andre. Føler oss litt lurt av damen i butikken, men en ting skal hun ha; det er en flink "ryddefisk"
Ja, det er ganske så irriterende når de ikke sier mer enn de trenger å si. Er rimelig sikker på at jeg nevnte at jeg hadde en 110 liters, men fiskene passer jo når de er små.. Jaja. Får se om jeg kan få gitt dem til noen andre
Vil det i det hele tatt være noen som er interessert i å få disse fiskene gratis? Det er jo ikke akkurat den mest spessielle fisken for å si det sånn. Men det er jo verdt et forsøk.
Inaktiv bruker
Flying fox er faktisk min favorittfisk blandt alle fisker, Skulle ikke tro det er vanskelig å bli "kvitt" dem. Hadde jeg hatt stort nok akvarium nå hadde jeg tatt imot dem med glede. Men prosjekt større akvarium blir utsatt noen mnd nå fordi jeg skal flytte. Etter flyttingen vil jeg garantert ha flying fox igjen.

Jeg hadde flere flying fox, fullvoksne, og de kranglet ikke og jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen, de gikk sammen med andre fisker og var fredelige. Aner ikke hvilket kjønn de var - man ser jo ikke forskjell (?)

Hvis fiskene er vant til 110 liter og ser lykkelig ut ville jeg ikke gitt dem bort med det første, ikke om du virkelig liker den rasen og ser sjarmen og det herlige vesenet de har. Ja, de er bare helt ubeskrivbart herlige! Rett og slett! Selv om deres naturlige habitat kanskje ikke er så lett å få til i et akvarium kan man lett få fiskene til å trives med det rette inventar. Det jeg erfarte er at de liker best litt mørk bunn/sand/grus og at de gjerne graver en del. De skal helst ha sterk strøm i vannet, og hyppige vannbytter, men de tåler feks nitritt mye bedre enn andre fisker, og dør altså ikke så lett.

Hvis du gir dem bort så forsikre deg om at de kommer til et godt hjem hvor de virkelig elsker denne rasen, jeg mener at garra/flying fox er noen av de mest bevisste/intelligente rasene og de fortjener virkelig å bo hos noen som vet å sette pris på dem og deres flotte storartede vesen.

Blir litt trist når noen ikke ser verdien i denne flotte rasen, må jeg bare si, og jeg selv håper at jeg en dag i fremtiden skal ha denne rasen igjen, gjerne mange sammen også, i et kjempestort akvarium

Men, foreløbig har jeg nå en gjeng unge panda garra flavatra og de er absolutt herlige. De trenger ikke så stort akvarium som flying fox, men gjerne 80-150 liter som voksne, og helst bør de bo med rennende vann, sterk vannstrøm, (de ELSKER sterk strøm) og mye stein og gjemmesteder. Deres vesen er så spesielt og de er ikke redd mennesker i det hele tatt, kommer gjerne og spiser på huden/hånden din om du stikker den ned i akvariet

Mine flying fox var nesten like tamme som garra flavatra.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap