Hvor raskt tilpasser filterbakteriene seg når man skifter ut fisk og annet i akvariet?

Litt upresis setning, men saken er omtrent som følger:
Jeg har to Akvastabil-akvarier der jeg har byttet om på innholdet; et på 429 og et på 250 liter. I begge to har jeg hatt blåsvampmatter som har dekket en kortvegg, med pumpe bak, og begge akvariene har vært i drift i over et halvt år. Disse innvendige filtrene har fungert godt - men nå har jeg byttet om på innholdet i akvariene. Jeg har flyttet fire Golden (Malawi) fra 250 literen og de fiskene som var i 430 literen over i 250 literen.

Det jeg lurer på er hvordan og hvor raskt filterbakteriene i 250 literen vil tilpasse seg den økte avfallsmengden fra fisk og planter. Til nå har denne filterveggen blitt "foret" med avfallsstoffer fra 5 Malawier siden januar, så det er på en måte innkjørt - men med adskillig færre fisk enn de som er kommet oppi nå. Så filteret får nok "kjørt seg".

De fiskene som vil belaste en 250 liter vil da bli ca 30 fisker.
(9 keisertetra, 7 rødmunntetra, 6 SAE, 2 perleguramier, 2 grønne dvergacaraer, 2 voksne ancistruser. Pluss et ukjent antall mindre ancistrusyngel... )

Kan nevne at hovedårsakene til at jeg flyttet fiskene, var at jeg ønsket å gi bedre plass for Malawiene, samt at jeg ønsket å ha planter og "selskapsfisk" i et lavere akvarium for bedre lysforhold for bunnplanter.

Når det gjelder Malawiakvariet så er det slik at jeg hadde trøbbel med å få sugd opp alt slammet - jeg måtte jobbe raskt med innredning og vannfylling siden jeg var redd for anaerobe forhold i filterveggen i dette akvariet. Vannverdiene er forøvrig fine nå, men det betyr jo selvfølgelig ingenting i forhold til hva de vil kunne bli...

Hvis noen har synspunkter eller forslag er jeg takknemlige for disse.

Når man gjør slike endringer er man tjent med å bytte litt heftig med vann den første uken etter at dette er gjort. Bytter du 20% vann hver dag så har det hele satt seg på en uke. Det å måle nitrit er en selvfølge og så lenge man ikke får utslag der så er alt i orden.
Takk for raskt svar!
Og jada, vannbytter skal bli.

Og så kom jeg på enda en ide, som jeg gjennomførte. Jeg "vasket" et innkjørt reservefilter i 250 literen, dvs jeg vridde om filtersvampen for at slammet skulle suges opp i filterveggen. Så jeg regner med at jeg har fått overført litt nødvendige bakterier også.

Men uansett er det greit med vannbytter i forbindelse med slamsuging. Og det er det jo behov for også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap