Mulig å "lime" sprekt kar

31 mai kjøpte vi et brukt oppdretts akvarie.
Siste uka har vi gått å følt at parketten har utvidet seg. Det har knirket.
Har tenkt at her er sikkert mer fuktighet enn normalt sidenvi har 2 store, en 60 l,
3* 30-40 l for tiden.
Nærmere sjekk da jeg sølte i dag så var det vell mye mer vann enn jeg sølte og bunnen var sprekt i hjørnet av karet.
Er det noe vits å gjøre med det?
Kan det holde å kjøpe litt tykk plexiglass å lime i bunnen inni? En glassbunn til vil ble vel tungt tenker vi.
Plexiglass, eller akryl, er ikke noe godt materiale å lime med silikon. Bruk heller en bit glass som passer over skaden. Ny silikon fester ikke på gammel, så om det lar seg reparere, evhenger av hvor sprekken er.
Om du skal reparere karet, så husk å bruke akvariesilikon. Annen silikon kan være (baderomsilikon er helt sikkert) tilsatt antimuggmiddel og det vil du bestemt ikke ha i karet ditt.
Det har vi lært. Når vi kjøpte 1. akvariet for ca 10 år siden hadde glassmesteren tatt feil silikon. Var ikke bare utålmodig nybegynner med dårlig vannkvalitet som tok liv av fisken da.
Vi har silikon liggende for når vi limte bakgrunnen så fant vi ut at den var veldig kjekk å lime diverse med både i og utenfor akvariet. (antenna på bilen)
Men om man ikke behøver å lime hele bunnen kan vi jo se om vi kan lime på en bit. Hele ville bli fryktelig tungt.
Jeg ville heller ha byttet ut hele bunnglasset.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Mathisen
Reklame for plussmedlemskap