Fotoapparat
jeg har nå holdt på med akvarium i litt over 3 måneder, da med diverse tetra,apistogramma og pterophyllum. hittil har jeg dokumentert dette med ett for å si det mildt, elendig mobilkamera. fra gammelt av kan jeg mye om fotografering og ser jo at jeg må kjøpe meg ett kjapt digitaltkamera som jeg kan bruke til fiskefotografering. Dere som legger ut så mange proffe bilder, hva skal jeg kjøpe? må kunne både auto og manuellfokusere fra 5 cm og utover samt må ha litt å gå på mht dybdeskarphet, altså lysfølsomt sånn at en kan ta bilder med liten blenderåpning. er det noen som har noe forslag hva jeg skal kjøpe??
Postet 22.07.11 kl 22:21
Postet 23.07.11 kl 01:02
Veldig vanskelig spørsmål, og nå svarer ikke jeg fordi jeg føler meg blant "flotte bilder"-folket, men fordi jeg akkurat har lurt på det samme, gitt opp å bli klok og bare kastet meg ut i den digitale speilrefleksverden uten svømmevest etter mange år med lommekamera. 1000 slettede bilder pr godtatt uansett innstilling og tilleggslys og bruk av stativ, og ikke all verdens resultat da heller, med mye mikking i Photoshop som jeg vet er helt unødvendig med skikkelig utstyr. Valgmulighetene på de fleste lommekameraene er begrenset hvis man har hatt "ordentlig" kamera en gang. Og så var det valgets kval...
Nå er det ikke bare akvariefotografi som interesserer, så jeg valgte å gjøre følgende da Cybershoten druknet så jeg ikke kunne vente lenger på at hybridene skal bli voksne: Kjøpe det dyreste huset lommeboka tålte, med et standard 18-55mm f/3,5 objektiv av typen du får med i kit, og det raskeste minnekortet jeg fant. Det er uansett uendelig mye bedre enn den gamle Cybershot'en, og det er mye gammel kunnskap som må friskes opp. I tillegg er det jo ingen vits i å forsøke å få kameraet til å oppføre seg som et kamera med film, en ny verden er en ny verden, og mye gøy man kan finne ut av. Legg på at jeg nå kan leke på mørkerommet uten å bli forgiftet av skumle kjemikalier og har et helt nytt program som skal læres på Mac som er helt nytt - har tid til å spare til skikkelig makro. Og stativ som har alle delene :o)
Rita Revestrek hører til blant "flotte bilder"-personene, er beskjeden og er på festival, så jeg kan jo nevne at hun bruker Canon 450D med Canon EF 100mm F2.8 USM Makro tror jeg hun sa, noen av de siste bildene i tråden hennes er tatt med Canon 550D. Mer enn bra nok, men for lite for håndverkerdatternever, klarer ikke å holde det ordentlig.
Årsaken til mitt Canonvalg er ganske enkelt at jeg har brukt EOS i filmens dager, så jeg får endel gratis ved at hjernen husker mer enn meg. Forstår Canonsk liksom...
Men altså, jeg lider med deg, dette er et veldig vanskelig spørsmål ;o)
Nå er det ikke bare akvariefotografi som interesserer, så jeg valgte å gjøre følgende da Cybershoten druknet så jeg ikke kunne vente lenger på at hybridene skal bli voksne: Kjøpe det dyreste huset lommeboka tålte, med et standard 18-55mm f/3,5 objektiv av typen du får med i kit, og det raskeste minnekortet jeg fant. Det er uansett uendelig mye bedre enn den gamle Cybershot'en, og det er mye gammel kunnskap som må friskes opp. I tillegg er det jo ingen vits i å forsøke å få kameraet til å oppføre seg som et kamera med film, en ny verden er en ny verden, og mye gøy man kan finne ut av. Legg på at jeg nå kan leke på mørkerommet uten å bli forgiftet av skumle kjemikalier og har et helt nytt program som skal læres på Mac som er helt nytt - har tid til å spare til skikkelig makro. Og stativ som har alle delene :o)
Rita Revestrek hører til blant "flotte bilder"-personene, er beskjeden og er på festival, så jeg kan jo nevne at hun bruker Canon 450D med Canon EF 100mm F2.8 USM Makro tror jeg hun sa, noen av de siste bildene i tråden hennes er tatt med Canon 550D. Mer enn bra nok, men for lite for håndverkerdatternever, klarer ikke å holde det ordentlig.
Årsaken til mitt Canonvalg er ganske enkelt at jeg har brukt EOS i filmens dager, så jeg får endel gratis ved at hjernen husker mer enn meg. Forstår Canonsk liksom...
Men altså, jeg lider med deg, dette er et veldig vanskelig spørsmål ;o)
Postet 23.07.11 kl 01:48
Endret: 23.07.11 kl 01:58
Dette er kun ment som eksempler.
Et veldig greit macro-objektivt og et hus som gir deg enormt mange muligheter.
Mange gjør den feilen at de kjøper dyrt hus og billig objektiv. Gjør heller motsatt...
Om så huset har kostet 80tusen, gir det fortsatt dårlige bilder med et billig objektiv.
En god blitz og et stativ kan være greit å ha også.
Postet 23.07.11 kl 07:47
Kjører med sigma'en milo linker til og en eos 450d. Funker greit, men siden jeg liker å ta bilder av små ting (fluer, sommerfugler etc) så kunne jeg godt tenkt meg et bedre objektiv. Men skal man ta bilder av fisk/planter så funker det nok greit. Jo mere lys som slipper inn, jo letter blir bilder av fisk (og andre ting) så, jo lave f nummer en linse har jo bedre i mine øyne. Jo lavere f nummer, jo høyere pris blir det også foresten...
Postet 23.07.11 kl 09:10
Postet 23.07.11 kl 11:35
Postet 24.07.11 kl 06:11
Postet 24.07.11 kl 11:17