Nytt 350 liters akvarium
Postet 08.08.11 kl 00:46
Postet 08.08.11 kl 06:39
Postet 08.08.11 kl 13:22
Postet 08.08.11 kl 13:42
he he ja jeg er så tålmodig. Det skal få stå i fred og ro og jeg skal bare nyte synet av det. Trapper ned gjør jeg, for jeg skal selge 280 litern (hjørnekaret) pluss 5 - 60 litere. Jeg skal ha 180 litern, 120 l og 100 litern på sneglerommet. Så har jeg 350 litern på stua. Så skal jeg beholde de 5 - 30 litrene som jeg skal klekke klaser i. De 5 - 30 litrene er de mest stabile karene jeg har hatt . Har aldri vært tull med vannverdier der og jeg har Elite stingray 15 i alle. Så de vil bli perfekte oppdrettskar.
Så det blir mindre antall akvarium, men større de som er igjen. Grunnen er at jeg skal operere inn kneportese på Tynset i løpet av januar. Så det blir mindre antall filter å holde styr på og forhåpentlig vis mer stabile. Så har jeg lyst på noen stoooore fisker. Så anbefalinger tas mot med takk.
Jeg ble veldig fornøyd med innredningen....så langt ...Når vannet klarner mer skal jeg prøve å ta bilder. Jeg må stå på en 70cm høy krakk for at jeg skal nå ned til bunnen. Så det er veldig høyt.
Så det blir mindre antall akvarium, men større de som er igjen. Grunnen er at jeg skal operere inn kneportese på Tynset i løpet av januar. Så det blir mindre antall filter å holde styr på og forhåpentlig vis mer stabile. Så har jeg lyst på noen stoooore fisker. Så anbefalinger tas mot med takk.
Jeg ble veldig fornøyd med innredningen....så langt ...Når vannet klarner mer skal jeg prøve å ta bilder. Jeg må stå på en 70cm høy krakk for at jeg skal nå ned til bunnen. Så det er veldig høyt.
Postet 08.08.11 kl 19:11
Juwel sine filtre er veldig bra til å være internfiltre, men de blir fort i snaueste laget i et så stort kar - spesielt med litt belastning, og du vil ha store fisker som så klart griser mer. Et godt utvendig filter er nok tingen, som f.eks Tetratec EX1200, Fluval 405 eller et Eheim 2028/2075 (som er de klart dyreste valgene - men ikke nødvendigvis de beste).
Anbefaling til store fisker i en 350l? Tja, spørs hva du mener med store, men hva med en liten gruppe med Heros Severus eller Heros SP?
Anbefaling til store fisker i en 350l? Tja, spørs hva du mener med store, men hva med en liten gruppe med Heros Severus eller Heros SP?
Postet 09.08.11 kl 07:17
Vil helst ikke ha ciklider for de tar jo mine snegler vettu....tenker mer på store labyrinter. Scalare skal jeg osgå ha for det har jeg prøvd før. Men har lyst på en rolig uvanlig snill og stor fisk som passer sammen med de jeg har listet opp.
Så må jeg ha en stimfisk med litt størrelse.....Vil ha litt fargerike...ikke neontetra og ikke rødmunntetra..syns de blir for små. kongotetra er for kjedelige i fargen. Noen forslag?
Så må jeg ha en stimfisk med litt størrelse.....Vil ha litt fargerike...ikke neontetra og ikke rødmunntetra..syns de blir for små. kongotetra er for kjedelige i fargen. Noen forslag?
Postet 11.08.11 kl 01:34
Nå har 350 litern min stått i 3 uker og jeg har ikke tillsatt noe i karet for å få opp hverken PH eller GH. PH sist jeg målte for noen dager siden var på 7,5 og Gh var på 8. Så det har blitt helt av seg selv. ingen utslag på hverken ammoniakk eller nitritt. Så den siste uka har jeg hatt oppi noen epler, java, faunus ater og en stor sandsnegle til. Skal ikke ha de små i dette karet hvis jeg klarer å holde de unna. Jeg har altfor sterke lysrør, det er 29 grader i karet om kvelden så jeg har koblet ut varmekolben og har to luker oppe hele døgnet. Da er det 26 om mårran. Det er 4 - t18 lysrør så mulig det blir for mye? Hva gjør jeg med dette? Ellers vokser plantene fint unntatt de gresstustene jeg har i bunnen, det ser ut som de råtner. Skal vente 14 dager til med å ha oppi fisker tror jeg....Skal prøve å få tatt bilder av det etterhvert. Vannet er klart og fint. Har også satt inni en Eheim som jeg hadde i 280 litern i tillegg.
De store sandsneglene har jeg omtrent ikke sett for de er veldig flinke til å holde sanden ren . De er de beste. Goldenguten min tror jeg gleder seg til å få mere plass. Den store grønne panaquen jeg hadde døde her om dagen, det var trist for han skulle oppi det store karet den også. jeg har lyst på flere maller. Goldenguten skal oppi sammen med et lekspar av albino ancistrus. men har lyst på flere som ikke er spesielle gode algespisere, men som kan bli litt store. Har lyst på disse Zebra som Erlend har men de er altfor dyre for meg og kanskje de ikke padser inn heller. jeg skal ha scalarer og store labyrinter. Stimfisker skal jeg ha en stooor stim av men hvilken???? Coryene mine skal på plass og det blir panda og de vanlige. Så vil det komme mange orange suller som bunnsnegler.....åååå som jeg gleder meg...forresten så fant jeg ut at karet er 400 l???? Lengde 1.21 m, dypt 50 cm og høyde 66 cm. Blir ikke det neste 400 liter?
Uansett så er det svært og jeg kommer ikke ned til bunne uten hjelp. he he
De store sandsneglene har jeg omtrent ikke sett for de er veldig flinke til å holde sanden ren . De er de beste. Goldenguten min tror jeg gleder seg til å få mere plass. Den store grønne panaquen jeg hadde døde her om dagen, det var trist for han skulle oppi det store karet den også. jeg har lyst på flere maller. Goldenguten skal oppi sammen med et lekspar av albino ancistrus. men har lyst på flere som ikke er spesielle gode algespisere, men som kan bli litt store. Har lyst på disse Zebra som Erlend har men de er altfor dyre for meg og kanskje de ikke padser inn heller. jeg skal ha scalarer og store labyrinter. Stimfisker skal jeg ha en stooor stim av men hvilken???? Coryene mine skal på plass og det blir panda og de vanlige. Så vil det komme mange orange suller som bunnsnegler.....åååå som jeg gleder meg...forresten så fant jeg ut at karet er 400 l???? Lengde 1.21 m, dypt 50 cm og høyde 66 cm. Blir ikke det neste 400 liter?
Uansett så er det svært og jeg kommer ikke ned til bunne uten hjelp. he he
Postet 25.08.11 kl 13:12
399,3 for å være helt nøyaktig!
Det er vel utvendig målt? slik at innvendig vannvolum blir endel mindre (volumet av selve glasset samt at karet ikke blir fyllt opp så mye at det renner over...
Tips: ikke bruk så høy krakk, få heller tak i en liten gardintrapp, da har du også noe å støtte deg til etter kneoperasjonen.
Vedr. ammoniakk og nitritt: hvis du ikke har noe i vannet som (proteiner i en eller annen form) som kan brytes ned, vil du heller ikke få ammoniakk og derved heller ikke nitritt. Ikke bli overrasket om dette dukker opp etter at du har "gitt liv" til kaert.
Det er vel utvendig målt? slik at innvendig vannvolum blir endel mindre (volumet av selve glasset samt at karet ikke blir fyllt opp så mye at det renner over...
Tips: ikke bruk så høy krakk, få heller tak i en liten gardintrapp, da har du også noe å støtte deg til etter kneoperasjonen.
Vedr. ammoniakk og nitritt: hvis du ikke har noe i vannet som (proteiner i en eller annen form) som kan brytes ned, vil du heller ikke få ammoniakk og derved heller ikke nitritt. Ikke bli overrasket om dette dukker opp etter at du har "gitt liv" til kaert.
Postet 25.08.11 kl 13:30
Ok. Ja derfor vil jeg vente litt til for å være sikker på at vannet ikke kollapser. De sneglene jeg har hatt oppi gumler alger så det står etter. De vokser veldig fort ser jeg. Hadde en rot som ble hvit og slimete og det gomlet sneglene opp, så nå er den roten helt ren. Masse posthorn har dukket opp fra Starten for det har sikkert vært med egg på plantene. De er så flotte i skallet og vokser så fort. Så da har det vel vært litt tilførsel av dritt.
Jeg må nok få tak i gardintrapp for jeg må ha 15 cm i tillegg til krakken og det blir sånn provisoriske løsninger som bøker osv og det er ikke særlig trygt.
Jeg må nok få tak i gardintrapp for jeg må ha 15 cm i tillegg til krakken og det blir sånn provisoriske løsninger som bøker osv og det er ikke særlig trygt.
Postet 25.08.11 kl 13:52
Heidi IngdalVil helst ikke ha ciklider for de tar jo mine snegler vettu....tenker mer på store labyrinter. Scalare skal jeg osgå ha for det har jeg prøvd før. Men har lyst på en rolig uvanlig snill og stor fisk som passer sammen med de jeg har listet opp. Så må jeg ha en stimfisk med litt størrelse.....Vil ha litt fargerike...ikke neontetra og ikke rødmunntetra..syns de blir for små. kongotetra er for kjedelige i fargen. Noen forslag?
Kongotetra er da slettes ikke kjedelige :O
De skifter farge etter lav og høytrykk. Rene værstasjonen er de
Personlig kunne jeg tenke meg å se en diger stim med Dronningrasbora i et slikt karr. Den rødlige kobberfargen de får etterhvert er aldeles nydelig. Eller Odessabarbe. Hannenes rødfarge er råfin.
Jeg SKULLE til å blemme meg ut med å si at PRAKTBOTIA..DET er en fin og stor fisk du kan ha. Sammen med sneglene..for det hadde jo gått bra. Når grisen lærer seg å fly med ørene og Nidelva brenner fra Selbusjøen og helt ned til Domkirka. :P
Men rører ikke Scalarene snegler? Er de ikke som andre ciklider at de eter alt de ser?
Postet 25.08.11 kl 17:06
He he ja jeg har hatt to pakistanbotia jeg sammen med eplesnegler og det gikk kjempebra det. De rørte ikke sneglene heller.
Jeg hadde to store scalarer tidligere og de brydde seg ingenting om sneglene. Så vil derfor prøve igjen. Har også lyst til å prøve med et par Nøkkelhullciklider også.
Jeg har hatt kongotetra og de var helt lysgrå og kjedelige. Nesten alle hadde slik hvit kant rundt finnene og fikk høre at de skulle være veldig fine når de farget ut. Men det ble ikke mine. Mine var vel rundt 6 cm store, så mulig de var for små?
Jeg oppdaget nå nylig at glassabbor tar guppy, store som små. Jeg hadde flere guppyer over i det karet for litt siden og en etter en har forsvunnet. Så i dag var det bare en igjen og da Glassabboren fikk se den så gikk de til angrep som bare det. Fikk reddet ut den atakkars guppyen i siste liten. Fy fy slem fisk.
Jeg hadde to store scalarer tidligere og de brydde seg ingenting om sneglene. Så vil derfor prøve igjen. Har også lyst til å prøve med et par Nøkkelhullciklider også.
Jeg har hatt kongotetra og de var helt lysgrå og kjedelige. Nesten alle hadde slik hvit kant rundt finnene og fikk høre at de skulle være veldig fine når de farget ut. Men det ble ikke mine. Mine var vel rundt 6 cm store, så mulig de var for små?
Jeg oppdaget nå nylig at glassabbor tar guppy, store som små. Jeg hadde flere guppyer over i det karet for litt siden og en etter en har forsvunnet. Så i dag var det bare en igjen og da Glassabboren fikk se den så gikk de til angrep som bare det. Fikk reddet ut den atakkars guppyen i siste liten. Fy fy slem fisk.
Postet 25.08.11 kl 23:03
Heidi IngdalHe he ja jeg har hatt to pakistanbotia jeg sammen med eplesnegler og det gikk kjempebra det. De rørte ikke sneglene heller. Jeg hadde to store scalarer tidligere og de brydde seg ingenting om sneglene. Så vil derfor prøve igjen. Har også lyst til å prøve med et par Nøkkelhullciklider også. Jeg har hatt kongotetra og de var helt lysgrå og kjedelige. Nesten alle hadde slik hvit kant rundt finnene og fikk høre at de skulle være veldig fine når de farget ut. Men det ble ikke mine. Mine var vel rundt 6 cm store, så mulig de var for små? Jeg oppdaget nå nylig at glassabbor tar guppy, store som små. Jeg hadde flere guppyer over i det karet for litt siden og en etter en har forsvunnet. Så i dag var det bare en igjen og da Glassabboren fikk se den så gikk de til angrep som bare det. Fikk reddet ut den atakkars guppyen i siste liten. Fy fy slem fisk.
Kjøpte meg 6 stk. Regnbuefisk idag. var skeptisk da de virket litt triste i fargen men når jeg fikk satt de ut i 600 liter'n så ble de kjempefine,både når det gjelder farge og oppførsel. Anbefales på det varmeste. Skal selv kjøpe meg 5-6 til imorgen
Postet 26.08.11 kl 00:00
Postet 26.08.11 kl 00:16
Postet 26.08.11 kl 00:28
Jeg kjøpte meg et par nøkkelhullciklider for en uke siden og de rensket karet mitt for masse nydelige posthornsnegler. Så de ble fanget før helga og levert tilbake til dyrebutikken. Jeg prøver meg med et par scalarer. Så nå har jeg en regnbuefisk et par perlegurami og et scalarepar. Så får jeg vente en stund og se hvordan det går med vannverdiene. Det har gått knirkefritt helt til nå så håper det fortsetter.
Jeg må bytte ut lysarmaturet i karet. Det er så varmt at jeg brenner med på lysrøret. Det er 4 T- 18 rør og det blir 30 grader oppi hvis jeg har lokket på. Så hvis jeg har lokket av så ligger det på 26 grader og stiger til 28 om kvelden. Er det flere som har opplevd dette? Dyrebutikken sier at det skal i alle fall ikke være sånn, så de vil bytte ut hele armaturet og se om det blir bedre.
Ole min albino ancistrus har lagt egg sammen med Oline. Det skal bli spennende å se om det blir noe ut av det denne gangen. De stortrives i større kar i alle fall. Det samme gjør jeg. Det er så morsomt å ha et stort kar. Det er så deilig å se all den plassen fiskene og sneglene har. Jeg skal ha alle mine orange suller oppi dette karet men har ikke hatt de oppi enda for vil ikke overbelaste så det blir forgiftning i det. Men gleder meg sinnsykt til å ha oppi flere snegler. De eplene jeg har oppi har vokst kjempemasse og fyker rundt hele tiden. Det er så befriende deilig å se på de der de suser rundt med de lange flotte følehorna sine. Håper nå at scalarene lar snegløene vær hvis ikke er det rett tilbake til dyrebutikken igjen.
Jeg må bytte ut lysarmaturet i karet. Det er så varmt at jeg brenner med på lysrøret. Det er 4 T- 18 rør og det blir 30 grader oppi hvis jeg har lokket på. Så hvis jeg har lokket av så ligger det på 26 grader og stiger til 28 om kvelden. Er det flere som har opplevd dette? Dyrebutikken sier at det skal i alle fall ikke være sånn, så de vil bytte ut hele armaturet og se om det blir bedre.
Ole min albino ancistrus har lagt egg sammen med Oline. Det skal bli spennende å se om det blir noe ut av det denne gangen. De stortrives i større kar i alle fall. Det samme gjør jeg. Det er så morsomt å ha et stort kar. Det er så deilig å se all den plassen fiskene og sneglene har. Jeg skal ha alle mine orange suller oppi dette karet men har ikke hatt de oppi enda for vil ikke overbelaste så det blir forgiftning i det. Men gleder meg sinnsykt til å ha oppi flere snegler. De eplene jeg har oppi har vokst kjempemasse og fyker rundt hele tiden. Det er så befriende deilig å se på de der de suser rundt med de lange flotte følehorna sine. Håper nå at scalarene lar snegløene vær hvis ikke er det rett tilbake til dyrebutikken igjen.
Postet 03.09.11 kl 20:48
Postet 03.09.11 kl 21:07
Postet 03.09.11 kl 21:14