Kva vil eg ikkje ha i akvariet?

Etter å ha hatt stort sett alt mulig rart nedi akvariet den siste månaden, og etter å ha googla/søkt her inne og lese alt eg kjem over om lopper, lus, alger, snegler, smådyr, grått vatn osb (og det har vore til utruleg god hjelp), har eg kome fram til at det enklaste berre er å spørre;

Kva vil eg IKKJE finne i akvariet?

Kva bør eg faktisk vere uroa om eg ser? Eller, med andre ord;
Fins det småkryp som dukker opp i akvarium som faktisk er farlig for fiskane?
tinyniel
Kva vil eg [B]IKKJE[/B] finne i akvariet?

Ammonium, ammoniakk, nitritt og nitrat. (Med mindre du har planteakvarium.)

Hvitprikk, gjellemark, columnaris og andre sykdommer.

Rester av hygieneprodukter for mennesker (såpe, deodorant, tannkrem, osv.).

Og femten millioner andre ting. Egentlig et merkelig spørsmål. Slå opp i et leksikon og les om alt som står der. Minst 99% av det vil du ikke ha opp i akvariet...
tinyniel
Fins det småkryp som dukker opp i akvarium som faktisk er farlig for fiskane?

Sånn i farten så er det to kryp, foruten sykdommer og parasitter (se sykdomsartikkelen) som av og til dukker opp i akvarier og som kan utgjøre en trussel for yngel og mindre fisk. Det ene er hydra og det andre er insektslarver fra vannkalv og øyenstikkere. Det er heldigvis sjelden å finne slike vesen, men det hender.
lite tips hvis det er en mulighet.
har et 20L akvarium i boden såm står å går uten lys, når jeg skal kjøpe fisk skifter jeg vann å setter lys på i 1-2 uker før å har fiskene dær en stund elelr planter, kan ta litt van fra hovedkarret også. men uansett er det bedre forhold enn i butikken
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap