Fiskene gisper etter luft??
Postet 22.08.11 kl 08:41
Ja, det er alvorlig når fiskene gjør dette. Har du tilsatt noe i vannet som du ellers ikke har brukt eller kan bøttene har blitt forurenset med noe? Hva med nitritt? Har du testet for det? Kan vannet i kranen hatt lavere ph enn vannet i karet ditt? Kan vannverket ha tilsatt ekstra klor av en eller annen grunn? Bruker du vannforbedringsmiddel som feks Aquasafe eller lignende?
Vanligvis ville jeg anbefalt deg å bytte vann når fiskene oppfører seg slik, men siden du oppdaget det rett etter vannbyttet så er det viktig å finne ut om vannet du puttet oppi kan ha utløst oppførselen først. Test akvarievannet for ph og nitritt. Test springvannet for ph. Tilsett vannforbedringsmiddel.
For ordens skyld, er karet nyoppsatt eller er filteret godt innkjørt?
Vanligvis ville jeg anbefalt deg å bytte vann når fiskene oppfører seg slik, men siden du oppdaget det rett etter vannbyttet så er det viktig å finne ut om vannet du puttet oppi kan ha utløst oppførselen først. Test akvarievannet for ph og nitritt. Test springvannet for ph. Tilsett vannforbedringsmiddel.
For ordens skyld, er karet nyoppsatt eller er filteret godt innkjørt?
Postet 22.08.11 kl 08:50
Postet 22.08.11 kl 08:58
Om du brukte aquasafe så er det ikke klor som er problemet ihvertfall. Om filteret er godt innkjørt så burde det ikke være problem med nitritt, men det bør testet uansett. Da gjenstår det ph-fall og eventuell forurensing av utstyr, hender eller luften (maling i rommet, hårspray i nærheten av akvarie, bruk av giftstoff i nærheten). Greier ikke å komme på mer som gir slik oppførsel på fiskene.
En testing av ph og nitritt er fint for å bekrefte/utelukke at det kan ha noe med saken å gjøre.
En testing av ph og nitritt er fint for å bekrefte/utelukke at det kan ha noe med saken å gjøre.
Postet 22.08.11 kl 09:14
Postet 22.08.11 kl 09:31
Vannbytter er alltid å foretrekke som førstehjelp ved slik oppførsel fra fiskene, hvis du kan utelukke at det er noe forurensing av utstyr og det ikke er klor som er problemet vel og merke. Det eneste er om det er lav ph i kranvannet, men vanligvis så pleier vannverket å øke ph så sannsynligheten for det er liten. I de fleste tilfeller jeg har vært borti hvor fiskene gisper etter luft så er det nitritt, men det stemmer jo ikke med at filteret er innkjørt og at gispingen begynte etter vannbytte.
Kom på en ting til, du har ikke tilsetning av co2 i akvariet?
Kom på en ting til, du har ikke tilsetning av co2 i akvariet?
Postet 22.08.11 kl 09:39
Antar at du har et vannbytte på ca 100Liter på din 350Liter. Iallefall det jeg ville ligget på i dette tilfellet.
Så da er det vel å utelukke at du bruker bøtte ved vannbytter og heller bruker slange? Bøtte bytte/forveksling har jeg vært ute for tidligere, og brukt bøtte det har vært vaskemiddler i. Ingen heldig utgang med det.
Men kan vel utelukke dette i ditt tilfelle?. Nitritt er mitt første tips når fisk gisper etter luft i overflaten. På bunnlevende fisk som t.eks corydoras er dette veldig lett å se
Leif
Så da er det vel å utelukke at du bruker bøtte ved vannbytter og heller bruker slange? Bøtte bytte/forveksling har jeg vært ute for tidligere, og brukt bøtte det har vært vaskemiddler i. Ingen heldig utgang med det.
Men kan vel utelukke dette i ditt tilfelle?. Nitritt er mitt første tips når fisk gisper etter luft i overflaten. På bunnlevende fisk som t.eks corydoras er dette veldig lett å se
Leif
Postet 22.08.11 kl 17:27
Heisann! Takk for mye nytig hjelp dere Hva skulle en gjordt uten AF
Vi kjøpte en nitritt test, og joda. Den lå veldig høyt!
Jeg bytter ikke vann med bøtter nei :P Hehe... Har nok slange.
Jeg tror utslaget var at jeg hadde fått nye planter, røtter og gjødselkuler som jeg skulle sette i, og da ble det en del romstrering oppi der, så det kom mase skitt som lå under røtter og lignende...
Jeg er ikke så flink å slamme :P Men har nå lært på den vanskelige måten.
Fikk reddet all fisk, utenom en ancistrus oppdrettsv. på 2 cm
Men men. Det kunne gått så mye verre.
Nå er isåfall nitritten borte etter 50%vannbytte og rensing av løs skitt og lort. Og fiskene er normale igjen
Merkelig hvor panikk man får...
Vi kjøpte en nitritt test, og joda. Den lå veldig høyt!
Jeg bytter ikke vann med bøtter nei :P Hehe... Har nok slange.
Jeg tror utslaget var at jeg hadde fått nye planter, røtter og gjødselkuler som jeg skulle sette i, og da ble det en del romstrering oppi der, så det kom mase skitt som lå under røtter og lignende...
Jeg er ikke så flink å slamme :P Men har nå lært på den vanskelige måten.
Fikk reddet all fisk, utenom en ancistrus oppdrettsv. på 2 cm
Men men. Det kunne gått så mye verre.
Nå er isåfall nitritten borte etter 50%vannbytte og rensing av løs skitt og lort. Og fiskene er normale igjen
Merkelig hvor panikk man får...
Postet 22.08.11 kl 23:11
Postet 23.08.11 kl 12:55