Tilpasse møbel til større akvarium mm.

Valgets kval og litt teknisk hjelp. Kan dere hjelpe meg?

Jeg har dette bjørkeskapet, beregnet på akvarium med målene 150 x 50 cm.
Akvariet har jeg hevet ut pga lekkasje, men jeg vil skaffe et nytt et.
Aller helst et AkvaStabil-kar, men de to størrelsene som kan være aktuelle er:
130 x 50 (altså litt for kort for møbelet og for lite til de fiskene jeg vil ha). Hakket større er 160 x 55 (10 cm for langt og 5 cm for bredt).
Spørsmålet er derfor: Noen tips til hvordan jeg kan tilpasse møbelet til et så stort kar? Ser for meg ei plate og noen ekstra støtter i hjørnene. F.eks justrebare stål-bein (som gjerne er litt fine også).

Alternativ 2: Kan kjøpe et billig Boyu-akvarium (150 x 50) som er et år gammelt.
Eller nytt Dala-kar i samme mål. De passer jo perfekt til møbelet, men jeg er litt skeptisk til disse karene. Er de av grei nok kvalitet? Skal ha en del stein i karet og har lest at Dala har for dårlige bunnglass.
Noen erfaringer / innspill / forslag angående dette?

Setter stor pris på andres tanker om dette

[External Image]
Kan legge til at skapet har 6 stk 55 x 55 mm. En i hvert hjørne og to på midten. Det er kanskje for lite for et så stor kar, men med stålføtter i tillegg så går det kanskje?
Det står på murgulv i kjeller.
Jeg tror jeg ville valgt bort Dalakaret og det billige Buoy karet.

De ti centimeterene på lengden er ikke det største problemet om du legger en laminert (ikke laminat som gulvlaminat) treplate ovenpå skapet. Det blir bare 5 cm utenfor i hver ende og en plate på 20 mm er så stiv at det skal gå bra. Hovedproblemet blir på bredden. Jeg ville lagt en (om du tviler, bruk to plater, i lengde og bredde som karet. Legg dem slik at de rager 5 cm ut i bakkant og lim/skru fast en 45x95 mm bjelke like lang som karet langsetter skapet som støtte for toppplaten. Eventuelt med ett "ben" i hver ende sor sikkerhets skyld.

530
Legg dem slik at de rager 5 cm ut i bakkant og lim/skru fast en 45x95 mm bjelke like lang som karet langsetter skapet som støtte for toppplaten. Eventuelt med ett "ben" i hver ende for sikkerhets skyld.

Ja, det var et godt forslag. Det hadde jeg ikke tenkt på. Tusen takk

Jeg ser at en 530-liter blir 155 kg tyngre enn det karet som har stått der før. Blir litt nervøs med tanken på å ha godt over et halvt tonn oppå det skapet. Jeg kan evt sette flere støtter inni selve skapet og ned til gulvet, bare jeg får plass til filterne.
En liten ting til som du sikkert allerede har tenkt på, men allikevel... Skapet ditt er helt flott og jeg ville ikke ødelegge utseendet med å sette synlige ben under den omtalte bjelken, men trukket dem 10 - 15 cm inn fra endeveggen. Det blir mer enn stivt nok i alle fall. Bruker du to plater, så lim dem sammen, blir mye stivere enn bare å legge dem løst på hverandre.
Det skal jeg huske, og takk igjen
Nå har jeg bedt om pristilbud på 530-liters kar, så får vi se hva det blir til.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap