Jeg har laget en gruppe på facebook om 'anentome helena' snegler. (jegersnegler.)
Jeg har selv oppdrett på dem, men det går så som så.. Mye egg, men lite nye snegler. Har rundt 10-15 stykker nå. Så ser lovende ut. Men jeg savner å se "yngel" ..
Men jeg kan lite om denne sneglen. Så om du har info, og facebook. vær snill å berik
denne gruppen med din kunnskap/erfaring!
Alle tips er velkommen i denne tråden også, jeg vil følge den nøye!
Håper jeg postet i riktig forum. Og håper å lære MYE nytt om denne fantastiske sneglen!
Tar med ett bilde jeg eier.. (Dårlig, men bare for å illustrere hvilken snegle det er snakk om her.)
Men jeg kan lite om denne sneglen. Så om du har info, og facebook. vær snill å berik
denne gruppen med din kunnskap/erfaring!
Alle tips er velkommen i denne tråden også, jeg vil følge den nøye!
Håper jeg postet i riktig forum. Og håper å lære MYE nytt om denne fantastiske sneglen!
Tar med ett bilde jeg eier.. (Dårlig, men bare for å illustrere hvilken snegle det er snakk om her.)
Postet 20.10.11 kl 15:57
Endret: 20.10.11 kl 16:04
Postet 23.10.11 kl 01:52
Roy Fredrik PedersenNår de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
Dette er feil.... de spiser ikke sine egne, jeg har hatt jegersnegle i mange år.
Dør de, er det ikke for at de blir spist. Ser kanskje ut som det av og til, men det må være noe form for lek/befruktning da det tregs hann og ho snegle for å få flere.
Postet 23.10.11 kl 02:12
GompJeg har selv oppdrett på dem, men det går så som så.. Mye egg, men lite nye snegler.
Noen sier de legger egg på planer, andre sier de legger egg i bunnsubtratet.
Noen sier de føder levede yngler, hver 3-4 uke under optimale forhold.
Hva som er riktig er ikke jeg sikker på.
Jeg har forsket litt på det, jeg hadde 4 segler oppi en bolle en stund for å observere.
Der fikk jeg to små yngler etter en stund på ca 1,5-2mm.
Jeg så ingen eggklaser som det står mange plasser på internett.
Jeg finner ikke igjen den nettsiden jeg leste om denne på for mange år siden, men der sto det at de var levendefødere. De føder en klone av seg selv hver 3-4 uke under optimale forhold. Dette avhenger av befrukting av hannen og vannverdier
Postet 23.10.11 kl 02:16
Endret: 23.10.11 kl 02:31
Geiren[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
Dette er feil.... de spiser ikke sine egne, jeg har hatt jegersnegle i mange år.
Dør de, er det ikke for at de blir spist. Ser kanskje ut som det av og til, men det må være noe form for lek/befruktning da det tregs hann og ho snegle for å få flere.
Jo det kan de gjøre. Det gjorde de hos meg. Satt og så på at en spiste opp en annen.
Postet 23.10.11 kl 03:42
Må være en kandibalstamme du har fått tak i da :p Hehe...
Mulig de kan finne på å gjøre det, aldrig sett det hos meg, hatt jegersnegler siden 2007.
Utrolig flotte snegler dette, og holder akvariumet tomt for snegler.
Leste litt på Google i gårkveld at de ikke spiser snegler som er mye større en seg selv. Og at du trygt kan holde disse sneglene sammen med store snegler som eplesnegler.
Jeg kan hvertfall bekrefte at det ikke går, her hos meg tok de livet av en stor eplesnegle på bare noen timer. 5 jegersnegler i fullt angrep.
Og det var en stor eplesnegle, like stor som et mategg nesten.
Mulig de kan finne på å gjøre det, aldrig sett det hos meg, hatt jegersnegler siden 2007.
Utrolig flotte snegler dette, og holder akvariumet tomt for snegler.
Leste litt på Google i gårkveld at de ikke spiser snegler som er mye større en seg selv. Og at du trygt kan holde disse sneglene sammen med store snegler som eplesnegler.
Jeg kan hvertfall bekrefte at det ikke går, her hos meg tok de livet av en stor eplesnegle på bare noen timer. 5 jegersnegler i fullt angrep.
Og det var en stor eplesnegle, like stor som et mategg nesten.
Postet 23.10.11 kl 09:07
Geiren[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
Dette er riktig! De spiser dreper ikke hverandre. Men de spiser med glede opp de som dør av andre årsaker..
Postet 23.10.11 kl 18:35
Roy Fredrik Pedersen[QUOTE=Geiren][QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
Jo det kan de gjøre. Det gjorde de hos meg. Satt og så på at en spiste opp en annen.
Den var allerede død i så fall..
Jeg kan garantere at de ikke er kannibaler. Men de spiser alt som er dødt..
Postet 23.10.11 kl 18:37
Geiren[QUOTE=Gomp]Jeg har selv oppdrett på dem, men det går så som så.. Mye egg, men lite nye snegler.
Noen sier de legger egg på planer, andre sier de legger egg i bunnsubtratet.
Noen sier de føder levede yngler, hver 3-4 uke under optimale forhold.
Hva som er riktig er ikke jeg sikker på.
Jeg har forsket litt på det, jeg hadde 4 segler oppi en bolle en stund for å observere.
Der fikk jeg to små yngler etter en stund på ca 1,5-2mm.
Jeg så ingen eggklaser som det står mange plasser på internett.
Jeg finner ikke igjen den nettsiden jeg leste om denne på for mange år siden, men der sto det at de var levendefødere. De føder en klone av seg selv hver 3-4 uke under optimale forhold. Dette avhenger av befrukting av hannen og vannverdier
Hatt de i lang tid. Og de legger egg på pumpe, steiner, røtter, planter..
Eneste sted de ikke legger egg, er på glassruta eller i substratet.. (Jeg har 0,8-1,2 mm rådasand.)
De legger ett og ett egg, men de legger striper med ett og ett egg, det ser ikke ut som om de bare legger 1 av gangen og slutter. Men at de legger 1 og 1, for så å sutte..
De er ikke levendefødende.. Eggene klekker, og ut kommer sneglene.
Postet 23.10.11 kl 18:40
Endret: 23.10.11 kl 18:42
Gomp[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen][QUOTE=Geiren][QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
Den var allerede død i så fall..
Jeg kan garantere at de ikke er kannibaler. Men de spiser alt som er dødt..
Hvordan kan du garantere det da ?
Den som ble spist hos meg var levende. Hvis ikke så må den ha vært ett spøkelse, for den bevegde seg. Tror muligens jeg har noen bilder av det. Skal sjekke på laptopen min senere. Jeg så en snutt på youtube tidligere hvor det samme skjedde.
Postet 23.10.11 kl 20:57
Postet 23.10.11 kl 21:21
Roy Fredrik Pedersen[QUOTE=Geiren][QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
De spiser ikke hverandre med mindre den de spiser er syk/døende/død
Postet 23.10.11 kl 21:33
Emil Engø[QUOTE=Roy Fredrik Pedersen][QUOTE=Geiren][QUOTE=Roy Fredrik Pedersen]Når de har spist opp alle de andre, starter de og spise opp hverandre. Til slutt har du en igjen...
De spiser ikke hverandre med mindre den de spiser er syk/døende/død
Det der stemmer.
Så forøvrig noen sa det går å ha Eplesnegler i samme kar som denne sneglen.
Det kan jeg både bekreft, og avkrefte..
Hadde en gang ett oppsett med bare jegere, og puttet oppi en Eple der, for den spiste opp alt jeg hadde nesten av planter i det andre karet.
Den bli spist over natten. Og lå bare skallet igjen der dagen derpå.
Men nå har jeg igjen klart å få for mange snegler, da de jeg kjøpte senere la egg.
Men nå som det går 6 store eple sammen med jegerne, så får de være helt i fred..
Men når jeg tok en som så syk ut fra ett annet akvariet, som aldri kom ut av skjellet sitt lenger, og så blek ut, som fortsatt rørte på seg, dog! Og puttet den over for å se om det mulig var at den ville bytte kar og kom ut der, så var den borte dagen etter, og de andre eplene hadde også forsynt seg grovt så det ut som. Da de satt å spiste på noen små rester, morgenen etter også.
Så konklusjon er nok den at det er VELDIG farlig å være en syk og svak snegle rundt disse sneglen, selv om en er en jegersnegle selv, også. :p
Postet 24.10.11 kl 09:22
Endret: 24.10.11 kl 09:27
Postet 24.10.11 kl 14:07
Roy Fredrik PedersenAnentome helena er det gamle navnet. I dag heter den Clea helena.
Hvor får du det i fra?
Googlet, og fant dette: "Clea helena is sometimes called Clea (Anentome) helena or Anentome helena. It is a member of the whelk family Buccinidae, and one of very few whelks that ... "
Tyder på at det ikke er noe "Gammelt og nytt", men at folk velger selv hva de bruker..
Merkelig..
Fant denne på nettet: Og det ser ut til at du tar helt feil her.. Men takker for at du gjorde meg oppmerksom på forskjellene!
*Now from what I have been able to deduce there are 11 very similar snails spread all over Asia with the closest relative in Thailand. The Thailand Snail from what I have been able to deduce is actually Clea Helena where the Clea Anentome Helena is the Indonesia species we call the Assassin Snail. Kilde ...
Fant enda mere motstridende informasjon..
Among scientists it is also known as Anentome helena and as Clea (Anentome) helena. This latter designation reflects the division of the genus Clea into two subgenera, Clea (Clea) and Clea (Anentome) for the Asian species, and Clea (Afrocanidia) for the African species.
Ikke lette å vite hvem en skal tro på her..
Postet 26.10.11 kl 11:08
Endret: 26.10.11 kl 11:24