Hjelp! utleiger nekter oss å få større kar.

Vi har nå et kar på 160 l og et på 360l i stuen. Vi vil "slå sammen" disse (selge de og kjøpe et 720).
Husverten nekter oss nå dette. Noen som har vært oppi en slik situasjon?
Hva er grunnen til at utleier nekter?
Hos mine husverter gikk det bare flott, fikk ha både de mindre karene og 300 L karet. Og nå har jeg 5 kar i huset uten problemer med utlever
Vel, du forteller ikke hvorfor husverten ikke vil ha et så stort kar i utleieboligen sin. 720 liters kar representer foruten en hel del vann også en vekt på en 800 kg med understell/bord. En slik vekt kan ikke settes hvor som helst. I hvert fall ikke i et gammelt trehus.
Hei igjen. Dette er IKKE et trehus. Det er ikke meningne å bli usakelig her, men jeg er ganske lei av folk som svarer på inlegg her på forumet som ikke kan fatte og begripe at man ikke er helt stokk idiot. Alle som har vettet i behold skjønner vel at et kar på over 700 liter ikke kan stå på et tregulv i annen etasje?

Dette er et murhus og vi bor i kjelleren.

Det det er snakk om er at husverten mener det er utrygt med tanke på at dette er en del vann. Og hva skjer med gulvet om det går lekk. Det er begrunnelsen.
ja da er vel den grei da?:p
han er vel redd for og få 700liter utover golvet, er vel forståligt.
men rart dere får ha eit 360liters kar da det ville ha oversvømt hele gulvet det også..
så gulve måtte vel ha blitt reve opp og blitt skiffta uansett om det kom 700 liter eller 360liter på gulve.
Hva står det i husleiekontrakta deres? Generelt sett så kan ikke utleier nekte husdyr hvis det ikke står spesifikt. og dere har vel en god forsikring som vil dekke dette? Slike superinnbo skal vel dekke skader på gulv etc?

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde likt å leid ut hvis de jeg leier ut til ikke hadde respektert det ønsket. Men tror faktisk han ikke kan nekte dere. Men stemningen vil jo bli ukoselig. Men han kan ikke si opp leieavtalen på det grunnlaget heller tror jeg
man har vel ikke noe forsikring når man leiger leilighet hoss noen?
er vel huseiger som har forsikring, men uansett om han får det dekket så er det litt pes, tid tar det før det før dere får flytte in igjen også, først må det rives opp så må luftørkere så og dure og gå ei god stund og så kan dem komme og legge nytt golv. så kansje sprer fukten seg inn i veggene og så må det og ordnes osv..
men har dere ein 360 liter kan dere likegodt få ha ein 700+ liter og seie nå eg..
Plussmedlem
Puff88
Hei igjen. Dette er IKKE et trehus. Det er ikke meningne å bli usakelig her, men jeg er ganske lei av folk som svarer på inlegg her på forumet som ikke kan fatte og begripe at man ikke er helt stokk idiot.

Mange her inne spør dessverre som om de er stokk idioter og da er det greit å få fakta på bordet før man svarer på ting.
Dessuten vil et kjapt søk sikkert avsløre flere diskusjoner om hvordan man plasserer kar på 720liter på tregulv, i forhold til bjelker og slik..

Så svaret til Fiskereinert var ganske relevant.

Men for å være "saklig"..
Om det ikke står forbud mot det i leiekontrakten og du har forsikring som dekker evnt skader fullt ut, så kan nok ikke utleier nekte. Da kan heller ikke leiekontrakten sies opp med saklig grunn. Men som nevnt spørs det jo da hvor lurt det er å begynne å krangle med den man leier av om noe sånt...
Plussmedlem
Proxor
man har vel ikke noe forsikring når man leiger leilighet hoss noen? er vel huseiger som har forsikring

Her er det leietager selv som må sørge for forsikring, i likhet med vanlig innboforsikring...
Puff88
Alle som har vettet i behold skjønner vel at et kar på over 700 liter ikke kan stå på et tregulv i annen etasje? Dette er et murhus og vi bor i kjelleren.

Så si det da, i stedet for å skjelle ut folk som prøver å være hjelpsomme!

Stephan
Jo man må ha egen innbo. Men hvilken forsikring det evt vil gå på er jeg usikker på. Jeg har alltid valgt å ha en god forsikring.

Nå eier jeg selv så er usikker på hvordan det er med utleier etc.

Sjekk kontrakta di nøye. Også får du ta en vurdering deretter.
Be om en samtale med utleier, og lag en leiekontrakt er du som leier forplikter deg til å dekke utgifter hvis akvariet ryker. Har du en ordentlig innboforsikring, så dekkes akvarieulykker av denne.
Puff88
Hei igjen. Dette er IKKE et trehus. Det er ikke meningne å bli usakelig her, men jeg er ganske lei av folk som svarer på inlegg her på forumet som ikke kan fatte og begripe at man ikke er helt stokk idiot. Alle som har vettet i behold skjønner vel at et kar på over 700 liter ikke kan stå på et tregulv i annen etasje? Dette er et murhus og vi bor i kjelleren. Det det er snakk om er at husverten mener det er utrygt med tanke på at dette er en del vann. Og hva skjer med gulvet om det går lekk. Det er begrunnelsen.

Hei, jeg antok ikke at du var "helt stokk idiot", men nå tror jeg du mangler litt høflighet. Jeg håper jeg tar feil.

Ser nå at spørsmålet ditt er godt svart av andre her. Lykke til med både kar og husvert!
Huff ja jeg kjenner igjen dette her med og få et nei av husverten/vaktmesteren i mitt tillfelle. Han er begge delle her.

Ville bare si at jeg ønsker deg lykketil med og få igjenom dette ønsket ditt.

Og en ting til: Det jeg har lært er at et muntlig nei er like sterkt som et skriftlig dersom det kommer fra husverten.
ikke rart at det går nedover med aktiviteten på både AF og lignende forum når selv et så uskyldig spørsmål som dette resulterer i krangling og drittkasting. Når det gjelder selve spørsmålet er det vel såre enkelt. Hvis husverten har sagt klart nei til et stort kar i huset opg dere ikke respekterer det så er det vel 3 mndrs oppsigelse som gjelder, og der trenger ikke utleier noen saklig grunn. Utleierne har rettigheter de også.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap