Hva kan akvaristen lage selv? Kom her og del dine forslag, bilder og oppskrifter
Hei!
Her tenkte jeg at alle som vet om ting man kan lage selv uten å kjøpe for dyre dommer i zoobutikken!
Eller ting man kan kjøpe billigere og evnt. sette sammen med billige produkter fra dagligvare butikker osv.
Skriv hva du trenger og framgangsmåten, gjerne bilder og!
Alt fra mat, innredninger til tekniske ting
Her tenkte jeg at alle som vet om ting man kan lage selv uten å kjøpe for dyre dommer i zoobutikken!
Eller ting man kan kjøpe billigere og evnt. sette sammen med billige produkter fra dagligvare butikker osv.
Skriv hva du trenger og framgangsmåten, gjerne bilder og!
Alt fra mat, innredninger til tekniske ting
Postet 24.10.11 kl 14:45
Endret: 24.10.11 kl 14:51
Inaktiv bruker
Steingrotte
Jeg har laget min egen steingrotte til Anctistrus.
Gjikk ut, fant en stein. Etterpå fant jeg frem drillen med hammerfunksjon (Kan hammre for hånd men det tar lang tid.)
Lagde noen hull så hammret jeg resten for hånd og forma den sånn som jeg ville.
med inngang og stort rom inni
(Er nesten ferdig)
Du trenger:
Stein
hammer
Meisel
"Drill med hammerfunksjon og stein bor."
å fri fantasi
" " = alternativ.
Gjikk ut, fant en stein. Etterpå fant jeg frem drillen med hammerfunksjon (Kan hammre for hånd men det tar lang tid.)
Lagde noen hull så hammret jeg resten for hånd og forma den sånn som jeg ville.
med inngang og stort rom inni
(Er nesten ferdig)
Du trenger:
Stein
hammer
Meisel
"Drill med hammerfunksjon og stein bor."
å fri fantasi
" " = alternativ.
Postet 24.10.11 kl 14:56
Oppskrift på frossen discus for.
Utstyr:
Smoothie maskin, stavmikser eller lignende.
Kniv
Kjærebrett
Ingredienser:
Oksehjerte: 0,5 kilo
Reker: 100 gram
En halv paprika
Tetra discus granulat, 50 gram
To hvitløksfed
Fryste spinatblader
Vitaminer
Gelatinplater
Eventuelt andre grønnsaker.
Oksehjerte du kjøper i butikken inneholder ikke mye vitaminer og mineraler det kan du lett gjøre noe med!
Kjøp et halvt kilo frossent okshjerte på dagligvarebutikken og kjær vekk sener og blod årer, del så i passelige biter.
Ta ca. 100 gram reker og kjær av hodet, men ta gjerne litt av skallet og ha oppi.
Bland dette så sammen med mikseren.
Kutt opp en halv paprika, paprika inneholder masse vitaminer, spesielt C-vitaminer.
Ta litt tetra discus granulat evnt. annet lignende for og ha oppi, dette binder sammen nesten som gelatinplater pluss det inneholder en del viktige stoffer.
Ha oppi et par hvitløksfedder, hvitløk beskytter mot sopp og innfeksjoner pluss at det skal motvirke hjerte og kar sykdommer.
Miks dette sammen litt
Ha oppi litt "småkokte" spinatblader og vitaminer. Vitaminene kan være fiskevitaminer som er kjøpt på dyrebutikken eller multivitaminer på apoteket Kok opp gelatinen i veldig lite vann. og kjøl den ned før du blander og mikser alt veldig godt sammen, putt på poser som du legger i tynne lag i frysen, så har du et godt discus for!
Andre fisker vil også elske det!
Utstyr:
Smoothie maskin, stavmikser eller lignende.
Kniv
Kjærebrett
Ingredienser:
Oksehjerte: 0,5 kilo
Reker: 100 gram
En halv paprika
Tetra discus granulat, 50 gram
To hvitløksfed
Fryste spinatblader
Vitaminer
Gelatinplater
Eventuelt andre grønnsaker.
Oksehjerte du kjøper i butikken inneholder ikke mye vitaminer og mineraler det kan du lett gjøre noe med!
Kjøp et halvt kilo frossent okshjerte på dagligvarebutikken og kjær vekk sener og blod årer, del så i passelige biter.
Ta ca. 100 gram reker og kjær av hodet, men ta gjerne litt av skallet og ha oppi.
Bland dette så sammen med mikseren.
Kutt opp en halv paprika, paprika inneholder masse vitaminer, spesielt C-vitaminer.
Ta litt tetra discus granulat evnt. annet lignende for og ha oppi, dette binder sammen nesten som gelatinplater pluss det inneholder en del viktige stoffer.
Ha oppi et par hvitløksfedder, hvitløk beskytter mot sopp og innfeksjoner pluss at det skal motvirke hjerte og kar sykdommer.
Miks dette sammen litt
Ha oppi litt "småkokte" spinatblader og vitaminer. Vitaminene kan være fiskevitaminer som er kjøpt på dyrebutikken eller multivitaminer på apoteket Kok opp gelatinen i veldig lite vann. og kjøl den ned før du blander og mikser alt veldig godt sammen, putt på poser som du legger i tynne lag i frysen, så har du et godt discus for!
Andre fisker vil også elske det!
Postet 24.10.11 kl 15:11
SpockJeg har laget min egen steingrotte til Anctistrus. Gjikk ut, fant en stein. Etterpå fant jeg frem drillen med hammerfunksjon (Kan hammre for hånd men det tar lang tid.) Lagde noen hull så hammret jeg resten for hånd og forma den sånn som jeg ville. med inngang og stort rom inni :) (Er nesten ferdig) Du trenger: Stein hammer Meisel "Drill med hammerfunksjon og stein bor." å fri fantasi :) " " = alternativ.
Lur måte å lage mallehuler på ja!
De vanligste er nok skiferhulene men det meste går an!
Postet 24.10.11 kl 15:12
Ikke råd til luftavfukter? Ikke fortvil!
Et stort problem mange akvarister har er at rommet de har akvariet/akvariene ofte får høy luftfuktighet og en rar lukt.
Luftavfuktere er dyre, alt fra 1000 for de billigste og opp til 14000 for de dyreste.
Men har man ikke råd kan man bruke denne fra biltema
Denne fjerner litt fuktighet og tar vekk lukt, en pose varer i en måned til tre måneder, det kommer an på luftfuktigehet, refill poser kan kjøpes i butikken!
Et stort problem mange akvarister har er at rommet de har akvariet/akvariene ofte får høy luftfuktighet og en rar lukt.
Luftavfuktere er dyre, alt fra 1000 for de billigste og opp til 14000 for de dyreste.
Men har man ikke råd kan man bruke denne fra biltema
Denne fjerner litt fuktighet og tar vekk lukt, en pose varer i en måned til tre måneder, det kommer an på luftfuktigehet, refill poser kan kjøpes i butikken!
Postet 24.10.11 kl 15:21
Bra initiativ emil, men fel avdelning...
... vi har ju "Gjør det selv"
Själv tycker jag också att akvaristiskt småpyssel är kul. Jag är lite smånöjd med min "latmans"-version på Hamburger Mattenfilter med utgångspunkt i en matpacke.
Keep up the good work!
Själv tycker jag också att akvaristiskt småpyssel är kul. Jag är lite smånöjd med min "latmans"-version på Hamburger Mattenfilter med utgångspunkt i en matpacke.
Keep up the good work!
Postet 24.10.11 kl 15:22
Hei, Emil.
Utrolig at du laget denne tråden! Jeg fikk selv den samme ideen i forrige uke, da jeg så at naboen ( i likhet med meg selv), bruker en stekespade til å plane ut, og vedlikeholde sanda med.
Jeg synes det er best med en som er flat foran, og som er perforert. Da presses sanden gjennom disse, og man får fin og nyraket sand.
Utrolig at du laget denne tråden! Jeg fikk selv den samme ideen i forrige uke, da jeg så at naboen ( i likhet med meg selv), bruker en stekespade til å plane ut, og vedlikeholde sanda med.
Jeg synes det er best med en som er flat foran, og som er perforert. Da presses sanden gjennom disse, og man får fin og nyraket sand.
Postet 24.10.11 kl 15:22
Apistojohan... vi har ju "[URLBLOCK1]" Själv tycker jag också att akvaristiskt småpyssel är kul. Jag är lite smånöjd med min "latmans"-version på Hamburger Mattenfilter med utgångspunkt i en matpacke. Keep up the good work!
Vet vi har "Gjør det selv"
Glemte å lenke til den i første innlegg.
Her finner man masse smart, men syns det hadde vært fint med en tråd der alle kunne skrive både små og store ting som kan være lurt!
Postet 24.10.11 kl 15:27
superconstanseHei, Emil. Utrolig at du laget denne tråden! Jeg fikk selv den samme ideen i forrige uke, da jeg så at naboen ( i likhet med meg selv), bruker en stekespade til å plane ut, og vedlikeholde sanda med. Jeg synes det er best med en som er flat foran, og som er perforert. Da presses sanden gjennom disse, og man får fin og nyraket sand.
Lur måte å gjøre for å få vekk gassbobler som samler seg under sanden!
Likte ideen!
Postet 24.10.11 kl 15:30
Hvordan lage fangsthov til levendefor!
Utstyr:
Tykk ståltråd
Bambus stang eller lignende
Finmasket nett eller finnettet strømpebukse
Tynt tau (Biltema/Clas ohlson)
Hvordan gå fram:
Først trenger man det over.
Ta stangen/bambusen og ta ståltråden og "twist" den rundt bambusen framme og for en ny bit med stål tråd som en ballong, altså rund oppe men begge endene samles i en form nedover. Så tar du runingen og skrur endene rundt hverandre før du stikker dem under ståltråden som henger på stangen.
Så legger du en del tau i en bøtte med vann og lar det ligge i noen timer.
Så trer man tauet rundt bambusen mange ganger så stramt som du greier og fin en måte å knyte enden(e) sammen med tauet
La dette ligge og tørke.
Grunnen til at man gjør tauet vått er at når det tørker krymper det sånn det sitter enda starmmere på stangen.
Nettet:
Jeg har pleid å få tynne tettmaskede strømpebukser av moren min, tar du enden nede ved foten og klipper av litt.
Ta det og tre det rundt ståltråd ringen slik det blir en hov. Her bruker jeg superlim som tåler vann eller akvariesilikon og limer nettet fast langs kanten.
La det tørke i en dag og du har en levendefor fangst hov!
Legg merke til at du ikke må få hull i nettet, da må du skifte hele
Beklager at jeg ikke har bilder, det ville nok gjort det lettere for dere å forståd
Utstyr:
Tykk ståltråd
Bambus stang eller lignende
Finmasket nett eller finnettet strømpebukse
Tynt tau (Biltema/Clas ohlson)
Hvordan gå fram:
Først trenger man det over.
Ta stangen/bambusen og ta ståltråden og "twist" den rundt bambusen framme og for en ny bit med stål tråd som en ballong, altså rund oppe men begge endene samles i en form nedover. Så tar du runingen og skrur endene rundt hverandre før du stikker dem under ståltråden som henger på stangen.
Så legger du en del tau i en bøtte med vann og lar det ligge i noen timer.
Så trer man tauet rundt bambusen mange ganger så stramt som du greier og fin en måte å knyte enden(e) sammen med tauet
La dette ligge og tørke.
Grunnen til at man gjør tauet vått er at når det tørker krymper det sånn det sitter enda starmmere på stangen.
Nettet:
Jeg har pleid å få tynne tettmaskede strømpebukser av moren min, tar du enden nede ved foten og klipper av litt.
Ta det og tre det rundt ståltråd ringen slik det blir en hov. Her bruker jeg superlim som tåler vann eller akvariesilikon og limer nettet fast langs kanten.
La det tørke i en dag og du har en levendefor fangst hov!
Legg merke til at du ikke må få hull i nettet, da må du skifte hele
Beklager at jeg ikke har bilder, det ville nok gjort det lettere for dere å forståd
Postet 24.10.11 kl 15:43
Sortvannsekstrakt mot penselalger
Ikke akkurat hjemmelaget, men et tips er det nå uansett.
Prøvde dette middelet fra Webzoo:
, og fant til min store glede at det tok knekken på de fryktelige penselalgene.
Jeg har ikke prøvd andre sortvannsprodukter, så jeg vet ikke om de funker like godt. Vet heller ikke akkurat hva som er i denne flaska som funker så bra, men noe må det være. Oppnår ingen effekt med eikebarkekstrakt.
Ikke akkurat hjemmelaget, men et tips er det nå uansett.
Prøvde dette middelet fra Webzoo:
, og fant til min store glede at det tok knekken på de fryktelige penselalgene.
Jeg har ikke prøvd andre sortvannsprodukter, så jeg vet ikke om de funker like godt. Vet heller ikke akkurat hva som er i denne flaska som funker så bra, men noe må det være. Oppnår ingen effekt med eikebarkekstrakt.
Postet 24.10.11 kl 15:54
Postet 24.10.11 kl 15:57