Silikon/holdbarhet/skrekk
Hei.
Vil prøve å ta opp en av mine store frykter iht akvarie hobbyen; Akvarie som knuser, lekker eller silikonen som går istykker.
Håper folk har noen historier/hendelser de vil dele og kanskje noen tips som kan roe mine nerver.
Jeg har akkurat kjøpt et brukt akvarie med fisk til en fin pris. Noen småriper er det, men det som gjør meg veldig nervøs er at silikonen er blitt brun/sort, men myk når du tar på den. Og frykten for at silikonen skal løsne og 200l vann skal renne ut på gulvet. Akvariet er en ca 4-5år gammelt akvastabil med alluminiumramme og ble iht eier sterkt angrepet av alger etter som akvariet sto i sollys (føler dette har bidratt til den stygge fargen på silikonen).
Hvor lenge holder akvarier før silikon må skiftes?
Er det vanskelig å skifte silikon?
Er det noe man kan se etter for å finne ut om silikonen holder lenge?
Mvh Jørgen
Vil prøve å ta opp en av mine store frykter iht akvarie hobbyen; Akvarie som knuser, lekker eller silikonen som går istykker.
Håper folk har noen historier/hendelser de vil dele og kanskje noen tips som kan roe mine nerver.
Jeg har akkurat kjøpt et brukt akvarie med fisk til en fin pris. Noen småriper er det, men det som gjør meg veldig nervøs er at silikonen er blitt brun/sort, men myk når du tar på den. Og frykten for at silikonen skal løsne og 200l vann skal renne ut på gulvet. Akvariet er en ca 4-5år gammelt akvastabil med alluminiumramme og ble iht eier sterkt angrepet av alger etter som akvariet sto i sollys (føler dette har bidratt til den stygge fargen på silikonen).
Hvor lenge holder akvarier før silikon må skiftes?
Er det vanskelig å skifte silikon?
Er det noe man kan se etter for å finne ut om silikonen holder lenge?
Mvh Jørgen
Postet 05.11.11 kl 17:34
Inaktiv bruker
Det er bedre at du skifter silikon før du får 200L på bulvet en etterpå ;D
Har bytta silikon på endel akvarium å det er ikke så vanskelig, MEN, det tar tid å er tungt.
Du må vere nøye å når du har skåret bort den gammle silikonen må du vaske der du skal ha på den nye.
Vask med sprit for det er vann, fett å ev. Alger som skal bort. Å sprit fordamper fort, så er det bare å legge ny silikon. Men la den tørke GODT før du har vann i.
Les på tuben før du begynner.
Har bytta silikon på endel akvarium å det er ikke så vanskelig, MEN, det tar tid å er tungt.
Du må vere nøye å når du har skåret bort den gammle silikonen må du vaske der du skal ha på den nye.
Vask med sprit for det er vann, fett å ev. Alger som skal bort. Å sprit fordamper fort, så er det bare å legge ny silikon. Men la den tørke GODT før du har vann i.
Les på tuben før du begynner.
Postet 05.11.11 kl 17:42
Om jobben er skikkelig gjort, holder silikonen VELDIG lenge. Jeg har selv et par minst 25 år gamle Akvastabil-akvarier som også har vært flyttet noen ganger, og silikonen ser frisk og pen ut. Aldri hatt antydning til lekkasje.
Et lite tips om du skal fornye silikonen. Tørk nøye av med ren fille som er godt fuktet med aceton, når gammel silikon er fjernet. Mer effektivt enn sprit, og det er aceton de profesjonelle bruker.
Stephan
Et lite tips om du skal fornye silikonen. Tørk nøye av med ren fille som er godt fuktet med aceton, når gammel silikon er fjernet. Mer effektivt enn sprit, og det er aceton de profesjonelle bruker.
Stephan
Postet 05.11.11 kl 18:05
Inaktiv bruker
Aceton var det jeg skulle si ;D Men glemte ordet så skreiv bare sprit iogmed at det er alkoholbasert veske som fordamper fort. Fortere en sprit.
Det er rein alkohol.
Det er rein alkohol.
Postet 05.11.11 kl 18:07
Tror ikke jeg tør å skifte silikon
Jeg tror ikke jeg kommer til å skifte silikon med det første. Føler meg veldig usikkert på denne fronten. Men jeg skal sjekke litt opp i saken, prøve å finne en video hvordan det gjøres. Men som det har blitt sagt er det lurt før det havner på gulvet, men har en følelse også på at det er bare meg som overdriver. Gleder meg til jeg får meg hus og kan ha et eget rom til data og akvarier, med sluk og fliser. Ordne alt slik at det ikke gjør noe om et akvarie knuser. Drømmen:P
Postet 05.11.11 kl 18:22
Inaktiv bruker
hvis du har mulighet, sett akvariumet på aviser fyll med vann, så lar du det stå over natta, har det lekket på avisene så må du bytte silikon.
Postet 05.11.11 kl 18:37
Postet 05.11.11 kl 19:15
Inaktiv bruker
Stephan Sandemose[QUOTE=Spock]Aceton var det jeg skulle si ;D Men glemte ordet så skreiv bare sprit iogmed at det er alkoholbasert veske som fordamper fort. Fortere en sprit. Det er rein alkohol.
Aceton er ikke en alkoholbasert væaske. Sprit/alkohol har ikke noe med aceton å gjøre.
Stephan
Les dette du (Wiki)
Postet 05.11.11 kl 19:24
Postet 05.11.11 kl 19:32
Inaktiv bruker
Stephan SandemoseNår man i dagliglivet snakker om alkohol, så mener man etanol, som ikke har med aceton å gjøre. I kjemien snakker man om ulike "alkoholer", men det er en helt annen sak. Dermed er jeg ferdig med denne saken. Du må gjerne få siste ord. Stephan
Da må jeg bare beklage da til dem som ikke har hatt kjemi på VGS.
Der lærte vi ar Aceton er et alkohol.
Postet 05.11.11 kl 19:57