Hvor mange liter er akvariet på da? Siden du kaller det megaprosjekt frykter jeg noen store greier
Er steiner og dekorasjoner bare satt løst på bunnlaget, ikke festet på noe vis? Da er det fare for at de sklir og en stein kan gjøre stor skade om den tipper over eller ruller inn i et sideglass f.eks. Ta derfor ut inventar av det slaget.
Jeg har flyttet bolig mens jeg var eier av 11 akvarier. Alt større inventar som f.eks. sten og røtter ble tatt ut, men plantene lot jeg stå. Så tappet jeg ned akvariet til bare 2-3 cm vannstand, akkurat nok til at fiskene fikk ryggen dekket med vann. En ryggfinne stakk nok opp av vannet her og der... så lite vann var det. Men skal det bæres, må det tappes så mye ned og for å være trygt å bære, må inventar som er løst og tungt tas UT av karet!
Jeg flyttet altså 11 akvarier på denne måten, og alt gikk bra. Bare pass på å ha en medhjelper og at dere holder karet i vater mellom dere. Ellers vil bunnlaget rutsje frem og tilbake i hauger i karet, som en sanddyne blåst bortover.
Mine akvarier som ble flyttet på den ovenfornevnte måten var i størrelsen 54 til 160 liter. Jeg hadde to 250 litere også, men de var fullstendig tømt og ble flyttet tomme og tørre.