Akvarium og innboforsikring.

Jeg har nylig flyttet og har en bekymret huseier når det gjelder 180l akvariumet mitt. (Jeg leier altså)

Jeg ser folk skriver rundtom at bare man har en bra innboforsikring så er ikke det noe problem.

Jeg ringte derfor Gjensidige (fordi jeg har bra tilbud via nito) for å høre om de dekka vannskader hvis det skulle skje noe med det. Og da sier de at nei, innboforsikringen dekker ikke sånt, for dette skal gå på huseier sin 'husforsikring' eller hva det nå het..

Jeg blir forvirret. Jeg vil jo gjerne kunne stå til ansvar for de skadene jeg gjør selv liksom.

Er det gjensidige som bare er håpløst forsikringsselskap, har jeg truffet på feil kundebehandler, eller tar folk generelt feil?

takk for svar.
Forsikring
Det er vel ingen forsikring selskap som dekker skaden på bolig med innbo forsikringa.
Du må nok ta en prat med huseier, for å høre om han har forsikringa ok på bolig forsikringa, som dekker skade på boligen, ved lekasje fra akvarie.
Innboforsikringen skal dekke innbo i eiendommen. Eks: møbler, hvitevarer, selve akvariet (kan kreve spesiell forsikring for innhold i akvariet) etc.
Bygningsforsikringen (villaforsikring) dekker de bygningsmessige delene av en eiendom. Slik som vegger, gulv, tak etc.

Hvis et akvarium knuses (en plutselig hendelse) vil innboforsikringen din dekke skadene på dine ting, mens skadene på huseiers eiendom dekkes av huseiers bygningsforsikring.

Så lenge du ikke har usedvanlige store akvarier, vil en vanlig bygningsforsikring dekke skadene etter et knust akvarium.

Det er dog viktig å vite at forsikringen kun dekker såkalte "plutselige hendelser", ikke skader som følger av forhold som har pågått over tid.

Anders
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap