Starte butikk i flekkefjord:)

Nå har vi etter litt betenkningstid besluttet å starte opp en liten akvariebutikk her hjemme.
Vi hadde egentlig lagt akvariehobbyen på hylla, men etter at det første akvariet kom i hus igjen så var vi hekta

Pr i dag så yngler vi honninggurami, blå og rød dverggurami, platy, seilfinnemolly og guppy. Vi har også fått egg hos smaragdciklidene og venter i spening på om vi snart får se noen frittsvømmende yngler med foreldrene.
Vi lurer på om vi har ancistrus yngel på gang, og prøver å legge til for at corydorasene skal legge egg.

Vi har fått en avtale med en leverandør om fiskeimport og div. til akvariet.
Det blir tatt inn varer etter forespørsel, så vi blir ikke sittende med noe særlig lagervarer.

Lurer bare på om det er noen som har noen innspill å komme med, tror dere at det er et marked for dette?
Prisene er konkurransedyktige, det er jeg 100% sikker på
Alle innspill mottas med takk

-Therese-
Gratulerer!

Lykke til, håper dere får det til!
Takk for det
Det blir spennende å se om det er et marked for oss her
Ser ikke ut som dette blir noen suksess nei...
Ville dere handlet privat, hjemme hos noen?
For min del kunne jeg godt handlet hjemme hos noen. men det hadde blitt med samme prinsipp jeg har med dyrebutikker. Noen skyr jeg som pesten. Mens har heldigvis en god favoritt her i området. Det som betyr noe for meg er at fiskene har det godt. Riktig bunnlag for fisken, de ser friske og velfødd ut. Og at den personen som selger er int i fiskenes velferd. Kan komme med gode og riktige råd hvis man spør. Fordelen med eget oppdrett f.eks er at man kan mye om fisken man selger og det er en stor bonus. Samt er jeg glad i gode produkter utenom selve fisken. Ikke så mye butikkræl.
Vi vil nok møte mange som kan mer om diverse fisk enn det vi kan, men som du sier så har vi god peiling på den fisken vi selv yngler
Det er utrolig viktig for oss at fisken har det bra, det er jo tross alt denne interessen som har fått oss på tanken om å utvide til butikk

Vårt interesse område pr i dag ligger i de vi selv yngler, men ønsker kunden andre fisk så kan det meste bestilles.
Vi er så heldige å ha fått igang et sammarbeid med en som har drevet oppdrett på fisk i over 10 år, så hvis vi ikke har svaret så skal vi alltid kunne finne ut av det

Hva ville du kjøpt utenom fisk?

Vi har diverse for (samme som vi bruker)
Hover, varmekolber, pumper, røtter, steiner, gjødsel og vanntester.
Kan ta inn akvarier etter ønske.

Det viktigste med en god butikk er ordentlig service
Det jeg ser etter når jeg er i dyrebutikker er;
Service
At fiskene har det bra og er sunde
Og ja at det ser greit ut, ikke alt for mye rot og vann og skit på gulvet.

Det som kan være lurt er kanskje å ha et par forskjellige medisin typer og et par typer tørr for. Som flakfor, tabletter og algetabletter.
Også ikke minst frossenfor vis dere har fryser!
Det blir spennende å se om det er et marked for oss her, vi har fått positiv respons fra de vi har snakket med
På lørdag skal vi planlegge litt mer om hvordan vi skal forme butikken.

Hvilke fisker er dere på jakt etter i butikkene?

Vi har en forkjærlighet for Gurami og Ciklider, så det blir i vertfall et par varianter av disse. Vil prøve å få tak på noen andre enn de som allerede kan kjøpes her i området

Det at dere har tenkt å ta inn varer på forespørsel og ikke ha særlig på lager er vel ikke direkte noen kundemagnet. Synes planene virker litt naive, og min første tanke er at jeg er pessimist på deres vegne. Lite av alt og litt av hvert er vel ikke helt veien å gå, man bør heller bli god på noe eller mye. Samtidig satser dere kanskje lokalt? Og da er det nødvendigvis mange "uvitende" kunder som ikke vet å sette pris på kvalitet fremfor kvantitet. Ser ikke helt hvem dere retter dere mot; nettbutikk, lokale folk, begge deler...eller hvem? Selv i Oslo blir ikke seriøse (enestående) aktører rike på dette, det er såvidt det dekker utgifter og lønn sier de selv, men så skal dere jo drive hjemmefra...så da slipper dere hvertfall husleie som utgift.

Håper ikke jeg tar motet fra dere da, jeg tar ofte feil, og gjerne også denne gangen.
Masse lykke til!
Vi tenker å rette oss mot det lokale markedet foreløbig, og se om det er noen mulighet for oss å drive butikk på denne måten.

Vi har et akvarierom i kjelleren med ca 20 akvarier, og der har vi fisk av litt forskjellig variant. Men for salg i begynnelsen så tenkte vi å starte med, guppy, platy, molly, gurami og ciklider.

Vi vil ha en salgsreol med for, pumper, varmekolber, tester, røtter, mallehuler, kokosnøtthuler, hover, gjødsel og litt annet diverse.
Syns du det er litt lite utvalg? Er det noe mer du savner?

Rikdom blir det nok ikke av dette, men vi håper å kunne finansiere vår egen hobby
Spent på å se om markedet i området er "nok". Er vel en grunn til at dyrebutikken i Flekkefjord er så liten som den er Men jeg vil absolutt sjekke hva dere har når jeg er på min årlige tur til Flekkefjord om sommeren, og om dere har noe spennende Corydoras eller Nannostomus blir de nok med til østlandet igjen. Har familie derfra og et arvet sommerhus, en av de herligste kystbyene jeg vet om.
Tc
Rikdom blir det nok ikke av dette, men vi håper å kunne finansiere vår egen hobby:)

Aah, når målsetningen er å finansiere egen hobby synes jeg dette ble mye mer realistisk. Selv (i min korte tid som kareier) benyttet meg av personer med 20+kar, som finansierer hobbyen sin med salg av oppdrett, fôr og utstyr til fordelaktige priser.
Stine Sofie
om dere har noe spennende Corydoras eller Nannostomus blir de nok med til østlandet igjen. Har familie derfra og et arvet sommerhus, en av de herligste kystbyene jeg vet om.

Corydoras er en av mine favoritter, så det blir nok noen varianter av denne Skal nok finne noen som er klare til flytting innen du kommer

Flekkefjord er en koselig by, en spesielt fin sommerby
henne
Aah, når målsetningen er å finansiere egen hobby synes jeg dette ble mye mer realistisk. Selv (i min korte tid som kareier) benyttet meg av personer med 20+kar, som finansierer hobbyen sin med salg av oppdrett, fôr og utstyr til fordelaktige priser.:)

Oppi all galskapen så prøver vi å være litt realistiske også...
Det blir ikke til at vi sier opp jobbene for å starte dette for å si det sånn
Da er drømmen en realitet

Følg oss på Facebook, vi vil oppdatere siden gjevnlig med nyheter og informasjon.
https://www.facebook.com/pages/edit/?id=298873806798811&sk=basic#!/pages/Aquahuset-Flekkefjord/298873806798811
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap