Sneglefelle?

En oppdagelse andre kanskje kan dra nytte av?
I et av de mindre karene har jeg slitt med at pestsnegler spiser opp plantene så de etterhvert blir et sørgelig syn. Siden det er Ancistrus i karet får de iblandt en skive agurk å kose seg med. Når de og mollyene har forsynt seg ser det ut til at pestsneglene inntar agurkskiva. Ved å være litt forsiktig når man tar ut restene blir det mye snegler med, og mengden snegler i karet ser nå ut til å ha avtatt ganske betydelig. Noen runder til nå så er det et håp om at det blir sneglefritt. Litt kokende vann over skiva når den er tatt ut tar livet av sneglene.
Et bilde av dagens fangst.
Å jeg skulle ønske jeg hadde hatt så mange jeg. Jeg får ikke disse til å overleve hos meg. Jeg har nå 12 akvarium og jeg tror jeg kan regne på en hånd hvor mange damsnegler jeg har. De finns bare i et kar hos meg. ...?? Prøver å flytte de men finner da tomme skall etterhvert. Mulig jeg har for mange andre snegler slik at det ikke blir nok mat igjen til de? Har noen flotte store i et kar, 3-4 stk som jeg ikke tør å røre. Ser 2-3 små men ingen eggklaser. Ja ja hver sin smak...
Genialt

Genial oppdagelse Hans E, dette tror jeg mange kommer til å få bruk for.

GENIALT!!!
Heidi Ingdal
Å jeg skulle ønske jeg hadde hatt så mange jeg. Jeg får ikke disse til å overleve hos meg. Jeg har nå 12 akvarium og jeg tror jeg kan regne på en hånd hvor mange damsnegler jeg har. De finns bare i et kar hos meg. ...?? Prøver å flytte de men finner da tomme skall etterhvert. Mulig jeg har for mange andre snegler slik at det ikke blir nok mat igjen til de? Har noen flotte store i et kar, 3-4 stk som jeg ikke tør å røre. Ser 2-3 små men ingen eggklaser. Ja ja hver sin smak...

Samme her hos meg, men hadde et 60L før uten snegler.
Der fikk jeg en liten bestand "pest" snegler
Jeg har en del "sulle", eple, tiger, sebra og tiara wintheri snegler i 540 literen.
Aldrig sett en eneste pestsnegle oppi der i de 2 årene det har vært i drift.

Tiara sneglene er forsåvidt en pest i seg selv :P har tusenvis av de nå...
Tar ut noen hundre i ny og ne...
Dette er jo også mulig å utnytte for de som ønsker snegler. Har jo etterhvert lagt merke til hvor slike snegler trives best. Det er i kar med mye planter med myke blader. Sverdplanter ser ut til å være favoritten. Bladene ser fort ut som om de er skutt på med hagle. Litt agurk som har ligget i vann en stund så den er fin og myk er nok fint tilleggsfor.
I det karet jeg har vært mest plaget har temperaturen ligget i området 25-26 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Patrik Edfors
Reklame for plussmedlemskap