Beste brusestein for små bobler?

Jeg bruker ikke brusestein så mye lengre (har brusestein noe hensikt egentlig?), men jeg lurer på om det finnes en OK brusestein som knuser boblene maksimalt, altså lager veldig små bobler? Jeg har prøvd en brusestein av tre, husker ikke hvilket treverk men den ga veldig fine, små bobler - men trebiten råtner uhyre fort, knappe to, tre måneder vil jeg tro - så var det bare flisa igjen.

Har også prøvd ei sånn plate på kanskje 15 cm som skal bruse, men boblene var store og de kom bare ut av helt i ytterkanten av plata, altså nærmest der slangen satt logisk nok.

Nå har jeg en vanlig brusestein - den lager store bobler og den bråker noe inn i granskogen! Spesielt om den ligger nær glasset, men uansett er det såpass støy i vannet/vannoverflaten at jeg ikke orker bruke den.

Forsåvidt har jeg en sånn tilbakeslagsventil på slangen, hvor jeg kan skru for å endre trykket i luftingen - men vet ikke hvorvidt dette er slitasje eller ikke på luftpumpa? Det høres litt dumt ut at luften pumpa presser ut gjennom slangen skal måtte endre fart et sted i slangen?

Finnes det en brusestein som gir små bobler uten at den råtner vekk?
Brusestein av treverk, tror det er bjørk de bruker. Sjekk på vebbutikkene, de bør ha.
Disse lager små bobler.
Hvis du kikker på denne linken finner du en luftestein som heter Kjeramisk luftestein, 5 cm sylinder.

Jeg så denne i bruk i ett akvarie en gang. Den lagde helt mikroskopiske bobler. Er den beste jeg har sett så langt. Men de er ganske dyre.
Pass på at ikke boblene blir for mikroskopiske, slik at de kan komme inn i fiskens blodsystem via gjellene. Det skal visstnok ikke være helt sunt (noe a.la. samme effekt som ved overmetning).
Kampfisk
Pass på at ikke boblene blir [i]for[/i] mikroskopiske, slik at de kan komme inn i fiskens blodsystem via gjellene. Det skal visstnok ikke være helt sunt (noe a.la. samme effekt som ved overmetning).

Ah, jah godt poeng. Tror ikke de blir alt for små de jeg ønsker. De blir av samme som ved bruk av treverk - men det var om å gjøre å finne noe som ikke råtnet.

Roy, ah den har jeg oversett - den var litt stiv pris på da så spørs om det er noe å spare på hvis man bare bruker en trebit og bytter når den er råtnet. Verste er vel at jeg ender opp med å kjøpe den engang uansett hahah
har liggende noe slikt jeg også, men ikke brukt det enda. Mener å ha lest at slike brusesteiner ikke er bra hvis man vil ha en del planter, fordi det tar bort co2 i vannet? Men har brusesteinen noen funksjon for fiskene, eller bruker man det bare fordi det er pent å se på?
Har ikke peiling, noen liker vel å herje i boblene? Mener noen sa man kunne ha brusestein på om natten, men vil ikke det gjøre ting verre, altså lufte ut oksygen uten at plantene jobber?? :S
Enkelte fisk trenger mye oksygen i vannet. Derfor er det endel som gjerne vil ha luftestein som lager de minste boblene. Siden det blir så utrolig mange bobler, har de en total oveflate som er helt enorm i forhold til vanlig luftestein. Dermed blir oksygen opptaket i vannet høyere.

Angående CO2 og luftestein, så er det rett at luftesteinen fører til at CO2en i vannet blir luftet ut. Planter trenger CO2 for og drive fotosyntese. Uten CO2 vil mange plantene gro dårlig og eventuelt dø.
Det er veldig mange meninger, men veldig få erfaringer rundt dette temaet. Jeg ser flere som bruker luftstein i plante-akvarier hvor det ikke tilsettes co2 uten problemer.
Noen artikler mener at luftstein kan øke co2 i vannet hvis du har for lavt nivå.

Jeg ville ikke vært redd for å prøve iallefall.
Tunfisk biter
Jeg ser flere som bruker luftstein i plante-akvarier hvor det ikke tilsettes co2 uten problemer.

Hæ? Kan du legge frem noen konkrete eksempler på det? Av de du sier du har sett? (jeg mistenker at disse ikke helt vet hva de gjør)
Det er nemlig som å fyre for fullt hjemme men ha vinduene åpne...og det vet planteakvarister. Personlig har jeg aldri sett et eneste planteakvarie med vanlig luftestein. Det er fy-fy, siden det faktisk lufter ut CO² man forsøker å tilsette. De eneste boblene man pumper ned i et planteakvarium er CO² gassbobler.

Tunfisk biter
Noen artikler mener at luftstein kan øke co2 i vannet hvis du har for lavt nivå.

Kunne du være snill og tipse om hvor du har det lest hen...? Jeg har aldri lest noe som ligner det noensinne, at luftestein på noe vis skulle kunne ØKE CO² nivået i vannet...? På hvilken måte skulle det skje, mener du?
Jeg er ikke den største planteakvarium-eksperten, så for all del; har påstandene dine pålitelig dokumentasjon bak seg, så setter jeg veldig stor pris på å lære nye ting.
Aquarium Airstones and Plants

Jeg vet at youtubebrukeren dustinsfishtanks har en video hvor han forteller om luftsteiner. Han bruker dem i hovedsak for å fylle substratet med oksygen.

Som jeg allerede har nevnt. Det virker til å være mange påstander men svært lite erfaringer og dokumentert data når det kommer til dette. Jeg er helt sikker på at det finnes en god artikkel en plass, men jeg har ikke funnet den enda
Intersant lesning. Men konsentrasjonen av CO2 i vann under normalt nivå tilført av luften tror jeg ikke det er ofte du har i ett akvarium, uten og være sikker på dette. Av egen erfaring så sliter nesten alltid plantene hvis jeg bruker luftestein med noen få untak. Anubiasene ser ut til og vokse uansett, men de vokser i utgangspunktet veldig sent. De nevner også det i artikkelen at sent voksende planter vil ikke lide så mye. Alle genuine planteakvarister bruker alltid CO2 for og øke veksten til planter.
"Airstones drive off any CO2 in the water above the level that the water would have from normal exposure to air. So, if you add CO2 and use an airstone, you can drive off all the added CO2."

Det bekrefter jo bare det jeg sa ovenfor.

Men....så skriver han lengre nede om akvarier der CO² ikke tilsettes. Altså akvarier der nivået av CO² er det samme som er i luften rundt oss. Der er det visstnok slik at en teoretisk ØRLITEN forskjell på CO² nivået ved bruk av brusestein og uten, finnes.... Dette antar jeg er fordi samme prinsippet gjelder for CO² som for oksygen; bevegelse i vannspeilet øker vannets evne til gassutveksling - det er i overflaten det skjer, men overflaten må være i bevegelse.
Det var det jeg også nevnte i førsteposten min.
Jeg mener selv at jeg ikke har nok kunnskap om dette og sier bare hva som skrives rundt omkring. Jeg hadde håpet at en av akvaforums store planteeksperter kunne komentere her
Jeg er ingen planteekspert, men hvis man tilsetter CO2 vil det være fyfy å bruke luftestein. I et tett beplantet akvarie uten CO2 tilsetning vil nivået CO2 bli ekstremt lavt når lyset er på.
Gasser vil alltid vil prøve å oppnå likevekt. Dvs at hvis CO2 nivået i vannet et ekstremt lavt vil en luftestein øke CO2 nivået i vannet.
Dette trenger man ikke være Einstein for å forstå, men hvordan dette virker i praksis vil det være ganske mye jobb for å fastslå med sikkerhet.
Hvis noen har et tett beplantet akvarie, godt måleutstyr for CO2, så er det bare å sette igang å måle
Tips :
Hvis du har sirkulasjonspumpe i karet kan du prøve å plassere luftesteinen inntil inntaket til denne. Hos meg kommer det ut svært små bobler til tross for at luftesteinen gir ut store bobler. Ulempen med denne metoden er at
det blir en del støy fra pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap